JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

OFFICIUM – Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble

Szent István Bazilika - 2014.11.08.

Húsz év egy közös zenei projekt életében nem kevés. Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble közreműködésével pontosan húsz éve jelent meg - a német ECM gondozásában - az „Officium” CD album. Egymillió eladott példánnyal ez a lemez a kiadó legsikeresebb kiadványai közé tartozik a mai napig.

2014. november 8-án a budapesti Szent István Bazilikában adott koncertet a világhírű a capella brit énekegyüttes, a The Hilliard Ensemble, és a szintén világhírű Jan Garbarek (szaxofon). Európa szakrális és szellemi központjaiba – Kloster Eberbach, Madrid, Zürich, Hamburg, Lübeck, Berlin és sok más mellett Budapest helyszíneken – szólalt, szólal meg októbertől december közepéig ez a középkori zenékre épülő műsor.

A The Hilliard Ensemble tagjai David James (kontratenor), Rogers Covey-Crump (tenor), Stephen Harrold (tenor), Gordon Jones (bariton) az oltárhoz – ahol a koncerten szinte végig énekeltek – a Bazilika négy különböző irányából érkeztek. A négy énekes hangja teljesen betöltötte a Bazilika belső terét, s az akusztikának köszönhetően fel is erősítette hangjukat. Ennek köszönhetően teljes quadrofon hangzás szólalt meg. Ez biztosan nem véletlen, hiszen a bizánci ó-keresztény énektől a középkori vokális zenéken át többféle zenei réteg, kultúra találkozik az előadott Officium anyagában. A többkórusos vokális és zenekari (térbeli!) hangzással a legtöbbet a reneszánsz idején Itáliában kísérleteztek, így például a velencei Giovanni Gabrieli (1554?-1612).

A vokális zene napjainkban újra hódít, legyen az klasszikus, kortárs, vagy népzene. A középkorban az egyházak hordozták a tudást, a régi görög tudományokat és a vallást magát. Bizánc ó-keresztény vokális zenéi rendkívüliek, s ebből a korból származik – visszatérve a Hilliard és Garbarek Officium lemezéhez a „Sveje Tihij” kompozíció is.

A lengyel származású, norvég Jan Garbarek (1947-) a szaxofonon egy olyan egyedi „sound” birtokosa a világon – tegyük hozzá rengeteg gyakorlás mellett -, mely elsőre felismerhető. Az elmúlt évtizedekben a világ számos meghatározó jazz és világzenei előadójával dolgozott együtt, akik nem stílusokban, hanem zenében közösen gondolkodtak.

Garbarek zenei pályafutása részben Magyarországhoz is kötődik, hiszen 1985-ben a 14. Debreceni Jazznapokon adott óriási koncertet a Garbarek-Shankar-Gurtu-Vasconcelos felállásban. (Ezt megelőzően már 1983-ban Debrecenben, majd 1984-ben Szegeden is fellépett a Jan Garbarek Group! Igaz, akkor még Jan Garbarek-Ross Traut-Eberhard Weber-Michael DiPasqua összeállításban… - A szerk.) Sokaknak, így nekem is ez volt az első meghatározó élményem a Magyar Rádiónak köszönhetően Garbarek és zenei világa felé. Ő egyéniségében olyan meghatározó karakter a jazz területén, mint Miles Davis, aki különböző zenei világokat kötött össze a kreativitás és az improvizáció mentén. Garbarek még korábban, 1976-ban - szintén az ECM gondozásában - készítette el „Dis” című duó lemezét Ralph Towner-rel, aki az amerikai Oregon együttes alapítója (Ezt a lemezt is ajánlom azoknak, akik impulzusokat szeretnének kapni az említett kvalitású előadóktól, hogy mennyire határok nélküli lehet a zene térben és időben).

A Hilliard énekegyüttes és Garbarek közös turnéjának budapesti koncertje világszínvonalú volt, ismét. Élőben is CD minőségben szólaltak meg a vokális középkori zenék Garbarek szólamszerű játékával együtt. A CD jelző vonatkozik a hangzás mellett a professzionális előadásra is, melyhez hasonlót a MÜPA-ban idén májusban éreztem Pat Metheny fantasztikus koncertjén. (De csak azért, mert 1 nappal korábban Csaba nem volt ott a pécsi Kodály Központban… Pat a koncert után külön megköszönte lapunk főmunkatársának, Szász Gabriellának, hogy rábeszélte, életében először egy magyarországi vidéki helyszínen is lépjen fel! Azt mondta: „Ez a hely akusztikailag az első öt között van a világon!” – A szerk.)

A The Hilliard Ensemble kristálytiszta, kifogástalan intonációval énekelt végig, világosan lehetett hallani a szólamokat, akkordokat. Garbarek kifinomult módon quasi ötödik szólamként dinamikusan kapcsolódott be vagy reflektált a zenei textúrára. A szaxofont énekes szólamként, aláfestésként használni nem egyszerű feladat, de Garbarek ezt valósította meg magas színvonalon.

Az Officium lemez, a 40 éves Hilliard Ensemble és Jan Garbarek immár 20 éves közös produkciója az elhangzott budapesti koncert tükrében is emlékezetes lesz mindazoknak, akik végig hallgatták a koncertet ráadásokkal együtt, vagy esetleg először ismerkedtek azzal a zenei világgal, ahol összekapcsolódik a középkori zenével, kultúrával a 21. század impulzusaira fogékony embere.

Vissza a hírekhez