JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Exkluzív interjú a hazai smooth jazz két szupersztárjával, Peet-tel és Zolberttel

A székesfehérvári Ferencz Petit 2009-ben ismertem meg, mikor is csapata, a Peet Project megnyerte az az évi Jazzy Dalversenyt, melynek zsűrijében én is ott voltam. Albert Zolit pedig 2011 tavaszán ismertem meg személyesen, a nemsokkal előbb indult JazzMa.hu egyik olvasói levele kapcsán. (Csak mellesleg jegyzem meg, azóta van smooth jazz lemezrovata újságunknak!)

Szerintem két vérprofi magyar, amerikai szemszögből is mérhető smooth jazz produkciója van Magyarországnak, a Peet Project és Zolbert. Ti is egyetértetek ezen megfogalmazásommal, vagy ti tudtok más zenekarokat is, akik igazi amerikai hangzású smooth jazzt játszanak?

ffmg-8820-small.jpg

Peet: Számomra a főszereplő a közönség, tehát a zenénk legfőbb bírája is, bár nagyon jólesik a szakmai elismerés. A közönség viszont mindenhol más, így hát egészen más az amerikai szemszög itthon, mint a tengerentúlon. Sőt, a közönségben vegyes a zeneileg laikus, vagy épp hozzáértő hallgató. Ezt az egészet mondhatnám úgy is, hogy a “közönség relatív”. Tehát ebben a kérdésben nincs is igazság. Minden produkciót a saját közönsége ítéljen meg, akár hazai, akár amerikai az a közönség.

ffmg-8812-small.jpg

Zolbert: Mondjuk úgy, hogy jelenleg kevés zenekar törekszik erre, de nehéz is lenne ezt a műfajt fehéren, vagy feketén látni. Eleve a smooth jazz több műfaji elemet foglal magába, kezdve a jazztől, a soulon és a popzenén át, egészen az R’n’B-ig, valamint a gospelig. Minden előadó máshogy vegyíti ezeket a stílusokat és próbálja elérni a közönségét így vagy úgy.

Peet: A lényeg, hogy az a valami legyen a produkció által elérhető legmagasabb szakmai színvonalon, legyen valamiben egyedi és legfőképpen önmagához hiteles.


Mik voltak az idei "high and low"-k a pályafutásotokban?

Zolbert: A magam részéről nem panaszkodhatok, hiszen eddig sikeres a szóló karrierem, ha pedig csak az idei évet nézzük, akkor a Jazzy Jazz Dalversenyen elért győzelmet emelném ki, valamint a VeszprémFest-es koncertet, ahol a The Brand New Heavies előzenekaraként léphettem fel zenésztársaimmal. Természetesen egy produkciót összetartani nem egyszerű feladat, minden nap tanul valamit az ember.

Peet: A probléma csak egy lehetőség a fejlődésre. Én így élem az életem és építem a karrierem. Tehát a “low” egy magasabb “high” elősegítője. Völgyek mindig vannak, így most mondjam azt, hogy ezáltal tele vagyunk csúcspontokkal? Mondom! A Peet Project tavaly átélte eddigi legnagyobb krízisét, máig pedig magasabbra jutott, mint valaha.


ffmg-8855-small.jpg


Mivel lehetne igényesebbé tenni a hazai könnyűzenét?

Zolbert: A kérdés nem egyszerű, a hazai könnyűzene fogalma jelentősen megváltozott az elmúlt években, felnőtt egy új generáció, aki mást gondol a zenéről, az alternatív zene került előtérbe, a populáris zenei stílusok egyúttal veszítettek a népszerűségükből. Ezt némileg ellenpontozta a tehetségkutató műsorok jelenléte, ez azonban az esetek többségében nem jelentett/jelent minőségi tartalmat.

A jazz szempontjából más a helyzet, a Jazzy Rádió által megjelent egy olyan zenei szegmens, mely némileg keretbe foglalja a populáris jazz műfajt és lehetőséget ad a közönségnek, hogy megismerje a jazz egy könnyedebb, szórakoztatóbb aspektusát, egyúttal lendületet és lehetőséget adjon a zenészeknek is, hogy másféle zenéket komponáljanak.

Velünk együtt felnőtt egy olyan generáció, akik a klasszikus értelemben vett könnyűzene és az aktuális trendek iránt érdeklődőbbek és nyitottabbak, valamint szívesebben játszanak is olyan zenét, ami nagyobb eséllyel fog tömegekhez eljutni.

Emellett fontosnak tartom, hogy minél több minőségi, élő produkció legyen, műfajtól függetlenül.

Peet: Nagyon sok jó és hosszútávon megmaradt produkciót köszönhetünk a tehetségkutatóknak, ami színesíti a zenei palettát, ugyanakkor ezek a műsorok a piac méretéhez képest túlszaporodtak, és sajnos sokkal több olyan középszerű, de a műsor miatt hirtelen nagy rajongótábort kapó produkciót/előadót dobnak a piacra, aki a saját lábán már nem áll meg, így 1-2 év után eltűnik, viszont addig is “foglalja a helyet” az egyébként kis piacon. Ez pedig nagyon mély sebeket okozott és okoz ma is a zeneiparnak. Nem hiszem, hogy az igazán jó produkcióknak szüksége volna tehetségkutatókra, vagy bármilyen hirtelen nagy mennyiségű “médiatuningra”. Legalábbis én most ezt látom, tapasztalom az aktuális magyar zenei piacon. Sorra jönnek fel olyan zseniális előadók/zenekarok, akiknek köze nem volt ilyesmihez. És voilá, működnek. Ha egy darabig a tehetségkutatók helyett zenei fesztiválok lennének a tévében, akár ugyanúgy hetente, élő show-val, például külföldi sztárokkal kiegészített működő, aktív hazai produkciók színes, objektív zenei szempontok alapján összeállított fellépéseivel, az utópisztikus álmaim szerint sokat lendítene a helyzeten. Én hiszem, hogy a közönség ugyanúgy szórakozna ezeken, mint a tehetségkutatókon, sőt, azt hiszem még több nézőt vonzana, és ettől - főleg külföldi közreműködőkkel - rakétaszerűen fejlődne a hazai könnyűzenei élet.


Hogyan látjátok a smooth jazz jövőjét Magyarországon?

Zolbert: A smooth jazz műfajról és annak sikeréről akkor tudnánk itthon beszélni, ha több, tehetséges és ambíciózus zenekar és produkció jelenne meg és dolgozna meg a sikerért. Több zenekar képes piacot teremteni, ami nélkül nehéz a nagyobb áttörés, ez hosszútávon minden szereplőnek jó lenne, addig viszont marad az egyéni boldogulás.

Peet: Egyre kevésbé vagyok híve a zene műfaji kategorizálásának, a “smooth jazz” kifejezést pedig különösen nem szeretem használni, főleg idehaza. A Peet Project magyar célközönségének 90%-a sikítva elrohan a “jazz” szó hallatán, aki pedig a klasszikus jazzt is szereti, az többnyire kikéri magának, hogy magunkat kapcsolatba hozzuk ezzel a szóval. A hangszeres szinten is kidolgozott, igényes könnyűzene felszálló ágban van itthon, csak sokkal több kitartó és nagyon elszánt produkcióra van szüksége. Jómagam, ahogy csak tudom, támogatom az ilyen produkciókat, hiszen a piac bővülésével nő a közönség és a médiatámogatottság is.

Zolbert: Az is fontos, hogy a szakma idővel elismerje az igényes zenéket és produkciókat műfaji kategorizálástól függetlenül, akár egy díjazásnál, akár pályázati szinten. Ez jelenleg még nem igazán működik.


ffmg-8858-small.jpg


Mik a terveitek a jövőre nézve?

Peet: Rövidesen érkezik negyedik stúdióalbumunk, a folyamatos koncertezés mellett most minden időnket és energiánkat a stúdiómunkára fordítjuk, a megjelenést pedig lemezbemutató koncertek követik majd.

Zolbert: Most a debütáló lemezem a legfontosabb számomra, melyen jelenleg is dolgozunk, a hangszeres felvételeknél tartunk. A lemez megjelenése után (2015 kora tavasza) szeretnék minél több helyre eljutni az országban és kizárólag élőben fellépni, ahogyan eddig is tettem.


Hol és mikor lesz a legközelebbi koncertetek?

Zolbert: December 16-án, 20 órától adunk egy közös, év végi koncertet a megújult G3 Rendezvényközpontban (ex-Gödör Klub).

Peet: Méghozzá karácsonyi dalokkal és újdonságokkal. Alig várjuk!


cover.jpg

Vissza a hírekhez