JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Lemezpolc kritika:
Gyárfás István Trió - Cartoon Jazz

Gyárfás István Trió: Cartoon Jazz 2017. január 30., Joe Fritz

gyarfas-istvan-trio-cartoon-jazz.jpg

Gyárfás István Trió - Cartoon Jazz (Szerzői kiadás)


Tökéletes időzítéssel jelent meg Gyárfás István triójának CD-je, hiszen a JazzMa szavazatai alapján a Gyafi becenévre hallgató muzsikus mindhárom kategóriában (kritikusok, zenészek és a közönség szavazatai alapján) elnyerte „az év gitárosa” címet. Mindezt néhány héttel a lemez megjelenése előtt.

Gyárfás István nem ismeretlen a hazai jazzközönség előtt, hiszen az utóbbi közel 30 évben meghatározó produkciókat emelt magasra mind zenei, mind emberi egyéniségével. Vállaltan az úgynevezett „öreg iskola” követője, mellyel egész generációt sikerült maga mögött elindítania a gitárosok táborában.

A lemez olyan témát feszeget, ami erősen meglepő, hogy másnak eddig nem jutott az eszébe. A magyar mesefilmek zenéi, amik alapvetően is jazzes hangzásúak, nem is kaphattak volna ennél becsesebb újraértelmezést. A 9 másodperces intro a Macskafogóból egyben bevezetője is „Gusztáv”-nak. A klasszikus lemezvásárló szemével (fülével) nézve olyan másfél perc múlva mondanánk, hogy „megveszem!”, Itt már ugyanis olyan jóízű swinges jazz szól, hogy szinte Barney Kessel legjobb Contemporary-s korszakából hozhatnánk csak példát mellé. A „Frakk” esetében szinte látjuk, ahogy Károly bácsi repül a póráz végén a kutya után…. „Mirr-Murr” és a „Nagy ho-ho-horgász” után „Kukori és Kotkoda” egyszerű dallama lett erősen újraértelmezve. Lusta Dick dala az „Amigo Mio” szép latin ízekre váltja a tüzes swinget, majd „Mekk Elek” és a kígyónak lábsót felíró „Dr. Bubó” érkezik, ez utóbbi témájában a New Orleans-i Mardi Gras stílust hozva a dobon. A „Vizipók-csodapók” valóban kamaradarab a hangszerek szép összejátszásával, és a „Vuk” szinte elhiteti velünk, hogy régi jazz standard. A Hófehér betétdala kellemes ballada, melyben az örökbecsű „All Too Soon” című sláger kezdő frázisát hallhatjuk, ami eddig rejtve maradt az erre szakosodott fülektől. A lemezt szépen keretbe foglalva a Macskafogó utolsó dala zárja a lemezt, mégpedig a „Denevérek támadása”.

A muzsikusok Gyárfás István mellett a kiváló bőgős Oláh Zoltán és a dobos Cseh Balázs. Mindketten a magyar jazzélet kiváló session zenészei közül valók, akik biztosan emelnek minden produkciót kifinomult profizmusukkal. Nem hivalkodnak előre a főhős mellett, kiszolgálják úgy, hogy a hiányuk azonnal feltűnne. Dögös bőgőzés és precíz dobolás, mindez ízléssel.

Több szempontból is hiánypótló ez a CD. Egyrészt az a generáció, aki ezeket a meséket nézte gyerekként, de már a Dáridó világában lett kamasz, annak nagymértékben segíthet a jazz felé fordulásban, hiszen ezekre a mesezenékre mindenkinek kellemes emlékei vannak. Másrészt Gyárfás István először jelentkezett olyan lemezzel, ami kritizálhatatlanul egységes jazz produkció. Korábbi lemezein sok esetben hallhatunk több hangszeres szólistát, vagy a bőgő helyett basszusgitárt. Most egy csodásan egységesen szóló trió lemezt kaptunk, melyet a shuffle módban hallgatás sem befolyásolhat negatívan.

A CD, amit a kedves hallgató kézhez kaphat, igazán ritka példánya a hazai piacon hozzáférhető produkcióknak, ugyanis mind külsőleg, mind belsőleg félreérthetetlenül jazz. Még a boritó is! Cseh Lili borítója tökéletes összhangban van a zenével, gitáros kolléga Rieger Attila fotója is jazz kép, míg Nyerges András (az eredeti rajzfilmek döntő többségében is ő volt a hangmérnök!) hangmunkája is visszahozza a jazz igazi arcát.


Vissza a lemezhez