JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

A GÁSPÁR KÁROLY TRIÓ KONCERTJE DRESCH MIHÁLY VENDÉGJÁTÉKÁVAL A K11 SZÍNPADÁN 2015. NOVEMBER 21-ÉN SZÖVEG: MÁRTON ATTILA FOTÓK: CSÉCSI ATTILA

Az idén 60 éves Dresch „Misi” a magyar zenei világ megkerülhetetlenül fontos személyisége. Szándékosan nem csupán jazzről beszélek, hiszen az ő művészetében már nincs jelentősége a műfaji határoknak. Mégis különlegesen nagy élmény rajongói (ezek közé számítom magamat is) számára, amikor – meglehetősen ritkán – a konvencionális mainstream modern jazz oltárán áldozik a jazz nagy mestereinek, mint történt ez tegnap este is a jelenlévők legnagyobb örömére!

dscf0013.JPG


Éppen egy éve az iF-ben volt hasonló koncert, akkor is Gáspár Károly triójával lépett fel, csak a dobos posztján az évtizedek óta vele játszó Baló Pistát láthattuk. Most viszont a fiatal generáció egyik legkiválóbb ütőse: Csízi Laci töltötte be ezt a fontos feladatkört, hiszen olyan vélemény is létezik, mely szerint egy zenekar olyan minőségű, amilyen a dobosa. Nos, akkor ez a trió nagyon jó… De Laci tényleg remekül játszik, több felállásban, formációban is hallottam már. Az ő fantasztikus játéka is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy időnként tényleg a „nagy fekete zene” érzete legyen úrrá a hallgatóságon. Hiszen valóban olyan jazzikonok kompozíciói kerültek sorra, mint Monk, Wayne Shorter, Dexter Gordon és persze John Coltrane. A „kivitelezés” pedig abszolút méltó volt a nagy mesterekhez.


dscf0002.JPG


De kezdjük az elején. Minden teketória nélkül Dexter Gordon „Cheese Cake” című lendületes számával indítottak. Már ez megalapozta a hangulatot, Misi tenorja úgy szárnyalt, hogy mindannyian elámultunk, pedig még hol volt az a csúcs, ami később következett. Egyébként is nagyon tudja a művészi értelemben vett feszültséget fokozni, egy adott számon belül is és a repertoár darabok egymás utáni sorrendjében is.


dscf0008.JPG


A bevezető standard után a (számomra) új jazz színhely – a Király utca 11. alatti (K11) Művészeti és Kulturális Központ vezetője Farkas Tibor üdvözölte a közönséget. Elmondta, hogy a tavasz óta működő központ sokféle kulturális tevékenységnek ad otthont (irodalmi estek, zenei műsorok, beszélgetések neves közéleti személyiségekkel stb.) és ebben jelentős szerepet szánnak a jazznek is. Gáspár Karcsi megköszönte a lehetőséget és máris felhangzott a jó öreg standard, az „I’ll Remember April”. Még tapsolni sem tudtunk (legfeljebb a hangszerszólók után), mert szünet nélkül vágtak bele a modern jazz egyik legnépszerűbb (és legnagyszerűbb) standardjébe – Wayne Shorter „Footprints”-ébe. Innentől aztán minden szám hangszeres átvezetéssel szünet nélkül folytatódott, csodaszép tenor, vagy zongora introval. Az első szettben még az „On Green Dolphin Street”-et hallhattuk, igazolván a régi közhelyet, hogy a jazzben nem a „mi”, hanem a „hogyan” a lényeg, mert olyan katedrálist épített fel a négy zenész ebből az „agyonjátszott” dalból, amit szavakkal nem is lehet elmondani.

A szünet után – mint ez sokszor tapasztalható – még felfokozottabb légkörben lubickolhattunk: sorrendben Monk-tól a „Well You Needn’t”, a szintén lerágott (de a „Delfin”-hez hasonlóan elképesztő gyönyörűséggel játszott) „Body and Soul”, a mindenki által kedvelt „It Could Happen to You”, majd a Coltrane-blokk („Naima és „Mr P.C.”) hangzott el.

Ebben a három számban aztán igazán remekelt Misi, azt az erőteljes, férfias, lehengerlő tenorhangzást, azt az elképesztően virtuóz, Coltrane-nél „sheets od sound”-nak nevezett hangfüggönyt, vagy hangorkánt adta elő, ami csak ebben a repertoárhoz illeszkedik. Mindez egybefüggően, egy csodás zenefolyamként, remek, szenvedélyes és vehemens, a végletekig fokozott (olykor free-be hajló) tenor-, zongora-, bőgő- és dobszólókkal. Mit mondjak, világszínvonalú előadásként. Bizony ilyenkor (is) eszünkbe jut, amiről már ezeken a hasábokon is többször értekeztünk, hogy hazai jazzművészeink nemhogy azonos színvonalon vannak a legnagyobb amerikai, vagy nyugat-európai jazzhírességekkel, de gyakran messze meg is haladják őket. De tovább nem is folytatom, a megbecsülést, a hírnevet illetően… Ebben a félidőben (sőt ez volt a hosszabb), a négy művész mindazt felvonultatta, ami a műfajon belül is a csúcs, a „non plus ultra”. Azaz utolérhetetlen, felülmúlhatatlan, hiszen bármilyen irányzatokat is próbálnak kierőszakolni a mindenáron újítani vágyók, ezek előbb-utóbb zsákutcának bizonyulnak. Ez a korszerű hard-bop, post-bop, vagy nevezzük bárminek, viszont a legmaradandóbb stílus, több évtizede a jazz legnagyobb ikonjait adta a zenei világnak, akiket meg lehet próbálni túlszárnyalni, elárulom: nem fog sikerülni. Megfigyelhető ez a művészet minden területén, de ennek a dolgozatnak nem ez a feladata.

Ahogyan mondtam mind a négyen tudásuk maximumát adták. Gáspár Karcsi kiváló zongorista, aki az egész műfajt töviről-hegyire ismeri (nagyon élveztük játékát már a koncert előtt is a ház pianinóján /ami legalább nem elektromos „zsebzongora”/, amikor is különféle jazzstílusokban végezte a „bemelegítést” pl. a „Do Nothing Till You Hear from Me”-n. És ő az, aki a hangszeres tudása mellett kitűnő íráskészséget és tárgyi ismeretet bizonyít a műfajjal kapcsolatban, ami zenészeinkre nem túlzottan jellemző. Végül is ez az ő triójának a koncertje volt, de az a tisztelet és megbecsülés, amit a vendégszólista felé mutatott – példamutató! Persze így is módja volt különleges játékmódjával elkápráztatni minket, amiben én többek között a régen elhunyt Sonny Clark és persze Monk hatását vélem felfedezni.

Hogy Orbán Gyuri mennyire „all round” zenész, azt mindenki tudja, aki a legcsekélyebb mértékben is kapcsolatba került a hazai jazz-zel. Felsorolni sem lehet, hány formációban, hányféle stílusirányzatban mozog otthonosan, mindenütt maximális helytállással és olyan vehemenciával, ami ebben a sokszor enervált világban igazán figyelemreméltó. Én mindig is elragadtatással figyelem játékát és kifejezetten örülök, ha ő képviseli a basszusszólamot. Szerencsé(m)re ez meglehetősen gyakorta fordul elő.

Csízi Laciról már az elején szóltam, végtelenül bírom játékstílusát, a rá is jellemző szenvedélyes játékmódot, ami szerénységgel és művészi alázattal párosul. Gratulálok hozzá!

Száz szónak is egy a vége, óriási koncert révén nagyon kellemes helyet ismertem meg tegnap este, bizonyára gyakori vendég leszek itt is, mert tudjuk, hogy „az élőzenét semmi sem pótolja”!


dscf0004.JPG


dscf0005.JPG


dscf0006.JPG


dscf0007.JPG


dscf0009.JPG


dscf0010.JPG


dscf0018.JPG


dscf0021.JPG


dscf0024.JPG


dscf0025.JPG


dscf0028.JPG

Vissza a hírekhez