Keresés

Hírek


Binder lemezbemutatók a Zeneakadémián

Binder Károlynak újabb két lemeze jelent meg decemberben, melyeknek ma volt a bemutatója a Zeneakadémián. Két teljesen különböző lemezről van szó, azt hiszem nem jelent meg a JazzMa-n lemezkritika róluk. (Hát hogyan is jelent volna meg, ha a BinderMusic lemezkiadó nem küldött belőlük recenziós példányt… - A szerk.) A trió lemez „For Seven Days / Hét napra” lassabb tempójú, melankolikus, harmóniákban gazdag zenéket tartalmaz, melynek mindegyike saját kompozíció, a quartet lemez „never greens” pedig pörgős, keleties hatású dallamokkal dolgozik, ismert standard-ek feldolgozását hallhatjuk.

hetnapra-nevergreens.jpg


A műsor két része is ennek alapján lett összeállítva. Az első részben hallhattuk a trió lemez anyagát, a másodikban pedig a quartetét. Egy biztos, hogy ezen a koncerten kaptunk csendes, nyugodt zenét, valamint lüktető, szólókban gazdag muzsikát is.
Bevallom, nagyon szeretem a harmóniákban gazdag zenét, ezért a „For Seven Days” igazán a szívemhez szól. A koncert első része, - melyben Binder Károly mellett Fonay Tibor és Benkó Ákos zenélt,- számomra érezhetően sok komolyzenei hatást tartalmazott, ha nem lett volna benne dob, könnyen elfogadható lett volna kamarazenei hangversenynek is, néhány hegedűvel, csellóval kiegészítve. Az ilyen zenét mindig jó hallgatni, de főleg amikor egész napos rohanás, idegeskedés után szeretnénk kikapcsolódni, megnyugodni, feltöltődni. Letisztult akkordokat hallhattunk, különösen a „Meghajtom a fejem” és a „Hajnali imádság” című darabokban tetszettek a harmóniai fordulatok, az utóbbiban Benkó Ákos nagyszerű dobszólóját is csodálhattuk, a „Felfelé csorduló könnyek”-et pedig gyors lüktetés vitte előre. Az utolsó szám, „Ketten” címűben több improvizáció is elhangzott, jó kis bőgő-dob és zongora-dob szólók.


binder-trio.jpg


A második részben, melyben a trióhoz Borbély Mihály csatlakozott, sokszor érződött a keleties népzenék hatása a szólókban. Jól ismert standard-ek érdekes átdolgozásait mutatták be, mint például a „Green Dolphin Street” című szám, melyben a latin és swing részeket keleties hangzással ölelték át, melyet Borbély Mihály kitűnő szólói színesítettek.
Az „Autumn Leaves”-t tükörfordításban játszották, ami azt jelentette, hogy nem lentről felfelé, hanem fentről lefelé haladtak a hangközök, ebben a számban hatnyolcadok és négynegyedek váltogatták egymást, nagyon jó improvizációkat hallhattunk Binder Károlytól.
A „Take the ’A’ Train”-be charleston-t vittek és dúr helyett mollban játszották, ráadásul két hangnemben, nagyon izgalmas átdolgozást írt Binder Károly.
A „ Body and Soul”-t funkys, rockos stílusban adták elő, a „Straight, No Chaser” szám témája 12 hangnemben szólalt meg, az improvizációkban pedig váltakozva hallhattunk különböző hangnemeket.
Utolsó számként a „Bye Bye Blackbird”-öt, ami eredetileg swing, gyönyörű ballada stílusban adták elő, Borbély Mihály tenorszaxofonra cserélte az altszaxofont.
Visszatapsoltuk a zenekart, és ráadásként a „Legénybúcsú”-t adták elő, melyben Borbély Mihály tárogatón játszott. Ennek nagyon érdekes a szerkezete, mert népzenei témából indul, melyet Binder Károly és Borbély Mihály szólói követnek, de középen egy induló csendül fel, mintha éppen katonák masíroznának előttünk.


binder-quartet1.jpg


binder-quartet2.jpg


binder-quartet3.jpg


binder-quartet5.jpg


binder-quartet6.jpg


Az egész koncert elrepült, nagyon élvezetes volt, annyira különböző zenét hallhattunk a műsor két részében, mintha egy este két koncerten jártunk volna. A második részre igaz, hogy műfajából adódóan egy jazz koncert egészen más élőben, mint felvételről. Mindannyian remek zenészek, Binder Károly szerzeményei pedig kitűnőek.
Már alig várom, hogy a most elkészült zongoraversenyét hallhassam egy nagyzenekarral.
Igazi öröm, hogy mind a négyen fellépnek majd az Érdi Jazz Fesztiválon, bár egy kis csavarral, mert Binder Károly, Benkó Ákos és Borbély Mihály Dresch Mihállyal közösen alkotnak egy formációt, Fonay Tibor pedig Sárik Péter zenekarával és a Syrius Legacy-val is.


Vissza a hírekhez