Az angol tanárnőből lett jazzénekes esete a füstérzékelővel
Bossa nova volt a főétel swing-gel és blues-zal körítve az Opus Jazz Club csütörtök esti kínálatában. Az első falat majdnem a vacsorázni vágyók torkán akadt, hiszen a második szám közepén megszólalt a riasztó vijjogó hangja. Pátkai Rozina (1978) lélekjelenlétének köszönhetően különösebb fennakadás nélkül folytatódhatott az ínyenc falatok élvezete. Fiatal korát meghazudtoló rutinnal oldotta meg a helyzetet, műsorát egy pillanatra sem szakította meg, túlénekelte az önálló életre kelt riasztót, mire az a szám végére beismerte vereségét és elhallgatott. A győztes Rozinát és zenésztársait hősként ünnepelték. Az alig egy éve alakult együttes már komoly sikerekkel büszkélkedhet, tavaly augusztusban elnyerték az Independent Music Awards közönségdíját az új albumuk, a „Voce e Eu” címadó dalával, de erre a sikerre is biztos emlékezni fognak majd.
A quintet elsősorban a Brazíliából eredő bossa nova ritmusait tűzi műsorára .A szambában gyökerező zenét Joao Gilberto formálta „új divattá”. Elsőként Antônio Carlos Jobim és Vinicius de Moraes népszerűsítette, az ötvenes évek végén. A világhírt az amerikai zenészek bekapcsolódása hozta a műfajnak. Stan Getz és Charlie Byrd figyelmét felkeltették Jobim és Gilberto dalai. Getz triót is alakított a brazilokkal, ahová bevették a brazil anyától és német apától született Astrud Weiner-t, aki Joao Gilberto feleségeként Astrud Gilberto néven a bossa nova királynője lett. Leghíresebb slágere, a „The Girl from Ipanema” természetesen Rozina repertoárjába is bekerült (Garota de Ipanema), a többi ismert dal közé.
A bossa nova feltámadt és újra hódít világszerte. Jó, hogy az egyre szélesedő hazai jazz kínálatban is elfoglalja helyét. A Pátkai Rozina Quintet igazi latin estét varázsolt az Opusban, egy-egy szvinggel és blues nótával spékelve.
Pecze Balázs trombitája, Tóth Mátyás gitárja, Soós Márton bőgője az új divatra hangolódtak, ehhez a ritmust Cseh Balázs finom dobolása adta.
Tálas Áron vendégként a zongorához ült pár alkalommal. A szerelem dalai szólaltak meg, mély átérzéssel és profin előadva. Rozina a portugál nyelv szépségeit is bemutatta, a műfaj anyanyelvén énekelt. Nem tudom, hogy beszéli-e a nyelvet, vagy sem, a lényeg, a színpadon elhitette, hogy a szavak értelmével tökéletesen tisztában van.
Az étterem, ahol jazzt játszanak, vagy jazzkoncert, ahol közben enni is lehet kérdést a megújult klub múlt heti sajtótájékoztatón tett ígérete szerint, majd úgy oldják meg, hogy a karzaton inkább a vacsorázni vágyókat, míg a lenti koncertpódium előtt a zenét előtérbe helyezőket várják. Sajnos, ez nem valósult meg. A pódium előtti széksorokat felszámolták, és asztalokkal zsúfolták teli, így aki nem a színpadhoz közeli első asztaloknál tud helyet foglalni, számíthat rá, hogy párszor a koncert alatt elvonul az orra előtt egy rántott csirke tál, vagy valami más az étlap kínálatából. A fenti karzat bejárhatósága is romlott, az oldalsó részekhez nem lehet hozzáférni ugyancsak a sűrűn lerakott asztalok miatt, még a színpaddal szemközti részt teljesen elállják a földszintről kiszorított rajongók, akik elsősorban a zenéért látogatják a klubot. Az átalakítás után az Opus egy étteremmé vált, ahol jazzt játszanak. Így csak a valóban szolidabb áraknak örülhetünk, és a nagyon figyelmes és udvarias pincérek suhanásában gyönyörködhetünk.
(Csak zárójelben jegyzem meg, eddig azt tapasztaltam, hogy egyetlen énekesnő van Magyarországon, aki minden klubot meg tud tölteni, nevezetesen Harcsa Veronika! Úgy tűnik, hogy a JazzMa.hu rendszeres beszámolói a Made in NY Jazz Competiton-ről –tudják, arról a jazz videó vetélkedőről van szó, amelyben az énekesek között az első öt között végzett Rozina, mi több a nagytudású zsűri (Lenny White, Randy Brecker, Joe Lovano) meghívta őt a májusi gálaestre- megtették hatásukat, hisz tegnap a totálnál is totálabb teltház volt. Persze, már a fazonokból is lehetett látni, ez nem jazzközönség. Oszt a koncert bebizonyította, megint nekem volt igazam. A étkezők és a borozgatók is csak a számok végén mertek tapsolni. Viszont a klubvezető Bogi megígérte nekem, hogy holnap este a zseniális (nem túlzok!) lengyel énekes, Grzegorz Karnas Take the Mol Train-es koncertjén, ismét a jazzrajongók kerekednek felül. Sőt, bíztatom lapunk olvasóit, jöjjenek el, egyrészt, hogy részesei legyenek ennek a különleges produkciónak, másrészt, hogy a lemezfelvételen hallatszon, milyen sokan tapsolnak! – A szerk.)