JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

Kortársra ütött az óra az iF-ben – Gadó-Mózes-Rozmán trióban

A három zenész, Gadó Gábor (gitár), Mózes Tamara (zongora, ének) és Rozmán Lajos (klarinét) ismét együtt játszott az iF kávézó hétfőkre jellemzően kis számú, de annál családiasabb hangulatú közönsége előtt.

Az iF kávézóban január 26-án megszervezett koncert főként Gadó Gábor szervezményeiből épült fel, de Kondor Ádám kortárs klarinétdarabjainak szabad adaptációi is végigkísérték az előadás gerincét. Nagyon szépen, szimmetrikusan felépített forma hangzott el, gyakran visszatérő motívumokkal, dallamokkal, hangulatokkal, ahol a három zenész világának pólusai váltogatták egymást néhol közös hangra lelve. Gyakran több hatás egymás mellett úszva haladt, mindig találva egy közös pontot, ahova megérkeztek.

Az előadók ebben a formációban másodszor játszanak együtt, de érdemes megemlíteni a tavaly december 20-i közös fellépésüket is, aminek az Opus Jazz Club adott helyet. Dresch Mihály, Rácz Ottó, Horváth Balázs és Csízi László közreműködésében a fentebb említett műsor szeptetté bővülve hangzott el. Érezhető - annak ellenére, hogy nem állandó formációról van szó - a zenészek összeszokottsága, együttlélegzése, akik sok időt töltöttek egymás társaságában közös projektekre készülve. Gyakori közreműködésük sorozatából legközelebb március 21-én hallhatunk majd a BMC-ben.

Amire a hallgató legelőször hajlamos a zeneértés érdekében az a különböző műfaj-címkék használata, ami korlátokat emelhet az összhatás befogadásában. Amit hétfő este egyértelműen kihallhatott a közönség, az a kortárs zenei hatás szabad improvizációs környezetben. Fel lehet tenni a kérdést, hogy mennyire volt ez „jazz”? Semmivel se volt kevésbé az, mint akár a barokk zene, amiből folyamatosan reflektált a három művész, kezdve a Gadó Gábor által játszott „fuga”-szerű bevezetőkben, a barokk „concerto”-ra jellemző „solo-tutti“ fordulatokban, ezzel is növelve a trió-játékmód intenzitását; a „passacaglia“ témákban, Mózes Tamara „Goldberg varióciók” hangulatát idéző csemballó-dallamaiban, vagy akár Rozmán Lajos Bach hegedűszonáta-adaptációiban. Ha mégis megpróbálom besorolni valahová a három zenész játékát, akkor az „improvizált kortárs barokk zene” találó megközelítése lehet a hallottaknak.

Mózes Tamara és Rozmán Lajos komolyzenei előképzettségéből adódóan a kortárs zenei világból merítkezve építette improvizációit, amire Gadó Gábor magányos hangvételű gitárhangja adott választ. Ily módon mindhárom hangszer jól elhatárolható szerepet töltött be a műsorban, amin a Mózes Tamara előadásában énekelt szólók sokat emeltek. Ha az eddigiekben részletezett szerkezeti, formai elemzéstől eltekintek, nem hagyhatom figyelmen kívül a művészek spirituális jelenlétét, érzékenységét sem és a meghitt hangulatot, ami köztük és a közönség között alakult ki.

A szöveg nélküli dallamokban kivételként két Molnár Eszter vers is részét képezte a műsornak, a ”Greetings of an Angel” és a “Haiku” című csodálatos írások, és az est záróakkordjaként elhangzott “Sunshower” című jazz standard, ami feloldotta az előzőleg néha feszült hangulatot. Ha ezt a dalválasztást is próbálnánk kicsit elvonatkoztatva értelmezni, akkor ez volt a ”dúr-zárlat”, ahogyan a koncert is felemelő befejezése volt a hétfő estének, azok számára legalább is akik az iF kávézót választották a kikapcsolódásuk helyszínének.


-8k-5945.jpg


-8k-5946.jpg


-8k-5948.jpg


-8k-5952.jpg


-8k-5954.jpg


-8k-5973.jpg


-8k-5975.jpg


-8k-5985.jpg


-8k-5990.jpg


-8k-5993.jpg


-8k-5995.jpg


-8k-6000.jpg


-8k-6001.jpg


-8k-6005.jpg


-8k-6008.jpg


-8k-6011.jpg


-8k-6027.jpg

Fotó: Kalocsai Richárd


A koncert után Ilka még elbeszélgetett a zenekar kétharmadával:

jm1.jpg

jm2.jpg

Hofi fotói

Vissza a hírekhez