JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 29.
Saját hangon2024. március 29.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

ELLA & KRISZTA

Szombaton a nagy hőség ellenére nem ürült ki a főváros, elég szépen megtelt a Budapest Jazz Club is. A légkondicionált nézőtérre forróságot csak a Pocsai Krisztával fellépő Bágyi Balázs New Quartet játéka hozott. A formáció ezen az estén a jazzénekesnők nagyasszonya, a száz éve született Ella Fitzgerald énekelte dalokat tűzte műsorára.

A tizenháromszoros Grammy-díjas Ella Fitzgerald 1917. április 25-én a Virginia állambeli Newport News városban született. A centenárium évét világszerte ünneplik. Chick Webb zenekarában tűnt fel, majd Webb halála után egy rövid időre át is vette annak vezetését. A fiatal énekesnőnek azonban ez túl nagy kihívás volt, nem tudta a zenekart egybetartani. 1941-től különböző zenekarokkal és énekpartnerekkel lépett fel, világ körüli turnékon, fesztiválokon vett részt. Bár ezek a felvételek is sikeresek voltak, az énekesnő újabb nagy sikerei csak a II. világháború után következtek. 1945 után Louis Armstrong-gal kidolgozták a „scat” éneklési stílust. „Ha énekelek, az érzelmek minden gátlás nélkül törnek elő belőlem, úgy, ahogy abban a pillanatban azzal kapcsolatban érzek, amiről éppen énekelek. Néha a szöveg, néha a zene hoz lázba, és ezt az állapotot igyekszem kifejezni. Nekem ez a scat. Mivel az érzelmeket gyakran már nem tudom szavakba önteni, azok úgy törnek elő belőlem, mint a beszélni nem tudó kisbabákból a sírás.” – foglalja össze Ella Fitzgerald a hangszeres improvizációhoz hasonlító ének lényegét. Pályája során rengeteg lemezt adott ki, az elsőket még 78-as fordulatú lemezen, az utolsók már CD-n jelentek meg. Ezek közül az egy-egy híres szerző dalait feldolgozó (George Gershwin, Cole Porter, Duke Ellington, Irving Berlin, Jerome Kern, Harold Arlen, Johnny Mercer) songbook lemezeket, az Armstrong-gal készült „Ella & Louis” lemezeit, és természetesen az „Ella in Budapest, Hungary” címmel 1990-ben megjelent, a budapesti Erkel színházban 1970. május 20-i koncertről készült hangfelvételt emelném ki. (Na és vajon ki lopta ki ezt a felvételt a Magyar Rádió szalagtárából? Bizony, bizony egy akkoriban már úrnak szólítandó egykori elvtárs, bizonyos K.I.! – A szerk.) Ez utóbbi lemez azon kívül, hogy fővárosunk jó hírét vitte világszerte, azért is érdekes, mert Ella néni megromló egészségi állapota miatt az 1970-es évektől már egyre kevesebb koncertet vállalt. Többször megoperálták, végül 79 évesen, 1996. június 15-én Los Angelesben hunyt el.

Pocsai Kriszta szülés, és anyai teendők ellátása után tért vissza a hazai jazzéletbe. Bágyi Balázs meg is hívta a New Quartet tavaly megjelent „Homage to Shakespeare” című lemezére. Az énekesnő, és a zenekarvezető dobos zenei kapcsolata több mint húsz éves múltra tekint vissza, mindketten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén (akkor mégcsak főiskola volt! – A szerk.) diplomáztak 1998-ban, nem ez volt az első találkozásuk pályafutásuk során. A lemez, és a bemutatót követő turnék sikere után nem is az utolsó, a „featuring Pocsai Kriszta” koncertek beépültek a BBNQ életébe.

Megszokhattuk az évek során, hogy Balázsék saját zenéjüket játsszák fellépéseiken, a standard számok nagyon ritkán, általában a második ráadásban kerültek be repertoárjukba. Rendhagyó módon most más szerzők kompozícióit mutatták be, a szombat esti koncertjük egyik újdonsága ezeknek a régi daloknak a feldolgozása volt. Az „Ella Songbook” mindkét részében a zenekar bemutatta, hogy ha arról van szó, az amerikai standard számokat is nagyon tudja játszani, ez a világ sem idegen tőlük. A másik újdonságot a centenáriumra válogatott Ella dalok hozták, ugyanis a legnagyobb slágerek közül mindössze kettő, az „April in Paris” és a „How High the Moon” hangzott el, a többi ritkábban játszott, vagy kevésbé ismert számok mellett. A teljes műsort Bágyi Balázs még a koncert után azon melegében átküldte nekem, én meg eredeti formájában meg is osztom.


1.           Isn’t This a Lovely Day (Bb)

Rubato indul (ének, zongi) – med.swing

2.           S’Wonderful (G)

8ü. Bev. sZax. Bright swing egyből tempó, Coda: arrange, salt peanuts bef.

3.           Can’t We Be Friends (Bb)

4ü bev. Med.swing (seprű). Coda: ism. Arrnage  átkötések 2 and, 4 and

4.           April in Paris (Eb)

Akkord kigurít, Classic Ballad,

5.           Fascinating Rhythm (Ab)

Bőgő kezd, Ének-bőgő duett, B résztől többiek – med.swing, vége ism. modulációval

6.           Easy to Love (Eb)

Up tempo, Dob –ének, 8-azás dobbal, vége levágás LOVE.

----------------------------SZÜNET-----------------------------

7.           Under a Blanket of Blue (Ab)

4ü bev., Med.swing, vége +1 ismétlés, leáll kvázi tempóban

8.           Love Is Here to Stay (Bb)

Med. Swing, vége 3x visszaismétlés riffel

9.           The Nearness of You (Bb)

Zong.bev. – nyolcados ballada

10.         Things Are Looking Up (Bb)

Dög swing.

11.         How High the Moon (C)

Wamp 4ü arrange-zsal, téma félben arrange-zsal, levágás-dob felvezeti a duplát Téma duplában, ének szóló, zong szóló, 1 kör dobszóló, Téma duplában, vége arrange és 2 akkord


Egyáltalán nem lustaságból adódóan hagytam meg Balázs megjegyzéseit a számok mellett. Úgy gondolom, a zeneértők ezekből az instrukciókból jobban tudják rekonstruálni az elhangzottakat, a zenét tanulóknak pedig hasznos kiindulási pontot adhat.

Pocsai Kriszta énekével nem akarta a jazz egyik legnagyobb énekesnőjét utánozni. A hatalmas repertoárból az egyéniségéhez illő dalokat válogatva, a maga képére formálta azokat. Az általa bemutatott Ella portréba bár a scat nem kapott szerepet, de a klasszikus értelemben vett énekes számokkal is összeállt a kép, és Kriszta hangjával mindenkit meghódított. A MÜPA koncertre is hivatalos Soso Lakatos Sándor alt- és tenorszaxofon játékát csak az elő részben élvezhettük, viszont Oláh Dezső zongorán, és Oláh Péter bőgőn az elejétől a végéig a tőlük megszokott fergeteges intenzitással játszott. Bágyi Balázs nemcsak azért dicsérhető, mert remek erőkből állította össze kvartettjét, hanem azért is, mert kitűnő dobosként nem él vissza zenekarvezetői hatalmával. Ebben a zenében a szétdobolás nagyobb kísértésének volt kitéve, mint amikor saját kompozícióit játssza. Ő azonban most is finom ízléssel pont annyit dobolt, amit a zene megkívánt. Mindegyikőjükről elmondható, hogy a zsenialítás náluk munkaeszköz. Ebben az évben a centenáriumnak köszönhetően a Bánki Jazzfesztiválon is Ella Fitzgerald emléke előtt tisztelegnek, Bágyi Balázsék is itt lépnek fel legközelebb Krisztával, szombat délután.

(Csak zárójelben teszem hozzá, Pocsai Kriszta augusztus 5-én Szakcsi Lakatos Bélával duóban is előadja Ella Fitzgerald programját a 46. Debreceni Jazz Napokon! – A szerk.)


01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg

Vissza a hírekhez