JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 23.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

ÚJRA HAJÓN SZÓLT A SYRIUS ZENÉJE

Pünkösdvasárnap este két zenekar lépett fel egymás után az A38 hajó koncerttermében. A húszéves fennállását jubileumi turnéval, és egyben lemezbemutatóval ünneplő New York-i Sex Mob volt beharangozva főattrakcióként, előzenekarként pedig a szintén jubiláló, 25. fellépését ünneplő Syrius Legacy.

Lehet, a véletlen műve, de jobb helyen nem ünnepelhette volna 25. koncertjét a 2014 nyarán a Syrius örökségének továbbvitelére alakult zenekar. A hajó ugyanis fontos helyszíne volt a hetvenes évek elején játszó legendás gárdának is. Igaz, az egy másik hajó volt. A pesti oldalról, a Vigadó téri Hajóállomásról indult, és egy nagy kört téve ide érkezett vissza. A rakparton vártunk toporogva a bebocsájtásra, aztán indult a küzdelem a legjobb ülőhelyekért. Olescher Tamás és Szabó Gyula csatlakoztatta a Supraphon sasszét az erősítőhöz, amíg az első jam zenekar összeállt, lemezről szólt a zene. A nyitószám mindig Frank Zappa 72-ben megjelent „Grand Wazoo” lemezéről a B oldal 2. száma volt, az „Eat That Question”, Zappa és George Duke fantasztikus szólóival. Elindult a hajó, megjöttek a zenészek, és elkezdtek játszani, Szakcsi, Kőszegi, Pege, Babos, Johnny Lambizi… A szünet után, a második részben jött a Syrius. Ráduly, Orszáczky, Pataki, Veszelinov és Baronits…


01.JPG


A budai oldalon állomásozó A38 hajón most is jobb lett volna, ha felcserélve a sorrendet, a Syrius Legacy játszik másodikként. A két éve alakult zenekar már a kezdettekkor a nagy elődhöz méltóan szólalt meg. Azóta még jobban összekovácsolódott a társaság, jól kihasználva, hogy tenoron és alton két egyenrangú szaxofonos játszik, ellentétben a legendás felállással, ahol a tenoron, szopránon és fuvolán egyaránt remeklő Ráduly Misi mellett az altszaxofon csak asszisztált. Ráadásul Ludányi Tamás kitűnően fújja a szopránt is, így a tenorosnak elég a szaxofon mellett a fuvolára koncentrálnia. A Kínában turnézó Vidákovich Izsák helyett ezen az estén Ávéd János tenorozott és fuvolázott, gond nélkül illeszkedett az együttesbe. Nemcsak a „Balance”-ot tartotta, új színt, új ötleteket hozott a zenébe. Érdekes volt, amikor az „A kiáltás méhében” című Ráduly szám bevezetőjében a szaxofon billentyűinek pengetésével csalt ki hangokat, hasonlóan, mint amikor a zongorista benyúl a húrok közé. Tempfli Erik nevét is egyre jobban megtanuljuk, nagyon jól ráérzett a Syrius világra, mára magabiztosan tudja ehhez a zenéhez saját, egyéni elképzeléseit adni. Fonay Tibort a fiatal basszusgitáros nemzedék egyik legjobbjaként tartják számon, ezt a legkülönfélébb formációkban bizonyítja is. Nehéz örökséget vett át, mert Orszáczky emblematikus alakja volt a nagy előd zenekarnak, csakúgy, mint Ráduly. Nem Jackie szerepkörét vitte tovább, mint ahogy a zenekar sem „a” Syrius másolata akart lenni. Itt nem frontember, de az együttes motorjaként ebben a felállásban is építkezni lehet játékára. A doboknál a ritmusok diktálása közben Benkó Ákos énekli a dalokat. Ákos is a saját hangján szólal meg, mely viszont hangszínében, és kissé rekedtes hangzásában emlékeztet arra, ahogy egykor Orszáczky énekelt.


05.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


Pünkösd, hosszú hétvége, ennek ellenére a terem menetközben szép lassan telítődött. A Syrius Legacy megtette kötelességét, forró hangulatot teremtett. Többen sajnálkoztak, hogy nem játszanak tovább, de a menetrendet illő betartani. Következett a Sex Mob.

Az amerikai együttesről az elmúlt húsz évben nem sokat hallottam. Érdekesség, hogy a zenekart alapító, 1961-ben született trombitás, Steven Bernstein (Nem tévesztendő össze a szintén 1961-es születésű Marc Bernstein szaxofonossal) megtanult szopránharsonázni is, ami egy, a trombita hangját és a harsona játékmódját ötvöző hangszer. Jól vette észre, hogy egy olyan trombitás mezőnyben, ahol többek között csak a korosztályából Wynton Marsalis (1961), Terence Blanchard (1962), Dave Douglas (1963), Roy Hargrove (1969) is játszik, csak valami extra dologgal lehet kitűnnie. Ez sikerült is neki, és megtalálta azt a zenét, ami könnyebb utat talál egyes rétegek füléhez. "Rájöttem, hogy a jazz-zenészek mindig is ezt csinálták. Játszották a mindenki által jól ismert számokat, és miután mindenki felismerte azokat, a saját képükre alakították azokat. A jazz régen népszerű volt. Az emberek elmennek egy koncertre, élvezik a zenét, hazamennek, lepihennek. Ez ilyen egyszerű. Ezt a szellemiséget hozzuk vissza." – nyilatkozta, miután rátalált zenéje ideológiájára. Ehhez jó nevű zenészeket nyert meg, a John Zorn féle Masada-ból, a Lounge Lizards-ból ismerhető arcokat. A bőgős Tony Scherr és a dobos Kenny Wollesen tavalyelőtt Bill Frisell ritmusszekciójaként lépett fel Magyarországon, de Steven Bernstein is járt már nálunk. Vasárnap este első hallásra különös, extravagáns zenét játszottak, melyben fellelhetők voltak a free elemek éppúgy, mint a klezmer dallamok. Magabiztos hangszerkezeléssel, sok humorral, olykor bohóckodva adták elő repertoárjukat, jazz-, pop-, rock- és filmzenék sajátos feldolgozását. Punk jazz, ha mindenáron valahogy jelzőt keresek stílusukra, de inkább buli zene a találóbb. Tény, hogy a közönséget jól felrázták…


j-1.jpg


j-2.jpg


j-3.jpg


j-4.jpg


j-5.jpg


j-6.jpg


j-7.jpg


j-8.jpg


Előzenekarként szívesebben elszórakoztam volna velük abban a boldog tudatban, hogy a második részben jön majd a Legacy, Benkó, Ludányi, Tempfli, Fonay, és Ávéd.


15.jpg

Vissza a hírekhez