TaxiWars (B) & The Best Bad Trip (H) az A38 gyomrában
2016. március 10., csütörtök 20:00 - A38 Hajó Koncertterem – Petőfi híd budai hídfő. Taxisháború Budapesten! Egy egészen különleges produkció, aminek két vezéralakja a dEUS frontembere, Tom Barman, illetve a fiatal szaxofonos-sztár, Robin Verheyen. Kettejük meglepő együttműködéséből született a TaxiWars, ez a húzós, laza, groove-os jazzkvartett. Táncos swing, groove-os funk, cool, hiphop, kísérletezés és hagyomány keveredik a TaxiWars nagyon szabad és nagyon energikus zenéjében.
Az A38 Hajón évekkel ezelőtt fellépett belga rockegyüttes, a dEUS frontembere, Tom Barman sosem az önismétlésről volt híres. Zeneszerző, rocksztár, filmrendező - a dEUS 1989-es alakulása óta sok mindent kipróbált. Mégis meglepő volt váratlan találkozása a belga jazz egyik legnagyobb tehetségével, az évek óta New York-ban élő szaxofonossal, Robin Verheyen-nel. A fantasztikus technikájú Verheyen a New York-i jazzélet dédelgetett muzsikusa, Roy Hargrove-tól Maria Schneider-en és Branford Marsalis-on át Tyshawn Sorey-ig, Gary Peacock-ig, vagy Joey Baron-ig rengetegen hívták zenélni.
Barman 2014-ben szinte véletlenül akadt össze Verheyen-nel, és pár órányi jam session után világossá vált, hogy ezt érdemes folytatni. Verheyen berántotta hát két régi belgiumi muzsikustársát, kitalálták a jól csengő TaxiWars nevet - Barman taxik iránti szenvedélye jó párszor elő is kerül a szövegekben -, és hajrá!
Az "és hajrá" tényleg ilyen egyszerű. A TaxiWars jellegzetes bőgő-bassline-okra és Verheyen elképesztően változatos és hajlékony játékára, valamint Barman összetéveszthetetlen hangjára, improvizatív énekbeszédére építő, groove-os, laza, szupercool zenéje annyira szabad és rögtönzött, amennyire csak lehet.
"Gondolj Mingusra!" - állítólag Barman ennyi instrukciót adott Verheyen-nek, aki a számok zömét írja, aztán a kész kompozíciókra tette rá félig előre megírt, félig rögtönzött szövegeit. Barman itt nem az a karizmatikus frontember, akit a dEUS élén megismertünk, fantasztikus orgánumát inkább egyfajta hangszerként használva illeszkedik bele a zenekar produkciójába. A végeredmény: mintha nem is Belgiumból, hanem egyenes egy füstös Brooklyn-i klubból jönne a TaxiWars, amiben ott kavarog a hatvanas évek groove-os combo jazz-e, a hetvenes évek experimentális zenéi, a nyolcvanas évek jazzes hiphopja, korai slamje, a kilencvenes évek nu jazze - mégsem nosztalgikus a TaxiWars, hanem elképesztően mai, modern, szórakoztató, és eszetlenül laza!
A zenekar tagjai
Tom Barman: ének
Robin Verheyen: szaxofon
Nicolas Thys: bőgő
Antoine Pierre: dob
Lemezek
TaxiWars, 2016
Fotó: Chris DeWitte
Az előzenekar az a The Best Bad Trip lesz, amely tavaly novemberben megnyerte a Talentométer 2015 kisérleti/jazz kategóriáját.
Tagjai húsz év körüli fiatalok, akiknek a komolyzene komplexitása nem képvisel se több, se kevesebb értéket, mint a punk egyszerű nyersessége. Ugyanolyan szívesen építenek be zenéjükbe egy-egy groove-os funkytémát, mint az irányított improvizációt, vagy egyéb kortárszenei stratégiát. Zenéjükben egymást szorosan követik a kemény és lágy, az egyszerű és bonyolult, a rendezett és kaotikus, a keleti és nyugati hangzások. Mivel a The Best Bad Trip tagjai főként jazzt tanulnak, annak hagyományát felhasználva nagy szerepet kap az improvizáció. Ugyanakkor zenéjükre jellemző a sokszor bonyolult és igen összetett kompozíciós szerkezet.
A zenekar tagjai
Velsz Kristóf: gitár
Hegedüs Benedek: trombita
Kapusi Viktor: szaxofon, billentyűsök
Csernovszky Márton: basszusgitár
Gasner Márk: dob
Fotó: Kaszás Ferenc