JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2018. április 27.
JazzUp – Papp Tamás2018. április 25.
20 év után…2018. április 24.
Jazzverseny a Belvárosban2018. április 23.
Misch, Tom: Geography2018. április 22.
Elling, Kurt: The Questions2018. április 21.
BAD PLUS plusz2018. április 18.
XI. BODAJKI JAZZ TÁBOR2018. április 15.
ROAD SIX SAX2018. április 14.
HARGROVE A BJC-ben2018. április 12.
Aranykor2018. április 11.
ROY HARGROVE ISMÉT PESTEN2018. április 11.

Hírek

MEGŐRIZVE AZ ÜNNEP JELLEGÉT

Karácsony második napján újra beindult az élet a Budapest Jazz Clubban. A keddi kínálatban a Gáspár Károly Trio ezúttal két sztárvendéggel kiegészülve lépett fel. Pocsai Kriszta már többször énekelt Karcsiékkal, együttműködése ezzel a formációval minden bizonnyal hasonlóan sikeres lesz, mint Bágyi Balázs „New Quartet”-jével. A Németországban élő szaxofonos legendánk, az Ünnepekre hazalátogató Németh János sem cseppent ismeretlen közegbe, hiszen debütáló lemezén Gáspár Karcsi és Horváth Balázs is játszott zenekarában.

A Karácsony nálunk hagyományosan családi ünnep maradt, a bulizósabb angolszász szokások nem vették át a hatalmat az ünnep meghittsége felett. A második napra azonban elfogynak a családi programok, az otthon melegéből jólesik kimozdulni, és az üres utcák újra egyre népesebbé válnak. Karácsony utolsó óráit szerencsére sokan akarták a jazz bűvöletében tölteni. A Budapest Jazz Club ajtajára már a nyolcórás koncertkezdés előtt félórával is kitehették a „megtelt” táblát, az összes jegy elfogyott.

Teltház, és mint később bebizonyosodott, igazi jazzközönség előtt kezdett a trió. A névadó-alapító, zenekarvezető, zeneszerző, zongorista valamint rádió műsorvezető és lemezkritikus Gáspár Károly mellett szokás szerint Horváth Balázs bőgőzött, de a doboknál a lebetegedett Varga Bendegúz helyére Gyárfás Attila ugrott be. A fiatal dobos nem maradt „kívülálló”, kitűnően illeszkedett a nála mindössze 15 évvel idősebb Gáspár-Horváth kettőshöz, mert a koncert gerincét nem a közös nyelvként használt standard feldolgozások adták, hanem a trió tavaly megjelent „The Outsider” című lemezéről a névadó-alapító, zenekarvezető, zeneszerző, zongorista valamint rádió műsorvezető és lemezkritikus Gáspár Károly szerzeményei. Bár az elsőként elhangzott „Ramblin’ Heart” nem található a lemezen, úgy látszik Karcsi szíve még nem kóborolt akkor, de a következő, a „Medicinal Spring” már egyik fontos darabja a korongnak, mint ahogy az ott első számként szereplő, itt harmadikként játszott „The Last Chance” is. Ehhez egyébként utólag, a színre lépő Pocsai Kriszta írt szöveget, és az új verziót természetesen ezen a koncerten már az ő énekével hallhattuk. Németh János is csatlakozott a társasághoz, Kriszta konferálta fel a Lester Young által jegyzett soron következő számot. A később több feldolgozást megélt „Lester Leaps In”, eredetileg Count Basie „Kansas City Seven” zenekarának 1939-ben rögzített 78-as fordulatú bakelit lemezén jelent meg. Felkaptam a fejem, mikor kedvelt énekesnőm szóba hozta Sonny Rollins „Oleo”–ját, és valami számomra titokzatos „oleo körről” beszélt. Bevallom, nem értettem, már azon morfondíroztam, hogy kik lehetnek a rejtélyes társaság tagjai, de újabb összeesküvés elméletek gyártása helyett, a szünetben megkérdeztem tőle, mi is ez a kör. Kriszta nagyon kedvesen elmagyarázta a lényeget. Mivel úgy gondoltam, hogy értetlenségemmel nem voltam egyedül a nézőtéren, megosztom a hallottakat, elsősorban a szintén nem zenész olvasóimmal. Tehát, a „Lester Leaps In” akkordmenete több száz jazz számhoz hasonlóan, George Gershwin "I Got Rhythm” akkordmenetére alapul. Ebben két különböző rész van, mégpedig a „verse” (A-rész), és a „bridge” (B-rész). A szerkezet képlete: verse 1, verse 2, bridge, verse 3. A verse részek egyformák, csak a szövegük változik, és esetleg az utolsó két ütem. Az AABA forma gyakori jazz szerkezet, ami elsősorban a századfordulótól a rock and roll megjelenéséig volt divatos a populáris zenében. Jó példa az AABA formára az „Anthropology” Charlie Parker-től, de talán az egyik legismertebb Sonny Rollins "Oleo" című száma. A szakirodalomban az úgynevezett "rhythm change"-ről beszélünk, mely kötött, sémaszerű harmóniasorral rendelkezik, és ezt "öltöztetik" fel a szerzők témával. A "rhythm change" helyett az "oleo kör" kifejezés terjedt el a magyar jazz berkekben.

A szünetben tanultak felidézése után, folytatom az első rész krónikáját, mivel Lester „beugrását” még két szám követte. Gáspár Karcsi gondolt egyet, és felborítva az eredetileg tervezett sorrendet, a második részből az első végére hozta Bernice Petkere 1933-ban írt „Close Your Eyes” című örökzöldjét. Jómagam, amikor zenét hallgatok otthonomban barátaimmal, a szemeket fürkészve, az addigi reakciókat felmérve hasonló gaztettekre vagyok képes, de improvizatív döntéseim eddig (legtöbb esetben) sikert arattak. Az itteni hangulatot felmérve, Karcsi döntése is jónak bizonyult, a lírai betét után bombaként robbant a „Let It Snow!”, Jule Styne és Sammy Cahn 1945-ben, Hollywoodban, rekord hőségben írt hóra váró (karácsonyi) dala.

A második részben ismét hazai vizekre eveztek, elsőként a „The Outsider” második száma, a Gáspár Karcsi komponálta „Moment from Our Love” balladát játszották, majd Németh János ugyancsak tavaly megjelent „Exodus” című lemezéről a „Black Mirror”, és a „Travellers” hangzott el, mindkettő az Offenbach am Main városkában tanító szaxofon professzor szerzeménye, aki a következő számban rövid pihenőt kapott. Az „Alone in the Rain” eredeti verziója Gáspár Karcsi lemezén hallható, most Pocsai Kriszta jóvoltából szöveget is kapott, így az új, énekes változatát hallhattuk. A gyönyörű dallamok hatására párásodtak a szemek, de mielőtt teljesen körvonalazódott volna képzeletünkben az esőben egyedül, sőt valószínűleg esernyő nélkül bolyongó Karcsi, újra vidám téma, a „Santa Claus Is Coming to Town” következett, és a visszatérő Németh Jancsival teljes létszámú zenekar fergeteges szólóit, no meg Pocsai Kriszta vidámsággal teli énekét hallgatva mégsem zokogással zárult az este.

Az öt muzsikus csodálatos ajándékot hozott. Elkerülve a karácsonyi koncertek többségének giccses, negédes máztól csöpögő rémisztő hakni világát, az ünnep valódi üzenetét kaptuk tőlük, jazzben fogalmazva.


01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


13.jpg


14.jpg


Vissza a hírekhez