Keresés

JazzUp


JazzUp - Dr. Szeder Balázs 2014. szeptember 16., Maloschik Róbert

Szeder Balázs (1980) nevét már több esztendeje ismerem, hisz az elmúlt évek Jazzy Dalversenyeire beküldött demókon sokszor olvashattam.

szeder-balazs-bass.jpg


1) Mit csinált a Blackberry Jam Combo előtt? I mean, milyen tanulmányokat folytatott és mit takar a neve előtt olvasható dr.?

A Blackberry Jam Combo előtt és azok mellett is voltak/vannak egyéb zenei projektjeim. Egyik ilyen a Csapó Krisztián (BJO-ban is játszott) (szerintem az egyik legkiválóbb harsonás Magyarországon) által vezetett Morgenfunk nevű gospelfunk együttes. Ezzel a zenekarral régen sokat koncerteztünk, de mivel Krisztián jelenleg nagyrészt külföldön zenél, mostanában egy évben egy-két nosztalgiakoncertet szervezünk ezzel a felállással. A másik az Almási Kornél (Intermezzo trió, egykori Sárik Péter trió) által vezetett Joy Gospel Music együttes, amellyel nagyobb rendezvényeken lépünk fel, például tavaly és tavalyelőtt a Papp László Sportarénában az Ezazanap keresztény rendezvényen. Ez egy nagyobb apparátusú együttes, vonós- és fúvósszekcióval, kórussal. Stílusát tekintve kompozíciós fehér gospel.

Tanulmányaimat illetően, épp most volt diplomaosztóm a Kodolányi János Főiskola Jazzbasszusgitár-szakán. Mits Gergelytől és Kolta Gergőtől tanulhattam itt. Eközben felvételt nyertem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazzbasszusgitár Master Tanári szakára, így itt folytatom tanulmányaimat Lattmann Bélánál.

A zene mellett a természettudományok mindig érdekeltek. Annakidején agrármérnökként végeztem, és bár akkor is aktív basszusgitáros voltam, nem hittem abban, hogy Magyarországon meg lehet élni kizárólag basszusgitározásból, így a diplomám utáni Ph.D. kutatási lehetőségek kiaknázása mellett döntöttem, úgymond 2 vasat tartva a tűzben, mivel nemcsak magamról kellett gondoskodni. Ekkor már saját családom is volt (jelenleg négy gyermekünk van feleségemmel). Környezettudományi témában doktoráltam a Szent István Egyetemen. Témám címe: Az erózió hatásának vizsgálata az ugróvillások közösségeire. Magyarul, talajállatokkal foglalkoztam. Volt alkalmam a Szent István Egyetemen továbbá az ENSZ élelmezésügyi szervezeténél is dolgozni egy ideig, de a zene sosem hagyott békén...


2) Mióta foglalkozik zenével, és miért pont a basszusgitárt választotta?

Viszonylag későn 16 éves koromtól kezdetem komolyan foglalkozni a zenével. Előtte gyerekkoromban folyamatosan énekeltem kórusban, tehát a zene mindig is az életem része volt, csak 16 éves koromban alakult ki konkrétabb elképzelésem. Először doboltam, de rövid idő elteltével áttértem a basszusgitárra és hol autodidaktaként, hol magánórákat véve tanultam. Annyira megszerettem a basszusgitározást, hogy nem tudtam a hangszert letenni. Mikor először kézbe vettem, akkor is úgy éreztem, ez az én hangszerem. Emellett hallottam olyan hazai és külföldi előadókat, akik megszerettették velem ezt a hangszert. Ilyenek a hazaiak közül Almási Kornél, külföldiek közül Abraham Laboriel.


3) Önre azért már nem nagyon illik a "fiatal tehetség" kitétel, hisz ha jól tudom, már elmúlt 30 éves... Hogy-hogy csak most látta elérkezettnek az időt, hogy jelentkezzen a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének basszusgitár szakára?

A Master képzés előfeltétele az alap diploma, amelyet a Kodolányi Művészeti Szakán szereztem, nem a „LFZE BA”-n. Emellett Master szintű képzés csak három éve van Magyarországon jazz vonalon, az is egyedül a LFZE Jazz Tanszékén. Így erre a képzésre előbb nem is jelentkezhettem volna. Igazából mindig tettem a dolgom, gyakoroltam, koncerteztem, tanítgattam, és most jött el ennek az ideje, ahova elsőre fel is vettek.

Ami a kort illeti, én még fiatalnak érzem magam, sőt néhány tanáromat is a fiatal generáció képviselőinak tartom.


4) Van civil munkahelye is? És ha igen, akkor hogyan tudja összeegyeztetni azzal a nappali tagozatot?

Igen a családi vállalkozásunkban is dolgozom, illetve tanítok egy középiskola zenei-, művészeti szakán is. A nappali tagozatú „master” képzésen az óráim késő délutánra estek, így teljesen összehangolható a dolog. Egyeztetés kérdése.


5) Az idén tavasszal arról beszélt nekem, hogy tervez egy szóló projektet is. Abból nem lett semmi? Mellesleg nem bosszantja, hogy időközben Szeder néven fut egy másik zenekar, amit egy Szeder nevű énekesnő vezet? Netán rokoni kapcsolatban állnak?

A szóló projekttel volt egy koncert, ami nagyon jól sikerült, itt a közreműködők: Birta Miklós – gitár, Banai Szilárd – dob, Neumann Balázs – zongora, Hámori János – trombita, Stencli Tamás – szaxofon, Bencze Alma – ének, Almási Kornél – basszusgitár.

Az iskola és a meglévő projektek mellett nehéz a sajátot építeni, ami több energiát igényel. Ezzel kapcsolatban folynak a háttérmunkálatok, mivel hosszabb távban gondolkodom. Valójában a szólóprojektem még az útkeresés fázisában van, így most olyan munkákra koncentrálok, amelyeknek nem én vagyok a vezetője.

A Szeder néven futó másik együttes nem bosszant, és nem is vagyunk rokoni kapcsolatban. A Csík zenekar sem hívta még meg Chick Corea-t, ami viszont nagyon „bosszant”.


6) Most hogy bejutott a Jazz Faculty-re, árulja el, milyen érzés újra diáknak lenni? Örül, hogy Lattmann Béla tanár úr növendéke lehet? Egyáltalán mit kell még magának tanulnia, hisz elég virtuóz basszusgitárosnak tartom Önt...

Számomra nagyon fontos a basszusgitározás és szeretnék azoktól az emberektől is tanulni, akik itthon a jazz-élet, jazz-oktatás meghatározó alakjai. Különösen szeretem Lattmann Béla tanár úr játékát. Emellett az is nem titkolt szándékom, hogy ezáltal lehetőséget kaphassak, hogy megismerjenek, továbbá az sem egy utolsó szempont, hogy tanítani is szeretnék és ez a masterdiploma szükséges az intézményi keretek között folytatható oktatáshoz. A tanulásról meg csak annyit, hogy tudtommal John Pattitucci a mai napig magánórákat vesz hangszerén, ami számomra példa értékű. Szerintem mindig van mit tanulni, különösen, ha az ember erre vágyat is érez.


7) Megtörténtek már a kiszenekari (combo) gyakorlatra a beosztások? Ön például kikkel, mikor és mely tanárhoz jár majd gyakorlatozni?

Igen megtörtént a beosztás. Zenekarunk a következő felállásban lesz: Bazsinka Ágnes – ének, Bazsinka Mihály – szaxofon, Szabó Dániel Ferenc – dob, Barbinek Gábor – pozan, Héjja György – zongora, Szeder Balázs - basszusgitár.
Borbély Mihály a zenekari tanárunk. Ezzel a formációval intézményi kereteken kívüli koncerteket is tervezünk a közeljövőben.


8) És végül, árulja el a JazzMa.hu olvasóinak, hol lesz a következő fellépése?

Solymáron lesz fellépésünk szeptember 27-én este 8-tól egy alkalmi formációval, mely igen nagy megtiszteltetés számomra. Márkus Tibor – zongora, Jeszenszky György – dob, Ördög Krisztián – szaxofon, Szeder Balázs – basszusgitár.


Vissza az összes interjúhoz