JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2018. április 23.
Misch, Tom: Geography2018. április 22.
Elling, Kurt: The Questions2018. április 21.
BAD PLUS plusz2018. április 18.
XI. BODAJKI JAZZ TÁBOR2018. április 15.
ROAD SIX SAX2018. április 14.
HARGROVE A BJC-ben2018. április 12.
Aranykor2018. április 11.
ROY HARGROVE ISMÉT PESTEN2018. április 11.
Mehldau, Brad: After Bach2018. április 10.

Hírek

Pénteki örömök

2018. április 6-án a Magyar Jazz Ünnepe a BJC-ben, Kézdy-Juhász duó a BMC-ben. Ismét kicsit személyesebb sorok következnek, remélem, nem tekinthető még a helyzettel való visszaélésnek.

Az est első napirendi pontjaként a BJC eseményét kereste fel e sorok írója. A Budapesti Tavaszi Fesztivál 2018 keretében rendezik meg a Magyar Jazz Ünnepét, melynek házigazdája a Magyar Jazz Szövetség. A rangos eseményen kap helyet a szövetség éves díjainak kiosztása is. Ugyan a névsor már ismert a koncert idején, mégis izgalommal várta mindenki az átadót. Számomra külön öröm, hogy a díjazottak között több olyan is akadt, akinek a nyilvánosság előtt zajló munkásságán túl emberi nagyságát is volt szerencsém megtapasztalni, és bizton állíthatom, az idei választottak abszolút mértékben rászolgáltak az elismerésre.


img-2304-2.JPG

Bágyi Balázs (a Magyar Jazz Szövetség elnöke) ezúttal a Ceremónia Mester szerepkörében


img-2322-2.jpg


A Szabó Gábor életműdíjat Elek István nyerte el 2018-ban, akinek hangszere a szaxofon. Na de melyik? Bármelyik hangfekvésűt is veszi kezébe, vagy akár a klarinétot is, az eredmény briliáns. Előadói kvalitásait, azt hiszem, nem is kell külön bemutatni a JazzMa.hu olvasóinak. Megismerhettem már tanári munkásságát is, amit inkább - mesterinek neveznék. Mert a szakmai fogások átadásán túl hatalmas példát is mutat: a kezdőktől a felnőtt amatőrökig, a tanulás különböző fokain állókig mindenkivel megtalálja a hangot, lelkesen dicsér, érzékkel kritizál, együtt örül a sikerekkel. Naprakész a hangszerén, a hangszerével kapcsolatos hírekben és minden másban is, ami a zene. Fáradhatatlan, lelkes és lelkesítő, fergeteges a humora. Emlékszik mindenkire és mindenre - csak néha kicsit szebbre, mint ahogy a valóságban játszott az ember… De talán ennyi belefér, hogy megmaradjon a diák kedve. Kívánom, kívánjuk, hogy az életműdíj csak azt jelentse, hogy köszönjük az eddigieket, és még nagyon sokáig hallgathassuk Elek István játékát.


img-2345-2.jpg


A Gonda János-díjat minden évben egy olyan tanár kapja, aki a jazz oktatása során bizonyított. Idén Berki Tamásnak ítélték az elismerést; az énekes-zeneszerző több évtizedes tanári munkájával érdemelte ki a díjat.


img-2332-2.jpg


A Pernye András-díjjal pedig a ceglédi Dr. Hajdu Endre hosszú-hosszú szervezői munkásságát köszönte meg a Magyar Jazz Szövetség.


img-2352-2.jpg


A Jazz Mecénás-díjat ketten kapták meg ebben az évben: a Formatex Kft. nevében Borhiné Haraszti Angéla vette át a szövetség kézzel foghatóvá tett köszönetét a cég önkéntes és hosszan tartó támogatásáért. A másik jutalmazott elismerése is egyfajta életműdíj: Dr. Gyimesi László jogászként, zenészként, pedagógusként, szakszervezeti vezetőként, iskolaalapítóként és oktatási szakértőként is rengeteget tett a zenészekért, a jazz- és szórakoztatózene rangjának emeléséért. Mindig számítani lehetett és lehet segítségére, ha fontos kérdésekben megerősítésre van szükség „magasabb szinteken”.


img-2363-2.jpg


Az elismerések átadása után a Szabó Gábor-díj nyertese, Elek István és zenekara kezdte meg az esti koncertek sorát. A díjazott szaxofonos zenésztársai Weisz János (zongora), Bögöthy Ádám (bőgő) és Cseh Balázs (dob) voltak. A jazz standardekre épülő műsorból sajnos csak az első számot, a „Joy Spring” címűt hallgathattam meg, mert indulni kellett tovább.. A pár perces ízelítő arra volt elég, hogy sajnáljam, nem hallom tovább a hangversenyt.


img-2379-2.jpg


img-2391-2.JPG


Ez a pici szomorúság azonban fokozatosan eloszlott és nagy kíváncsiság vette át a helyét: egy vadonatúj formáció bemutatkozó koncertjére igyekeztem. Bár Kézdy Luca (hegedű) és Juhász Gábor (gitár) is régen jazz-zenészek, duóként ma este álltak először színpadra. Szinte teljesen meg is telt az Opus Jazz Club az eseményre, sokan voltak kíváncsiak a közös munka eredményére.


001.JPG


A két félidőben összesen 9 nagyobb lélegzetű kompozíció hangzott el, amelyek mindegyikét az előadók valamelyike jegyez szerzőként is. A ritmus- és basszushangszer nélküli felállás embert próbáló feladat, valamelyes könnyítést csak a mindkét játékos által használt loopok jelentettek. Ezek alkalmazása jellemző jeggyé tette az osztinátós, kisebb egységek ismétléséből épülő formákat; a két előadó azonban finom ízléssel érezte, milyen hosszúságú szakaszokat bír el a zene a monotonitás minimális árnyéka nélkül. Az áramló szabad improvizációk és a ritmikusabb szakaszok, az ezekből felépülő folyamatok szép ívű számokat hoztak létre. Mindkét játékos hangszerének igen virtuóz játékosa, ezt a pergő futamokon túl a gazdag hangszínek is mutatták. A műsor talán legerősebb száma a Juhász Gábor Schubert lemezén megjelent „Körtánc” című Bartók-feldolgozás volt, az egyszerű, lassú népdalból született zene megállította a levegőt is. A főműsor utolsó kompozíciója Kézdy Lucáé volt, ami a népies hangzáson vitte tovább a hallgatóságot, de ez a sokkal ritmikusabb, kicsit érdesebb hangzás egy teljesen más oldalt mutatott, ezzel téve kerekké a magyaros zenei világról rajzolt képet. A ráadás bírt a legtöbb jazzes elemmel, utalással, mintegy visszahozta a közönséget a jazzclubba, a péntek estébe.

Érdekes, izgalmas világot teremtett a hegedű és a gitár, remélem, folytatja még Kézdy Luca és Juhász Gábor a közös zenélést!


002.JPG


003.JPG


004.JPG


005.JPG


006.JPG


07.JPG


008.JPG


009.JPG


010.JPG


011.JPG


012.JPG

Vissza a hírekhez