JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
Névnaposok – Maja2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.

Hírek

CSÁNYI ATTILA EMLÉKKONCERT

A Budapest Jazz Club szombat esti koncertjén az egy éve elhunyt Csányi Attilára, a magyar jazz történet legnagyobb kutatójára emlékezve gyűltünk össze. Családja mellett, zenészek, pályatársak, barátok, a jazz zene iránti szeretet ereje összehozta teltházas nagycsaládi körré bővülve, közösen tisztelegtünk sokrétű munkássága előtt. Az est házigazdája a JazzMa.hu volt, oldalunk létrejöttében Csányi Attila segített, majd főszerkesztő helyettesként haláláig vett részt a szerkesztőség munkájában.

00.jpg


Még oldalunk rendszeres olvasói közül is kevesen tudják, hogy az 1940. december 18-án született Csányi Attila zenei ismeretei nem csak elméletiek voltak. Hatéves korától kezdett zongorázni, majd zeneszerzést, sőt, még harsonázni is tanult pár évig. Az ötvenes években ismerkedett meg a jazz zenével, rendszeresen vadászva a Music USA (Willis Conover) és az Újvidéki Rádió adásait. Igaz, hogy tiltották a jazzt és mindent, ami amerikai, de például a Magyar Rádióban valami rejtélyes oknál fogva gyakran élő közvetítések voltak szórakozóhelyekről, és voltak úgynevezett ötórai teák. A rádióban szereplő urak közül néhánnyal megbarátkozott, tőlük kapta különböző egyéb relikviák mellett, a kincset érő kottákat. Az átlag fülű ember hátrányba került, ha nem jutott kottákhoz. Magnó nem volt, hanglemez nem volt, tanulni úgy lehetett, hogy a rádióban hallgatta az ember, ami szólt, és lekottázta. Azonban csak kevés különleges, Isten áldotta tehetség volt, aki azonnal le tudott szedni egész bonyolult dolgokat is. Ezek a kották is bizonyára inspirálták az 1958 és 1964 között működött, trombita, klarinét-szaxofon, harsona, plusz zongora, bőgő, dob felállású, zömében dixielandet játszó első zenekara alapítására. Huszonnégy éves korában Csányi Attilát felvették a kereskedelmi főiskolára, nősülés előtt állt, és bár koncertezni szeretett, de nem akart hivatásos zenész lenni az elkerülhetetlen vendéglátózás miatt. A Csányi Attila zenekar megszűnt. Későbbi zenészi pályafutásáról aztán csak 1986-ból találtam feljegyzést, a New Orleans-i French Quarter Fesztiválon Csányi Clive Wilson Original Camelia Band-jével zongorázott. Még abban az évben az Oldsmobile Dixieland Jazz Band művészeti vezetőjeként is megjelent a zenei életben, majd 1989-ben megalakította második zenekarát, az Orient Dixieland Jazz Bandet, amely tíz évig működött. Az együttes a húszas és harmincas évek dixieland- és swing muzsikáját szólaltatta meg korhűnek szánt hangszerelésben. Első lemezük, a „Wang-Wang Blues” 1991-ben, tradicionális kategóriában az Év lemeze díjat kapta. 1993-ban a rangos Drezdai Dixieland Fesztiválon aratták első nemzetközi sikerüket, és még ebben az évben Joe Murányi közreműködésével New Orleans-ban jelent meg új CD felvételük is.

„Egy Armstrong-lemez, az „Ambassador Satch” volt, ami nekem egy egész életre szóló indítást jelentett. Annyira tetszett, hogy ahogy lejárt az orsó, azonnal tekertem vissza az elejére. Mindenkire nagy hatással van az első élmény. Valószínűleg ezt az élményt keressük azóta is, és feltehetően soha sem találjuk meg. Ami nekem az „Ambassador Satch”, az lehet, hogy másnak a „Kind of Blue”.”- olvasható a Cseh Tamás program keretében megvalósult vele készített interjúban.


01.jpg


Ezt a zenét, ahol Csányi Attila jól érezte magát, amit legjobban szeretett, idézte fel a koncert előtti rövid bejátszás a Juhász Előd vezette Zenebutik egyik adásából, amelyben az Orient Dixieland Jazz Bandet láthattuk Attilával a zongora mögött.


02.jpg


És ezt a korszakot idézték fel a bőgős Földváry Balázs vezetésével egykori zenésztársai: Szekeres János – trombita, ének, Deák Ferenc  – harsona, Varga László – gitár, és Weininger Zoltán – dob.


03.jpg


12.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


A dixieland után a swing aranykorából Gyárfás István (gitár) és Gayer Ferenc (bőgő) tartott egy kis bemutatót a dobok mögött maradó Weininger Zoltánnal.


09.jpg


10.jpg


14.jpg


Majd egy közös jam felállásban igazi örömzene zárta a koncertet, amelybe az unoka, Tamás Péter is beszállt. Az ifjú trombitás a „veteránokkal” együtt nagy sikert aratott.


11.jpg


A tapsok halkulása után Maloschik Róbert még szóra bírta az egykori osztálytársat, gyerekkori barátot, Péter atyát, aki Attilát utolsó útján búcsúztatta.


15.jpg


16.jpg


És Szigeti Pétert, aki több ponton is jelentős szerepet játszott Csányi életművében. Mindketten tömör, és elgondolkodtató útravalót adtak.


18.jpg


Ebben a beszámolóban Csányi Attila főleg a fiatalabb korosztály által kevésbé ismert zenészi pályafutását próbáltam dióhéjban felvázolni. A részletekbe nem belemenve, csak a rend kedvéért még meg kell említenem, hogy a Magyar Rádió külső munkatársaként mintegy százötven interjút készített a magyar jazz meghatározó egyéniségeivel, hogy több felsőfokú intézményben tanított 1997-ig, hogy a Magyar Jazz Szövetség vezetőségi tagja és alelnöke volt 1998-ig, hogy 1994 óta a Magyar Jazzkutatási Társaság alelnöke volt. 2012-ben a Magyar Jazz Szövetség életműdíjjal, a Pernye András-díjjal tüntette ki!

Sorolhatnám tovább, de még nem ejtettem egy szót sem a magyar jazz történetét feltáró számos orgánumban publikált írásairól, jegyzeteiről. Az általa felkutatott dokumentumok egy része sajnos szanaszét lappang, megszűnt folyóiratok példányaiban lelhetők fel. Ezeknek csak töredéke található a világhálón, így nem válhat közkinccsé, de a fent lévőket is egybe kéne gyűjteni, és rendszerezni. Tudom, ez hatalmas feladat, és Attiláéhoz hasonló, kitartó munkát követel. Tavaly augusztusban halt meg, alig több mint egy éve. Sok feladatot hagyott ránk, lassan munkához kéne látni.

Vissza a hírekhez