JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 29.
Saját hangon2024. március 29.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

Marcus „Funky” Miller Veszprémben – VeszprémFest 2. nap

Marcus Miller – basszusgitár, basszusklarinét, Sean Jones – trombita, Alex Han – alt- és szopránszaxofon, Brett Williams – zongora, billentyűs hangszerek, Adam Agat – gitár, Louis Cato – dob

A VeszprémFest 2013 színvonalas koncertjei közül kiemelkedik a 2013.07.17-i (szerda), melyen Marcus Miller (USA) és zenekara lépett fel az óvárosi részben felállított szabadtéri színpadon. A hazai közönség már többször találkozhatott a virtuóz basszusgitárossal, de ezen az estén ismét élőben láthattuk, hallhattuk azt, amit Miller a 21. században gondol a fúziós jazzről, vérlázítóan fiatal, huszonéves zenészeivel közösen.

A koncerten a 2012-ben megjelentetett „Renaissance” CD anyaga hangzott el nagyrészt, melynek számait a közönség ovációval fogadta. A „Detroit” fúvósok, basszusgitár és elektromos zongora játszotta zenei mozaikokból összeálló fúziós szám úgy szólalt meg, mint a lemezen, de még élettelibb volt a színpadon elhangzó improvizációkkal. A fúvós felrakások nagyon szépen szóltak a következő darab, a „Redemption” dallamának Miller ellenpontozó, sűrű basszusai fölött, s ettől lett igazán relax a szám. Sean Jones (trombita) attraktív, felépített szólói, vibrato nélküli trombita hangja jól illeszkedett mindehhez.

Miller a dallam, a szólók és a kíséret között arányosan osztotta meg a magának megírt feladatait, s ebben ez a szép. Gyakran lépett ki magasabb fekvésekbe, ami a basszusnak puhább, líraibb megszólalási lehetőségeket adott. De amikor szükség volt, rátette szólói alatt a hangszer legerősebb effektjeit is. Témái egyszerűek, semmi sem túlkomplikált. S ezekre a remek zenei alapokra jöttek a szólók, s a Fender Jazz Bass, ahogy Marcus Miller virtuóz módon megszólaltatta.

A „Jekyll&Hyde” kompozíciójánál, melynél a cool-os első rész után a funky adta a folytatást, Adam Agat (gitár) torzítós, tomboló hangerejű rockos szólója volt a kezdő rész ellenpólusa. Gitárjátéka egyéni. Annyira, hogy nem érdemes még Mike Stern nyers hangjaira sem gondolnunk. Miller nem véletlenül vette be a zenekarba őt. Agat a színtiszta rock felől közelít a jazzhez, ami szintén egy izgalmas szimbiózis. A zenészeket végig hallhatóan inspirálták egymás szólói, s nem berögzített paneleket hallhattunk az improvizációk során. Így volt ez a szaxofonos esetében is. A huszonéves Alex Han altszaxofonos már több éve kísérője Millernek, több lemezén közreműködött (A Night in Monte Carlo, TUTU Revisited, Renaissance). Nála lehet Coltrane vagy Shorter futamaira, frazírjára, zenei indításaira, játékára is asszociálni, de ő is már kiforrott zenész. Szólói átgondoltak, ötletesek, s abszolút átéléssel játszott, emellett érzékenyen figyelt a zenekarára. Az is lenyűgöző volt, hogy a zenészek a dinamikán és a mértékkel kitöltött, felépített improvizációikkal néhány pillanat alatt tudtak váltani a fúziós zenéből a swing felé, s vissza.

A „Gorée” (Gorey) című kompozíciót Miller afro-amerikai gyökerei és a hajdani 19. századi rabszolgakereskedelem egyik emléke, egy szenegáli épület ihlette. A dallamot basszusklarinéton Miller játszotta Brett Williams (zongora, billentyűs hangszerek) és Adam Agat (gitár) kíséretével. A zongorista és a gitáros is egyszerre figyelték a basszusklarinét öblösen mély, kifejező hangját és saját hangszerüket, s Adam egy kidolgozott, pontozott gitár mellékszólammal kísérte a dallamot. A basszusgitáros, basszusklarinétos és zeneszerző Marcus Miller, akihez hasonló technikai tudású és kvalitású ritka még az amerikai jazzben is, fúvós hangszerét letéve végig táncolta, mozogta a színpadot.

Az utolsó számnál végre szólóhoz jutott a huszonkét éves Louis Cato (dob) is, aki végig hajtva a műsort, zárásként rátett még egy lapáttal saját intenzitására egy óriási dobszólóval. A színpad jobb felén elhelyezkedő dobokon Louis játszott, míg a bal oldalra tömörült Brett, Sean és Alex, akik Miller vezetésével pontos és kigyúrt backgroundot adtak a dobszóló alá. Profi volt, nem vitás. Mint az egész koncert.

Programjuk végén a közönség visszatapsolta a zenekart, s zongorán és basszusklarinéton a „Body& Soul” jazz standard szólalt meg, de milyen szépen! Swing a zongorán az alig huszonegy éves Brett Williams-től, aki végig remekelt a billentyűs hangszereken. A koncerten több számban is átvette rövidebb időre, s feszesen hozta szintetizátoron a basszusokat Marcus Miller szólói alatt. Brettnek a swing mellett jól kezére áll a modern zongorázás, sok nála a kromatikus és tengelyes futam, de szépen építkezik egyszerű elemekből, ötletekből is. S gyakran ült oda Fender Rhodes – híres és újra reneszánszát élő - elektromos zongorájához.

A közönség felé is átjött, hogy a jazz soha nem előzmények nélkül fejlődik, ha nem is látjuk szemünk előtt napról-napra a jazz újításait. Marcus Miller ezen az estén – a legfiatalabb generáció kitűnő zenészeit maga mellé válogatva – szórta közönségének a zenei virtuozitás és saját kompozícióinak tárházát. S azt, hogy ő is változik, s a fúziós jazz, a funky és a swing igen jól megfér egymás mellett. Aminek nem csak a veszprémiek és az ide látogatók örülhettek, hanem még Miles Davis is mosolyoghatott rajta, ott fenn. Mert ez a zene Marcus Miller is egyben. Ez biztos. Hogy hány csillagos? Csak fel kell nézni az égre.


Melczer Zsolt és Végh Attila fotói:


mzs-5914.jpg


mzs-5928.jpg


mzs-5934.jpg


mzs-5952.jpg


mzs-5961.jpg


mzs-5974.jpg


mzs-5988.jpg


mzs-5996.jpg


mzs-6002.jpg


mzs-6020.jpg


mzs-6021.jpg


mzs-6064.jpg


mzs-6088.jpg


mzs-6095.jpg


mzs-6105.jpg


mzs-6109.jpg


mzs-6120.jpg


mzs-6126.jpg


mzs-6133.jpg


mzs-6141.jpg


mzs-6151.jpg


mzs-6169.jpg


mzs-6171.jpg


mzs-6219.jpg


mzs-6235.jpg


mzs-6248.jpg


mzs-6253.jpg


mzs-6269.jpg


mzs-6325.jpg


mzs-6346.jpg


mzs-6348.jpg


mzs-6354.jpg


mzs-6362.jpg


mzs-6364.jpg


mzs-6383.jpg


mzs-6400.jpg


mm-12.jpg


mm-13.jpg


mm-14.jpg


mm-15.jpg


mm-17.jpg


mm-18.jpg


mm-19.jpg


mm-20.jpg


mm-21.jpg


mm-22.jpg


mm-23.jpg


mm-24.jpg


mm-25.jpg


mm-26.jpg


mm-27.jpg


mm-28.jpg


mm-29.jpg

Vissza a hírekhez