JazzMa

Friss Hírek

Scofield, John: Combo 662018. október 14.
SZAKCSI Jr. 502018. október 09.
IN MEMORIAM SZABÓ LACI2018. október 08.
Szabó Laci emlékére2018. október 07.
JAZZ BLUES FUSION2018. október 07.
Játék – 2018 október2018. október 07.
Egy elszánt tanító2018. október 06.
#INTERMEZZO#2018. október 04.
Vörös Niki koncert2018. október 02.
Loueke, Lionel: The Journey2018. október 02.
Springs, Kandace: Indigo2018. október 01.
A JUNIOROK ESTJE2018. szeptember 30.
JAZZ GÁLA AZ ARANYTÍZBEN2018. szeptember 26.
MAKOVICS JAZZ HÍRNÖKEI2018. szeptember 24.
A HIT DIADALA2018. szeptember 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Hírek

Játsszatok jól, ha tudtok! (A Borbély Műhely koncertje Győrben)

A Columbo sorozatban sütötték el egyszer a poént, hogy a fodrász és a borbély között 50 dollár a különbség. De a szakma King Camp Gillette találmánya miatt azért padlót fogott, és szinte a megszűnés is fenyegette.

De akad azért kivétel is. Jó példa erre a szerda este Győrbe látogató magyar Borbély Műhely. A sikeréhez persze kell a tulajdonos egyénisége és tehetsége is. Aki ragaszkodik ahhoz a zenei koncepcióhoz, amit eddigi pályáján következetesen követett. Egy angol ajánlóban olvastam erre a legszellemesebb megfogalmazást: ha Bartók komponált volna jazzt, biztosan úgy szólt volna, mint a „Borbély Quartet”.

Amit ő csinál, az a klasszikus zene, a jazz és a népzenék (legyen magyar, délszláv, német, zsidó, vagy cigányzene) különleges ötvözete. Kiváló ízléssel, mert a jó koktélhoz született érzék is kell. Ezért nem rázta meg őt, mikor a dobos Baló István kivált az együttesből, vagy Szabó Dániel épp Amerikába tette át székhelyét. Megkereste a koncepcióhoz jól illő új tagokat, és a zene ismét remekül szól.

Olyan ő a koncerten, mint Zidane a Real kispadján. Nem rohangál zombiként, nem kiabál, csak figyel és bíztat. Ha kell, egy mondattal jó mederbe tereli az eseményeket. S mivel a játékosok tudják mire képes, figyelnek rá. Hihetetlenül tudja motiválni őket.

Tálas Áron legutóbb Karosi Júlia Bernstein műsorával járt a Rómer Klubban, már akkor lenyűgözött sokoldalú és invenciózus játéka. (Mikor a főszerkesztő éves rendes szavazóurnáját „kinyitotta”, nálam a zongoristák között ő volt a favorit). Komponista, zongorista, diplomás dobos, és ráadásul basszusgitározik is. Tökéletesen illik a Borbély Műhelybe. De az inasok előbb utóbb kipróbálják magukat Amerikában is. A tulaj keresheti az utódot, mert hogy ott is sikeres lesz, az tuti. G. Szabó Hunor dobos és Horváth Balázs bőgős Borbély Mihály más formációjában is játszik, mert pontosak és jó érzékkel mozognak a zenei stílusok között.

Ezt bizonyíthatták a „Gyere hozzám estére” album számaiban, a „Szélárnyékban kicsi madár”, a „Már megint a tündérek” kompozíciójában, de a Presser jegyezte „Ezüst nyár” jazzesítésében is. (Az alapkompozíció „kissé” egyszerű dallamvezetését alaposan gazdagítva.) A Tálas kompozíció, az „Epigramma” megmutatta, mi is a kreativitás. A „Sebaj Rózsám” interpretálásánál pedig remekül lehetett hallani, mi is a Borbély Műhely receptje. Vegyél egy témát, ahogy egy lakodalmas banda játszaná a saját kedvtelésére, mikor nem a násznép kiszolgálása a cél, ereszd el a fantáziádat, rögtönözz, versenyezz a zenésztársakkal, „beszélj bele” a témáikba, aztán a végén térj vissza a kiinduló melódiához és hangzáshoz, aztán dőlj elégedetten hátra. Ezt csináljátok utánunk.

Szólt is a vastaps a végén.

Vissza a hírekhez