JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Lemezpolc kritika:
Lombos El Marci & a Juhász Attila Jazz Quartet - Voodoopest

Lombos El Marci & a Juhász Attila Jazz Quartet: Voodoopest 2015. május 17., Varga Zita

lombos-el-marci-voodoopest.jpg

Lombos El Marci & a Juhász Attila Jazz Quartet - Voodoopest (Gold Record)


Meglepően hirtelen, az elsőt felváltva érkezett felém Maloschik Róbert főszerkesztő újabb felkérése. A teendőm ezúttal egy magyar CD véleményezése, ami számomra még nagyobb kihívás, hiszen ismerős is akad a zenészek közt, így most nem mindegy, mit írok. Óbudai próbafülkémbe, a laptop elé vonulva igencsak testhezálló feladatként tudtam magamra ölteni mindezt. A stílus közel áll hozzám, mondhatni, ilyen hangzásokon nőttem fel. Ugyanis, itt rap-ből van elég.

Már az általános iskolában hip hop láztól forrósodott a homlokunk. A sportpálya aszfaltján mentek a nagy "bandázgatások", kosarazások. Persze én csak light-osan, vigyázva ujjaimra a Hegedű miatt. Hét éves koromtól hegedülni tanulhattam, sokáig erre a pályára is készültem. De még jóval ezelőtt hallottam sok rappert. Mindkét nővérem kitartóan kosárlabdázott, heti több edzéssel. Szinte minden meccsükre el kellett mennem. Az oldalsó kispadon ülve hallgattam a terem aljzatán csikorduló cipőket, lepattanó labdák után, ziccerek előtt. Sok zenei effekt a hip hop-ban a kosarazásból ered, a street-életérzés nem válik külön a zenétől. Fiatalabbik nővérem, Julcsi, sokat mesélt nekem Barbie babázás közben a legnagyobb amerikai rapperek életútjáról és drámába torkolló halálukról, a Bronx-i bandaháborúkról. Összegezve, eddigi életem során sokrétű, kevert impulzusok alá voltam téve. A hosszú ráhangolódtatás után, végre, próbálok áttérni  a lemez elemzésére vidámabban és lényegretörőbben.

Szerda éjjeli törzs-menedékhelyemre, a Jedermannba betérve gyűjtöttem pár kulisszatitkot Cseh Balázstól az album készítését illetően. Például azt, hogy két napra vonultak stúdióba, és sok volt a falak közti rögtönzés a helyszínen. Ő külön kitért a pizzás esetre, amikor is rendeltek egyet gyomorrontással. Ezzel magyarázza oda nem illő dobolását, ami szerintem indokolatlan, hisz mindig jó. Az anyazenekar a Juhász Attila Jazz Quartet. Hozzájuk csatlakoztak még "néhányan". A számok halmazának címe " Voodoopest". Hm… Lehet, hogy sokszor áthallgatták a zenészek D'Angelo "Voodoo" (2000) lemezét. De előfordulhat az is, hogy csak én szoktam hajmosás közben, a hangerőt olyannyira feltekerve, hogy az kiegyenlített sztereóban szól a fülcimpáim mellett csobogó csapi vízzel. Ezek a zenék segítenek betölteni a lánylakásomban honoló lilás csendet. A borító is a lila árnyalataiban úszik, rajta Lombos Marci egyik ismerőse, néni M' a szomszédból.

Úgy, mint múltkor, kiemelek néhány kedvencet, és van ahol idézek picit a szövegekből. Mert fontosak.

002 HÁROM SZTORI: Ki ne emlékezne a 90-es évek MTV Video Music Awards toplistás számaira? Mi is figyelgettük őket folyamatosan Julcsival, sőt ő még old school szalagos kazettákra fel is vett a rádióból jó párat, amiket napnyugtáig hallgattunk együtt. A három sztori: 1. Axl Rose a Wembley-ben, Freddy Mercury emlékére rendezett koncerten, 2. Samantha Fox a 80-as évek közepén az Ifjúsági Magazinban pózol topless-ben, 3. Papp Szabi, a Supernem frontembere a Fészek Klubban valamikor a kétezres évek elején. Az ironikusság átüt, ami nem baj. A rapnek amúgy is két válfaja van. Az egyik a drámai, mély szövegű, a másik a poénos hangvételű, de azért ezekben is akad szomorú utalás.

003 VOODOOPEST: A harmadik track-nél kirajzolódik előttem a világszínvonal. Ez nálam a best of'. Itt már biztos vagyok benne, hogy volt D'Angelo-s előzmény. Hallgatva, egyre inkább nem értem Balázs magyarázkodását, mert ebben a dalban minden "dög". Lehet, hogy legközelebb, a hajszárításnál már erre a számra is rákattintok.

007 AJTÓK ÉS SZOBÁK: Otthonhagyott gyerek. De jobb is így, több a biztonság egyedül. "Rámdől a tűzfal betört ablaka      Még egyedül vagyok, de mindenki jön haza." Következzék egy amerikai párhuzam. Én mélyen tisztelgek gyermekkorom meghatározó rapperei előtt, mint Puff Daddy, vagy Notorius B.I.G., aki külön kihegyeződik a kezdeti sebek feldolgozására. Az 1994-es "Ready to Die" volt debütáló lemeze, és a legsikeresebb is. Biggie Smalls a fájdalmas, korai tapasztalatait eleveníti meg ezekben a sűrű szókapcsolatokban.

011 A MOSÓGÉP, A KÁD MEG A CIGI: Belvárosi bérház ablakrésén szemléljük a lüktetést, lenézve. Hívogat az utca nyolcados, latin kísérettel. De kíséret nem kell. Befalhatjuk az egész éjszakát, éhségünk úgy sem csökken.

014 KOKAIN: Valószínűsíhetem, hogy az inspirációt adó dal a "Spanish Joint" lehetett, a már korábban említett D'Angelo-tól. A fejlécek jelentésének bontogatásába most inkább ne menjünk bele. Cseh Balázs mesélte azt is, hogy a cenzúrázott verzió, otthon, Marci gyerkőcei előtt a "Tokaim".

+001 A VÁROS LEGESLEGESLEGENDÁI:  Saját fogalmaim helyett, végezetül idézgetnék.

"Jóllakott a város, mégis napról napra eteti

Lelkekkel a Népstadion, a Moszkva tér és a Keleti.

"Posztoljuk a poszttraumát, a figyelmünk szelektált.

A szóbeszédek szájtról szájtra lesznek legendák."

"A luxusvilla lakójához újra jött a gólya,

Más az apa, mint a férj, és csak Ő nem tud róla."


Én nagyon élveztem az album hallgatását. Szerencsémre, Maloschik Úrtól meg is kaptam ajándékba, emlékként. Bárkinek tudom ajánlani az eféle stílusú zenéket. Felszabadító. D'Angelo-t hallgatva a Nagymező utca bármely szegletén képes vagyok Amerika-feelinget kreálni magamban, hallójárataimon keresztül, mielőtt a BKV járataira tenném talpam. Voodoopestben benne foglaltatik a kávéházi Jazz-hangulat ugyanúgy, mint a hátradőlős groove. A szereplők Magyarország legismertebb jazz zenészei, valamint underground trip arcai közül valók. Megálló ez, ahol a különböző utakról érkezve megpihennek. Úgy általánosságban is ellenzem az előadók megvámoltatását a zenei stílusok között lévő mesterséges, erőltetett határvonalakon. Úgyhogy szerintem irányadó, közérthető smooth jazz muzsikát varázsoltak ők, sokan.

Lombos Márton - szövegek, ének, rap

Juhász Attila Jazz Quartet

Juhász Attila - zongora, billentyűs hangszerek, Rieger Attila - gitár, Piri Béla - nagybőgő, Cseh Balázs - dob

Közreműködők: Bárkányi Mónika, Klemenits Mónika, Hildebrand Dorothea, Járóka Zizi, Pacziga Linda, Havas Lajos - vokál, Nagy Adrienn - suttogás, Bolyki Soul & Gospel kórus, Romhányi  Áron - rap, Koós-Hutás Áron, Lázár István "Lázi" - szárnykürt, Dennert Árpi - szaxofon és klarinét, Herold Petya - szaxofon, Lukács Peta - elektromos gitár, Heilig Tamás - basszusgitár, suttogás és "óóóó", Pusztai Csaba - ütőhangszerek, Zsoldos Béla - vibrafon, Füstös Bálint - taps, Garai Judit - dramaturg,  Bársony Bálint, Havas Lajos, Nagy László, Lovászi Olivér, Ember Péter

Havas Lajos - vocal arranger,    Heilig Tamás - hip-hop coach, Gresiczki Tamás - keverés, mastering


Lombos El Marci & Juhász Attila Jazz Quartet: Voodoopest (2014)

001 Kiscsávó

002 Három sztori

003 Voodoopest

004 Alkoholtartalom

005 Popipari paripa

006 Házinyúl

007 Ajtók és szobák

008 Globális leheveredés

009 Jézus él!

010 Lombos úr-áfatartozás

011 A mosógép, a kád meg a cigi

012 Pen-drive

013 Fekete autó

014 Kokain

015 Papírvilág

+001 A város legeslegeslegendái

(Én ehhez mindössze annyit tennék hozzá, hogy számomra a CD üde színfoltját jelentették Rieger Attila ízléses, igazi jazz gitárszólói! Az utóbbi 15 évben megtapasztaltam, hogy a szerény, abszolút nem nyomulós Attila szakszóval: „one of the most underrated Hungarian jazz guitarist”. Sajnos! – A szerk.)


Vissza a lemezhez