Vidéki jazzarcok - Csurák Erzsébet (Győr)
Csurák Erzsébet nevét kb. 20 éve hallottam először Hagymától (Kiss Zoltán), aki a mi szakmánkban a „Jazz King of the Road”. Az élet úgy alakította, hogy még soha sem találkoztam személyesen Erzsivel. Gondoltam, itt az ideje, hogy legalább e-mailen keresztül kifaggassam! Eleinte kicsit szabódott, majd beadta a derekát. Csak arra kért, hogy az legyen az interjú alcíme: „Az én jazz portrém”. Sajnos, ennek a sorozatnak nincs alcíme…
Először talán arról kellene mesélned, hogyan kerültél kapcsolatba a kulturális szervezéssel? Már általános iskolában, vagy a gimnáziumban is mutatkoztak rajtad olyan jelek, hogy ha törik, ha szakad Te szervező leszel? Mikor kattant be Nálad, hogy ilyen pályára lépj?
A rajzszakkör - ahová már általános iskolásként jártam- Kazincbarcikán a városi művelődési központban működött, így a szakkör előtt és utána is sokszor belestem a különböző programok szervezésébe és mindenféle előadásokba. Tetszett a hangulat, a műv. ház jó és inspiráló közeg volt számomra. Nagyon élveztem a nyüzsgést, de akkor még nem gondoltam arra, hogy majd kulturális szervező leszek. Mindenképpen valamilyen rajzos dologgal akartam foglakozni. Elég jól rajzoltam, de mégsem volt elég merszem a képzőművészeti főiskolát megpróbálni, így aztán rajztanári végzettséget szereztem. A tanítás akkoriban nem igazán vonzott, így a pályámat kulturális területen indult. Friss diplomásként a győri Petőfi Sándor Művelődési Központban lettem klubház vezető, majd fesztiválszervező.
Milyen munkahelyeid voltak eddig és ott miket kellett szervezned?
17 évet dolgoztam a Petőfiben, ahol szinte minden területen kipróbálhattam magam, és az első jazz koncertek szervezése is ide kötődik. 2001-ben a város létre hozta a Győri Fesztiválirodát, amelynek- majd kilenc évig- megszűnéséig voltam az igazgatója. 1999 óta dolgozom óraadókét a felsőoktatásban. Címzetes főiskolai docensként jelenleg is oktatok kulturális mediáció mesterszakos hallgatókat, akiknek a pályámon megszerzett, több évtizedes tapasztalatokra alapozva tudom átadni a szakmai ismereteket.
Önkéntesként éveken át dolgoztam a MediaWave Fesztiválban, és Márta István felkérésére 2002-2006 között a Művészetek Völgye Fesztiválban én szerveztem az országos kézműves vásárokat. Jelenleg a győri Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum művelődési és kommunikációs osztályának vezetője vagyok. Nagy öröm számomra, hogy 2017 őszén egy régi vágyamat sikerült valóra váltani és a győri Rómer Házban útjára indulhatott a RómerJAZZ klub!
Hogyan kerültél kapcsolatba a jazz-zel? Muszájból, vagy otthonról hoztad magaddal a jazz szeretetét?
1976-ban Miskolcra költöztem és a barátaimmal kezdtem eljárni jazz koncertekre a Molnár Béla Ifjúsági és Úttörő Házba. Eleinte, minden előzetes tudás híján csak jó bulinak gondoltam a koncerteket, de hamar magával ragadott a műfaj izgalmas zenei világa. Emlékszem nagy eseménynek éreztük „Kőszegire, vagy Pege” koncertre menni. Amúgy itt hallottam először a hazai jazz kiváló zenészeit, a különböző zenekarokat. Többek között: a Benkó Dixieland Band, a Csík-Pege-Kőszegi Trió, az Interbrass, a Kis Rákfogó, a Rákfogó, Szakcsi Lakatos Béla, Deseő Csaba játékát! Nagyon meghatározó élmény volt az is, hogy a hetvenes évek második felében többször is eljutottam a Debreceni Jazz Napokra, amit akkor igen progresszív dolognak éreztem, és azt hiszem talán az is volt. Olyan nagy nevek jutnak eszembe, mint: Czeslaw Niemen, Zbigniew Namyslowski, Tony Scott, Boško Petrović, Erich Kleinschuster, és a hazai élvonal, akik akkor tájt ott felléptek. 1982- 83-ban a Petőfi Sándor Művelődési házban - ahol akkoriban én is dolgoztam - Hartyándi Jenő szervezte azokat a ma már egészen biztosan jazz történeti szempontból is nagyon fontos nemzetközi koncerteket, ahol a korszak legprogresszívabb zenészei is felléptek. A magyarokat Szabados György, az East-West trió képviselte többek között, a nemzetközi szcéna képviseletében fellépett: Anthony Braxton, Roscoe Mitchell, Keshavan Maslak, a Rova Saxofon Quartet, Burton Green. Fantasztikus koncertek voltak, csak ámultam, és egy életre elkötelezett híve lettem az igényes jazz zenének. Aztán a 90-es évek elejétől számítom azt a korszakot, amely szintén nagy hatású formációkat, előadókat és együtteseket vonultatott fel itt a városban, a MediaWave Fesztivál keretében. Ezek a koncertek és előadók máig nagy inspirációkat jelentenek számomra a művészeti tevékenységemben és a szervezői munkámban egyaránt. Néhány nevet kiragadok: Iva Bittova, Lajkó Félix, Dresch Mihály, John Zorn, és természetesen a magyar jazz jeles képviselői.
A személyes érdeklődés és koncertre járás mellett egyszer csak elkezdtem jazz koncerteket szervezni, még a Petőfiben, mert ez valahogy rám maradt. Eleinte ebben a munkában nem volt rendszer, aztán, mint fesztiválszervező már tudatosan és tematikus szempontok alapján szerveztem koncerteket sok éven át a Győri Tavaszi fesztiválban, a Győri Nyár fesztiválban, majd később a Nemzetközi Ütősfesztiválok programjaként is.
Összeszámoltad-e már, hogy eddig hány koncertet szerveztél?
Azt nagy ajándéknak érzem, hogy nagyon sok jó művésszel dolgozhattam együtt, és közel száz jazz koncertet biztosan szerveztem az elmúlt évtizedek során. A hazai élvonal képviselői mellett néhány igazán fontos világsztárt is sikerült meghívni, amire szintén nagyon büszke vagyok. Néhány nemzetközi név: Jiři Stivin, Ian Siegal, Alegre Corea, Zappelbude, Erich Kleinschuster, Joe Muranyi, Tommy Vig, Billy Cobham, Jojo Mayer, Bobby Previte, Mark Mondesir, Trilok Gurtu, Evelyn Glennie.
Mióta vezeted a Rómer Jazzklubot?
A Rómer Ház egy izgalmas, összművészeti színtér Győr város szívében, ahol 2017 őszétől RómerJAZZklub névvel új programsorozatot indítottunk azzal a szándékkal, hogy teret adjunk a hazai jazzélet szakmai eseményeinek. Tervezett sorozatunkban a magyar jazzélet legendás formáció mellett pályájuk elején járó, de tehetséges fiatal jazz zenészek és énekesek is lehetőséget kapnak a bemutatkozásra. A tematika úgy került összeállításra, hogy a jazz zene sokszínűsége kerüljön fókuszba és minél szélesebb körben sikerüljön népszerűsíteni és megkedveltetni a műfajt az érdeklődő közönséggel. A RómerJAZZklub ötletgazdájaként és szervezőjeként is nagyon büszke vagyok arra, hogy sikerült egy igényes és nagyon jól működő klubot életre hívni, ahol a fiatalok és az idősebb nemzedék is jelen van, és ahol eddig minden koncertünkre elővételben elfogyott az összes jegy!
Eddig kiket hívtál meg?
Eddig megvalósult koncertek:
2017. október 18., 19 óra - Winand Gábor-Elsa Valle Duó
2017. október 25., 19 óra - Rick Margitza (szaxofon)-Franck Amsallem (zongora)- Barcza Horváth József (bőgő)-Balázs Elemér (dob) Quartet
2017. november 15., 19 óra - Szűcs Gabi-Pataj György Duó
2017. november 29., 19 óra - Karosi Júlia Quartet
2017. december 13. 19 óra, Gayer Mátyás trió koncert
2018. január 24., 19 óra - Dresch Mihály- Lukács Miklós Duó
2018. február 14., 19 óra - Kozma Orsi-Cseke Gábor Duó
2018. február 21., 19 óra - Stummer Márton Trió, vendég: László Attila gitárművész
2018. március 7., 19 óra - Malek Andrea-Jáger Bandi Duó
Az idei évre milyen terveid vannak?
További koncertek:
2018. március 21,. 19 óra - Szakcsi Lakatos Béla-Pocsai Kriszta Duó
2018. április 11., 19 óra - Sárik Péter Trió, vendég: Falusi Mariann
2018. április 25., 19 óra - Syrius Legacy
2018. május 9., 19 óra - Borbély Műhely
2018 őszi szezon:
2018. szeptember 19., 19 óra - Micheller Myrtill-Pintér Tibor Duó
2018. szeptember 26., 19 óra - Balázs Elemér Group
2018. október 10., 19 óra - Dániel Balázs Boogie Woogie Trió
2018. október 24., 19 óra - Estelle & Kónyai Tibor Jazz Duó, vendég: Juhász Gábor
2018. november 7., 19 óra - Bágyi Balázs New Quartet
2018. november 28., 19 óra - Szervezés alatt
2018. december 12., 19 óra - Szervezés alatt
2018. december 19., 19 óra - Dresch Quartet
Mikor lesz a következő jazzklub koncertetek?
A következő koncertünk 2018. március 21-én Szakcsi Lakatos Béla és Pocsai Kriszta hangversenye lesz, amire már minden jegyet eladtunk elővételben!