JazzMa

Friss Hírek

Ruby Tuesday2024. április 16.
Kis hírek – friss hírek2024. április 15.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.
Rafael Mário: Out of Zone2024. április 08.
Blaser, Samuel: Book Nine2024. április 03.

Nagyvilág

A jazz és az indiai zene találkozása László Attila hathatós közreműködésével

Ahogy azt múlt pénteken megígértem a www.jazzma.hu olvasóinak, alant máris olvashatják László Attila indiai úti beszámolóját.


raajaval-budapesten.JPG


MR: Attila, hogyan kerültél ki Indiába?
LA: Március elején meghívást kaptam IlaiyaRaaja indiai zeneszerzőtől, hogy szólistaként működjek közre legújabb filmzenéjének felvételén, utána pedig hat napon keresztül tanítsam harmonizálásra, hangszerelésre. Másfél éven belül ez volt a harmadik indiai utam az ő meghívására, egyszer pedig Budapesten is dolgoztunk egy közös felvételen ebben az időszakban.
MR: És ki ez a hazánkban nem nagyon ismert indiai zeneszerző?

LA: IlaiyaRaaja Indiában a legismertebb zeneszerzők közé tartozik, különösen délen, tamil földön kedvelik rendkívül. Ő volt az első ázsiai zeneszerző, aki szimfóniát írt, amit a Royal Philharmonic  Orchestra adott elő Londonban 1993-ban. A ’70-es évek közepén lett igazán ismert Indiában egyik filmzenéjével, - azóta már több, mint 800 filmhez komponált zenét – de nyitottsága folytán érdeklődött az európai klasszikus zene,  és újabban a jazz felé is.
MR: És honnan az ismeretség?
LA: Ismeretségünk úgy kezdődött, hogy Raaja Budapesten járt, és egy szimfonikus zenekari felvételen dolgozott Kovács László karmesterrel, akitől magyar CD felvételeket kért. Így kapott a „Once Upon a Time” című László Attila Band lemezből is, amit állítólag nagyon megkedvelt, és létrejött az első meghívás.
MR: Hol és hogyan találkoztatok először?
LA: Mikor 2009-ben Budapesten járt, írt, hogy szeretne velem találkozni, és megkérdezte, hogy volna–e kedvem részt venni a következő filmjének felvételén Indiában. Mondtam, hogy volna.


raajaval-2.jpg

MR: És egyedül mentél, vagy vihettél magaddal további magyar muzsikusokat is?
LA: 2009 augusztusában Lattmann Béla és Nagy János társaságában jártam először Chennai-ban, ugyanaz év októberében Budapesten a Magyar Rádióban dolgoztunk együtt, majd novemberben ismét felkért, hogy tanítsam, ezúttal Madrai-ban, szülővárosában, India legdélebbi csücskén.
MR: És a mostani felvételekre hol került sor?
LA: A felvételek 2011 márciusában ismét Chennai-ban, ebben a kb. 6 milliós városban zajlottak egy régebbi építésű filmkomplexum stúdiójában. A stúdió mérete nagyjából az itthoni Rottenbiller utcai stúdióénak felel meg, több kiegészítő helység is tartozik hozzá.
MR: Na de egy ilyen miliőben szocializálódott ember, mint Raaja hogyan kerül kapcsolatba a jazzmuzsikával?
LA: A zeneszerző érdeklődése a jazz iránt az utóbbi években nőtt meg, izgalmasan ötvözi az indiai zene ritmus- és dallamvilágát a jazz harmóniáival és frazírozásával.
MR: És Rád milyen hatással volt ez a mostani út?
LA: A dél–indiai utazás különleges élmény volt számomra, a  barátságos emberek, a zene iránti rendkívüli fogékonyság, trópusi klíma, és az óriási kontrasztok földje ez.

                                                                                                     Chennai életképek


az-ocean-partjan.JPG    easy-rider.JPGmadurai-meenakshi-temple-2.JPG

                                                                                                                

                                                   


Vissza az összes cikkhez