A jazz helyszínei – Dr. Kiss Ernő sírja a debreceni temetőben
A síremléken csak két szám szerepel a név alatt: 1933-1982. Csak néhányan maradtunk, akik tudják, hogy mit köszönhetünk Ernőnek.
Az ötvenes, hatvanas években szigorúan tilos volt a klasszikus zenét tanulóknak, hogy jazzt játsszanak. A szakiskolából, vagy a tanárképzőből ez azonnali elbocsátást vont maga után a növendékek számára. Viszont a fiataloknak csak kellett táncos délutánokra járni, és ahhoz bizony tánczene volt kötelező. Az ilyen lehetőségekben találták meg a zenészek, hogy időnként próbálkozzanak a kizárólag rádióban hallható jazz műfajával.
A következő eset 1955-ben történt, amikor Ernő meghallotta a rádióban a boogie-woogie-t és előadta a Debreceni Tiszti Klub szombati rendezvényén. Kivezették, felpofozták és kitiltották a műfajt vele együtt.
Kitűnő érzéket mutatott a jazz iránt, az egyetlen lehetőség volt a műfaj hozzáférhetőségéhez a rövid hullámú Amerika Hangja minden este 9 órakor. Képes volt a rádióban elhangzott jazz zenét zongorán kísérni.
Később alakította meg a Revü Együttest. majd 1965-ben a Debreceni Jazz Quartetet, amit később Debreceni Jazz Együttesre módosított, mert igyekezett a debreceni tehetséges jazzt játszó fiatalokat bevonni a műfajba. Nevéhez fűződik a Debreceni Jazz Napok ötlete és megvalósítása a város zenei életében. Nem volt sohasem könnyű a vidéki zenészek lehetőségei, de a hatvanas, hetvenes években a magyar jazz életében Ernő korai haláláig a Debreceni Jazz Együttest meglehetett találni az összes fesztiválon, játékát neves jazz muzsikusok is elismerték (Gonda János, Szakcsi Lakatos Béla, Vukán György).
Az akkori közéletben jelentős eseménynek számított egy-egy jazz zenekar külföldi meghívása, egy-egy rádiófelvétel, vagy lemez kiadása. Ernővel nemcsak kitűnő zenekarvezetőt vesztettünk, de a legjobb barátot is.
Ebben az évben (2017) emlékkoncertet rendeztünk halálának 35-ik évfordulója alkalmával. Eljöttek a volt zenésztársak és fiatalok is, akiknek próbáltuk elmesélni a korai időszakot.
Sajnos, halálával lezárult egy korszak, de a megmaradt kortársak még lehetőség szerint ápoljuk emlékét.
Alig hogy a hajdúszoboszlói Fazekas Csaba fenti cikke napvilágot látott, Turi Gábor egykori debreceni jazzügyér klaviatúrát ragadott és 2017. december 2-én 9 óra 52 perckor átküldte az alábbi, Dr. Kiss Ernővel kapcsolatos linket: