JazzMa

Friss Hírek

Jazzlista - július 14.2018. július 15.
A TRIBUTE TO WOODSTOCK2018. július 07.
SZAKCSI 75!2018. július 07.
Bodajki Jazz Tábor 20182018. július 06.
CHICK COREA ISMÉT PESTEN2018. július 05.
LLOYD A CSODÁK CSODÁJA2018. július 05.
Finzer, Nick: No Arrival2018. július 03.
VIRTIGLI JAZZ AZ OPUSBAN2018. július 02.
A LÁTOGATÓ2018. június 30.
..én táncolnék Veled2018. június 27.
Állandó és változó2018. június 25.
BUDAPEST 19562018. június 22.
Alba Regia Feszt 20182018. június 17.
XI. BODAJKI JAZZ TÁBOR2018. április 15.

Hírek

TÉVÉFELVÉTEL A HAJÓN

Hétfőn elég szokatlan időpontra, délután négyre lett meghirdetve a Syrius Legacy koncertje az A38 hajón. Az esemény ingyenes volt, mindössze honlapjukon kellett előtte időben regisztrálni, és máris visszaigazolták a két főre szóló belépési engedélyt. A korai kezdés oka pedig, mint az esemény leírásából kiderült, tévéfelvétel volt. Az M2 Petőfi TV új, az A38 Hajó Koncerttermében hétről hétre jelentkező koncertsorozatot indít Jazz-Akusztik címen.

Olyan szempontból szerencsés korosztályba születtem, hogy még az Ausztráliából visszatért legendás zenekart eredeti felállásában is láthattam egy-két évig játszani. Gimnazistaként követtem őket a híres session helyszínekre, a kőbányai Ganz-Mávag „művházba”, a Bartók Béla úti Vásárhelyi Pál kollégiumba, és ott voltam Hűvösvölgyben, a félig felépült, de be nem fejezett zsinagóga romjai között tartott zenésztalálkozón is. Természetesen télen a Bercsényi, nyáron a Vigadó téri Hajóállomásról hetente egyszer induló „Syrius hajó” kihagyhatatlan program volt. A hajó fontos részévé vált a Syrius történetének, és az örökség továbbvitelére három éve alakult Legacy történetében is egyre több fejezet kezdődik a Dunán. Igaz, az ő hajójuk nem sétahajó, az A 38 a Petőfi híd budai hídfőjénél egyhelyben áll, rajta több koncerthelyszín is várja az itt fellépő zenekarokat. Az már gondolom a zenekar várható közönségvonzatának függvénye, hogy ki hova kerül, talán ezért kapta két éve a 25. koncertjét ünneplő Syrius Legacy a hajó gyomrában kialakított, legnagyobb befogadó képességű Koncerttermét. 2016 májusában az New York-i Sex Mob előtt léptek fel itt, de a szépszámú közönség nagyobb része rájuk volt kíváncsi, a második rész közben sokan távoztak.

01.jpg

Erre a koncertre Wagner Sára hívta fel figyelmemet. Az ifjú hölgyet oldalunk látogatói is ismerhetik, amellett, hogy édesapjának, a Gödi Jazz Napokat szervező Wagner Lászlónak segít az előkészületekben és a beszámolók elkészítésében, az ELTE hallgatójaként egyetemi tanulmányaiban lelkesen és alapossággal kutatja a „nagy generáció” kulturális életének sok feltáratlan részletét. Az ő gödi beszámolójukból értesültem a Legacy felállásában történt változásról, Tempfli Erik helyét a Pataki Lászlóhoz hasonlóan Hammond orgonán is játszó Pénzes Máté vette át a billentyűs hangszereknél. A Mátészalkán született muzsikust még nem hallottam játszani, de Wagner Laci írása mellett jó ajánlólevélnek számított, hogy a Nyíregyházi Főiskolán szerzett történelem és ének-zene szakos tanári diplomája után, a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolán folytatta tanulmányait, ahol Szabó Dániel, Cseke Gábor és Nagy János tanítványaként végzett. A fővárosba kerülve keresett session zenész lett, a rock műfaj jelentős alakjaival, Somló Tamással, Földes László Hobo-val, Takáts Tamással játszott. Saját zenekara, a Rafiki Hammond Trio gyakori vendége Premecz Mátyás mellett Ludányi Tamás is, így érthető, hogy Tempfli Erik távozása után rá gondoltak. Gondolom mellette szólt a Mr. Pinky, a Blahalouisiana és a VoluMen zenekarokkal készült felvételeit hallgatva az is, hogy ezek a zenék, ahogy az utóbbi honlapján olvasható, visszanyúlnak egy korábbi, talán izgalmasabb, közvetlenebb, nyersebb és minden mesterkéltségtől mentes korszakba, újra idevarázsolva, megidézve azt.

02.jpg

A hajós koncertek mindig megdobogtatják szívemet, kíváncsi voltam az új felállásra is, örültem, hogy Sárának köszönhetően idejében regisztrálhattam a TV felvétel miatt limitált férőhelyes koncertre. A kérésnek megfelelően a kezdés előtt fél órával meg is érkeztem, hogy időben elfoglalhassam a helyemet. Kissé csalódottan észleltem, nagyon kevesen gyűltünk össze, a korai időpont ellenére ennél több nézőre számítottam. Lehet, ennyi volt a limitált férőhely, de ennyien a hajó Kiállítótermében is bőven elfértünk volna. Mikor beléphettünk a Koncertterembe, és megláttam a díszletet csalódottságom gyanakvással párosult. A színpad elé a harmincas-negyvenes évek jazzvilágát felidéző motívumokkal megfestett térelemek kerültek, ezek adták a hátteret, a terem közepe tájára került körasztalokkal és az asztalokhoz tartozó székekkel félkörívvel körülvett kb. 20 centi magas díszlet színpadnak. A körasztalokon asztali lámpák diszkrét fénye világított, mint megtudtuk, egy elegáns klub dizájnját felidézendő. A Syrius természetes közege az egyetemi klub volt és a hajó. Ilyen diszkrét bár miliőben soha nem játszottak, zenéjük sem volt odavaló. Gyanakvásom fokozódott, főleg mikor elmagyarázták, a székeket leüléskor ne mozdítsuk el, mert gondosan beállították azokat. A kezdéskor sötét lesz, mi kezdjünk tapsolni, a zenekar erre elkezd majd játszani, és a fények kigyúlnak, a koncert és a felvétel innen kezdve folyamatos lesz. Ezt le is próbáltatták, ekkor derült ki, hogy az egyik kamera látja a tűzcsapot, a másik a falra kitett tűzvédelmi plakátot, így gyorsan még két mobil térelválasztót hoztak be, majd mindkettőt kivitték, helyette a falra szikszalaggal rögzített fekete fotókartonnal takarták ki az elegánsnak szánt miliőbe nem illő tárgyakat. Talány, vajon mikor a székeket gondosan nézésirányba állították, ezt miért nem vették észre. Amikor ez is megoldódott, még az egyik oldalsó kamerát kellett volna lejjebb engedni, de ennek statívját, hogy ne látsszon a képbe, előzőleg gondosan becsomagolták, a kicsomagolás pedig hosszabb időt vett volna igénybe, nem beszélve az újbóli álcázásról. A bölcs rendező kompromisszumképességét és kreativitását dicséri, erről végül lemondott. Egy újabb sötétből induló tapspróba után végre Pénzes Máté felvezető futama után Benkó Ákos belevágott a „Psychomania”, az egykori „Devil’s Masquerade” lemez mára Veszelinov András korát jóval megelőző dobolását megidéző Orszáczky Jackie komponálta számába, énekelve közben Charlie Fisher írta szöveget.

03.jpg

04.jpg

05.jpg

06.jpg

07.jpg

A folytatásban a Legacy mindkét, a nagy előd hanganyagát feldolgozó, újratöltött lemezéről játszottak a nagyjából egy órányi időben. A „Devil’s Masquerade” albumról még az „I’ve Been This Before” és a címadó szám, a „Shatered Dreams Suite”, azaz a „nagy” Syrius aktív korszaka alatt soha, az Orszáczky és Ráduly nélküli felállásban nem teljes egészében kiadott „Széttört álmok szvit”-ből a „Vámpír”, a „Virágtánc” és a Legacy lemezen bónuszként szereplő filmbetét dal, a „Ne sírjatok lányok” hangzott el. A végén nem kellett az ügyelőnek inteni, spontán vastaps szakadt ki a gyér, de jórészt eredeti Syrius-t látott közönségből. Önszántából tapsolt a néhány, korosztályából adódóan már „csak” a Legacy-val fertőződött fiatal is, így ahogy egy koncerten szokás, a zenekar visszatért a ráadásra. Hozzáteszem a számok után sem megrendelésre szólt a taps, a szólók után pedig azért nem verődtek össze a tenyerek, mert ebben a vélt természetest imitáló közegben elbátortalanodtak. A ráadás után újabb, mondanom sem kell, hogy spontán, ütemes, őszinte vastaps tört ki. Azt hittük itt a vége, de mint kiderült, az első számot meg kell ismételni. Ez megtörtént, előtte Benkó Ákos újra ecsetelte Veszelinov András érdemeit. Újabb vastaps, ez is spontán. Kiderült nincs vége. Még egy számot kell ismételni. Ez esetben nem mondták melyiket, így Benkó Ákos választott egyet az eddig játszott repertoárból. Ekkor már az ő figyelmük is lankadt, ütemkésés a beszállásnál, talán ott föntről Jackie, András és Zsolt sem nézte már mosolyogva a zenekart, megunták a cécót, elindultak az égi kis Royal felé. Harmadszori nekifutásra sikerült. Megkönnyebbült tapsvihar, a zenekar levonulhatott. Az elején kétségkívül elmondták, hogy még egy tapsra ott kell maradnunk. Ok, bevállaltuk. Ügyelői intésre tapsoltunk még egy jót. Aztán az újabb kérésre még egyet, majd még vagy háromszor, de ekkor már többen megelégelve a bohóckodást karba tett kézzel fejezték ki nemtetszésüket.

A Legacy szokásához híven a nagy elődökhöz méltó teljesítményt nyújtott. Vidákovich Izsák, Ludányi

Tamás, Fonay Tibor, Benkó Ákos és az új fiú, a remekül beilleszkedett Pénzes Máté remek koncertet adott. Jól válogatták össze a hagyatékból feldolgozott számokat, a rendelkezésükre álló egy órában hű képet, pontos keresztmetszetet adtak a legendás Syrius zenéjéről.

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Természetesen örülök, ha a jazz a hazai tévécsatornákon megjelenik. Kíváncsian várom, a felvett anyagból mi jön majd le a képernyőről, milyen lesz adásban. Ha másért nem is, de ezért a műsorért Petőfi TV-re fogok kapcsolni.


Vissza a hírekhez