JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
Névnaposok – Maja2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.

Lemezpolc kritika:
Enyedi Sugárka - Las Puertas Abiertas

Enyedi Sugárka: Las Puertas Abiertas 2013. augusztus 16., Zelencsuk Gréta

enyedi-sugarka-las-puertas-abiertas.jpg

Enyedi Sugárka, micsoda név - igazán egyedi, szokatlan, egyben sugárzó! De vajon milyen lehet a zenéje? A név, úgy tűnik, kötelez, mivel egy igen kellemes színfoltra találtam, amikor Sugárka debütáló lemezéhez jutottam. Már a borító természet közeli és megnyugtató színvilágú grafikája sokat sejtetett.

Las Puertas Abiertas, vagyis Nyitott Ajtók cím alatt sok mindent érthetett a szerző-előadó-producer Sugárka, az előszóból viszont kiderül, hogy a világra és annak csodáira való nyitottságát öntötte dalokba. Ahogyan ő fogalmaz, szerzeményei „álomban vagy útközben születnek, ösztönös megnyilvánulásai földi lényének”. Ez az álomszerű lebegés az egész lemez alatt érezhető, ellazít és kikapcsol. Erről a dalok kétnyelvűsége is gondoskodik, hiszen a saját szerzemények fele-fele részben angolul és spanyolul íródtak. A bossa nova lüktetésű dalok spanyol nyelven természetesen még autentikusabbak és bensőségesebben is szólnak. Mindezt elősegíti Válik László hangmérnök keverése és mastering-je.

A könnyebb ráhangolódás kedvéért egy angol nyelvű dallal indul a lemez, ahol a kellemes, bőrbizsergető érzést keltő „Speechless” máris Sugárka világába repít minket. A felvétel közepén kibontakozni is van lehetősége mind az énekes, mind a fúvós szereplőnek, majd a végén egy csendesebb átvezetéssel ismét az álomvilág kapujában találjuk magunkat. A visszaérkezésünket a következő dal nagyszerűen segíti. „Bésame para Despertarme”, vagyis „Csókkal ébressz fel”, hangzik el, amely ellen, azt hiszem, egyikünknek sem lesz kifogása. Felrázza a hallgatót az energikusabb latin ritmus, az ének és a konga válaszolgatása. Folytatásként továbbra is a pörgősebb tempónál maradva kérik, hogy ne bánjunk meg semmit. „Don’t Mind, All Is Wonder If Let Me Just Wander Around Your Soul”. A populárisabb hangvételű és szerkezetű szám angolul íródott, de a továbbiakban is folytatódik a spanyol szerzemények sora.

Ezek közül kedvencemmé maga a címadó dal, a „Las Puertas Abiertas” vált, melyben a leginkább érződik a zenekar együtt lélegzése. Az ütős hangszerek mögött Horváth Dániel alkot nagyot – a befejező soroknál például a finom csengettyűkkel teljesen belopta magát a szívembe.

A spanyol alkotások között egy másik hangzásvilágot hoz a tangós „Desde el Comienzo del Tiempo”. Ennek zenéjét Csicsák György Balázs, a Jazz Tett gitárosa, szájharmonikása és társszerzője jegyzi önállóan – talán ezért is ez a markánsabb váltás. Itt hallhatjuk a szájharmonikán is megszólalni a szerzőt. Az akusztikus hangszerelés ebben a dalban egy szabadtéri, baráti összejövetel képét jelenítette meg előttem, ahol a résztvevők spontán állnak fel és rendezik meg táncpárbajukat.

Sorrendben épp ezután következik a lemez legspirituálisabb hangvételű szerzeménye a szerzőpáros tollából, „Liberating Sighs” néven. A címnek megfelelő felszabadító sóhajok hangján szólal meg az énekesnő és hipnotizálja meg a hallgatóságot. Ennek folytatásaként egy igazán meglepő feldolgozás következik. Legalábbis a Green Day „Wake Me Up When September Ends” című száma nem szokott éppen a jazz-zenészek legelső számú célpontja lenni. Ez a Jazz Tett viszont teljesen átvarázsolta az egész dalt, még Billie Joe Armstrong karcos hangja sem hiányzik belőle ebben a verzióban, ahol a gitár és ének duójára épül a dal, mint egy népdal feldolgozás. Fonay Tibor nagyon jó érzéssel játszott nagybőgőzése hozza el a végső átszellemülést, melyre Sugárka finom éneke teszi rá a koronát.

Elbocsátó szép üzenetként „Throw It Away” felkiáltással köszön el tőlünk a zenekar. Ezen a felvételen a felállásban némi különbség fedezhető fel, mivel bőgőn Nagy Péter, ütőhangszereken pedig Csendes Csaba játszik. Közreműködőként pedig Meggyes Ádám trombita játékát csodálhatjuk meg Abbey Lincoln szerzeményében. A dal szövege teljes mértékben egyezik Sugárka üzenetével, azzal a nyitottsággal, amit szerzeményeiből és előadásából érzünk: engedd el bátran a dolgokat, mert ami igazán hozzád tartozik, sosem veszítheted el.

Érdemes megfogadni a tanácsot mindannyiunknak!


Vissza a lemezhez