Keresés

Lemezpolc kritika:
Lindgren, Magnus - Stockholm Underground


Lindgren, Magnus: Stockholm Underground 2017. október 09., Sütő Balázs

magnus-lindgren-stockholm-underground.jpg

Magnus Lindgren - Stockholm Underground (ACT – Hangvető)


Kezemben tartva a lemezt, a borító egyszerű, árnyalt és játékos.

Az album ötlete Siggi Loch német producer (az ACT tulajdonosa!) fejéből pattant ki, aki ismerve a svéd Magnus Lindgren (1974) tehetségét, megkérte, hogy készítsen egy lemezt a világhírű Herbie Mann jazz fuvolista nyomdokain, végigkövetve annak munkásságát, középpontba helyezve a Memphis Underground című albumot. Innen a lemez címe: Stockholm Underground.

Magnus Lindgren a fuvola mellett szaxofonon és klarinéton is remekül játszik, de zeneszerzőként és hangszerelőként is felfigyelhetünk munkásságára. Különleges tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy már 18 évesen játszott Herbie Hancock-kal. Ezen a lemezen jazz fuvolista arcát ismerhetjük meg.

A zenekar azért is érdekes, mert a ritmusszekció három tagja, Henrik Janson gitáros, Lars Larry Danielsson basszusgitáros és Per Lindval dobos, akik Nil Landgren Funk Unit című lemezének zenekarát is alkották, mely albummal a 90-es években bebizonyították, hogy nem csak amerikai zenészek tudnak groove-ot és soult játszani. Az Ő jelenlétük erre az albumra is nagy hatással van. Hozzájuk csatlakozott Daniel Karlsson fantasztikus billentyűs, Fender Rhodes-on. A lemezen az imént említett Nils Landgren is harsonázik, rajta kívül közreműködik még Ida Sand (ének), Eric Bibb (gitár és ének), Till Brönner (trombita). A lemezen főként instrumentális kompozíciók hallhatók.

Néhány hallgatás után:

A svéd expressz vonat étterem kocsijának vacsora utáni félhomályából, presszókávém szürcsölve tekintek kifelé az ablakon. A táj ismerősnek tűnik, ez biztonságot és otthonos érzetet ad. Alattam a vonat belül visszafogottnak ható kattogása, kérlelhetetlenül visz a múltból a jelenbe. Hátradőlök, az ablakban játszva táncoló sziluetteken szórakozom, és egyre inkább kezdem észrevenni a fák és házak játékos sokféleségét. A velem szemben ülő, jó kedélyű (helyi) alak a látnivalók iránti nyilvánvaló érdeklődésemen felbuzdulva fantasztikus történetekkel kalauzol, miközben odakint az éjszakai hóesést a derengő hajnal váltja fel. Svéd Cool. Amint azt a borító szöveg szerzője írta - Herbie Mann munkásságát kiegészítve - a lemezről.

Az albumon hallható főként altfuvola „lazító, varázsos” hangjához párosul a kérlelhetetlen soul alap, mely izgalmas elegyet alkot. Amint az a borítóról is elmondható, a letisztultság, játékosság, ezen kívül a hangulatok sokszínűsége a lemez legmeghatározóbb jellemzői, a - legjobb értelemben vett - Herbie Mann-féle soul jazz utánérzéssel karöltve.



Vissza a lemezhez