JazzMa

Friss Hírek

VIRTUÓZOK ESTÉJE2018. november 14.
Jazzlista - november 10.2018. november 10.
Relax: Timeless2018. november 07.
Colin Stetson a Trafóban2018. november 05.
Játék – 2018 november2018. november 04.
KÖZÖS NEVEZŐN2018. október 31.
MAYNARD FERGUSON EMLÉKEST2018. október 23.

Hírek

ÖSZTÖNDÍJASOK BESZÁMOLÓJA - CAFe Budapest 2018

A Lakatos Ablakos Dezső jazz előadó-művészeti ösztöndíj három idei nyertese, Bögöthy Ádám, Hofecker Dániel és Rafael Mário mutatta be a támogatás elnyerése óta megvalósított munkáit a Budapest Jazz Club és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös programjában szereplő vasárnapi koncertjén. Este héttől mindhárom kimagasló tehetségű fiatal muzsikus saját zenekarával lépett fel.

A fiatal jazz előadóművészek részére kiírt ösztöndíj célja, hogy segítséget nyújtson tehetséges, 35 év alatti fiatalok pályakezdéshez. Az egy évig tartó ösztöndíjas időszak alatt havonta bruttó 100.000 forint jár a pályázatot elnyerőknek. Az ösztöndíjasok munkatervük megvalósításáról, eredményeikről 2018. november 27-ig be kell számolniuk röviden írásban a támogatás idején végzett munkájukról, továbbá kötelesek minimum tíz, különböző műsorú, tiszteletdíj nélküli koncert fellépést igazolni. Ezen felül még egy – a pályázat szakmai lebonyolítója, a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. által szervezett – nyilvános ösztöndíjas beszámoló hangversenyen kell részt venniük, saját műveiket előadva. Nagyjából ennyit érdemes tudni az 1944. június 14-én Kiskunhalason született, és 1997. január 22-én Budapesten elhunyt legendás altszaxofonos nevét viselő, 2007 óta kiírt ösztöndíjról.

Vasárnap tehát a hagyományokhoz híven, a Budapest Jazz Clubban a három nyertes beszámolóinak lehettünk tanúi. Sajnos a hagyományokhoz tartozik az is, hogy az első fellépő beszámoló koncertjét negyed ház előtt kezdi, úgy tűnik, este hétkor csak világsztárok tudják a közönséget a BJC-be csábítani. A hálátlan feladat most Bögöthy Ádámnak jutott, triójával ő kezdte a három részből álló beszámoló koncertet. A korosztályának egyik legtehetségesebb tagjaként jegyzett bőgőst szerencsére nem zavarta a sok üres szék, tavaly egyébként Karosi Juli zenekarának tagjaként hasonlóban lehetett része. Idén már ösztöndíjasként állt színpadra, neki kellett beszámolnia az ösztöndíj felhasználásáról, és ennek maradéktalanul eleget tett, meggyőzően bizonyítva azt is, hogy az idei Jazz Showcase-en megnyert közönségdíj sem a véletlen műve volt. Triójában Czirják Csaba gitározott és névrokona, Czirják Tamás dobolt. Jól gondolják, akik arra gyanakodnak, hogy ez lényegében a gitáros triója volt, valóban az, mindössze a zenekarvezetői cím cserélt gazdát. Csaba szerzeményei a „Muréna”, a „Porból” és a „Viharsarok” után egy Varga Bendegúz szám, a „Mag” következett, végül Ádám kompozíciója, az „Üres szoba” zárta az engedélyezett 45 percet. A nézők száma szép lassan közben növekedett, így Ádám számának címe nem a nézőtérre utalt. Akik közben érkeztek, biztos sajnálták, hogy nem az elejétől hallották ezt a mély érzéseket, érdekes gondolatokat megfogalmazó, magas szinten előadott zenét.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

Másodikként a Hofecker Dániel vezette Nexus LineUp kezdte beszámolóját. A hattagú multinacionális zenekar Hofecker Dániel Sextet néven tavaly novemberben a Magyar Jazz Szövetség Jazz Combo Versenyén tarolt. Megnyerték a fiatal tehetségeknek kiírt versenyt, és Hofecker Dániel „Fragments” című szerzeményéért a „Legjobb Kompozíció” díját is megkapta, ez a szám lett aztán első lemezük címadója is, amelynek elkészültét egy szintén ezen a versenyen elnyert különdíj biztosította. Legutóbb augusztusban a „Fragments” lemezbemutató koncertjén láthattuk a Kunstuniversität Graz hallgatóiból verbuválódott zenekart, amelyben a magyar színeket a trombitán és szárnykürtön játszó zenekarvezető mellett az altszaxofonos Jámbor Ármin és a zongorista Gyárfás Péter képviselte, a harsonás Karl Ericsson Svédország, a bőgős Hrvoje Kralj Horvátország, a dobos Oleg Markov Ukrajna szülötte. A felállás azóta változott, Gyárfás Péter másik országba kapott ösztöndíjat, így a graziak közé egy bécsi, Bartha Mátyás került. Ő sem ismeretlen a JazzMa olvasói számára, tavaly februárban Juhász Marci triójában láthattuk, amelyben Hofecker Mátyás bőgőzött. Az új összetételben a repertoár a régi maradt. Mostani programjukban is az augusztusban bemutatott lemezük anyagából válogattak, és a saját számok közé egy pár standard is bekerült. A mainstream, a fősodor medrében járva, leginkább a „Blue Note” nagy korszakának hagyományait idézték meg, kreatívan, jó ízléssel fűszerezve. A végén Hofecker Dániel Wayne Shorter „Black Nile” című szerzeményét konferálta be. Ahogy elindult a zene, egyre gyanúsabbá vált, végül teljesen átcsapott a „Happy Birthday” dallamaiba. Az ünnepelt Jámbor Árminon kívül az egész zenekar be volt avatva, Ármin egy darabig próbálta menteni az eredeti témát, de aztán neki is és a közönségnek is leesett a tantusz. Nagy taps és nevetés közben fogadta a gratulációkat, és utána tényleg eljátszották Shorter klasszikusát.

05.jpg

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

Végül Rafael Mário került sorra. A Kanadát is megjárt zongoristát tavaly a zsűri „Az év fiatal jazz-zenésze” címre választotta. Most 2014 tavaszán Zeneakadémiás évfolyamtársaival alakított triójával láthattuk, melyben Bartók Vince basszusgitározik és Hidász Tamás dobol. A mainstream vonulat és a kortárs, modern stílus rendkívül érdekes és értékes egyvelegét tartalmazó „My Hope” című, az év elején megjelent lemezükről válogattak. Bartók Vince dallamos effekteket elővarázsoló basszusgitárjához jól illett az akusztikus zongora és Hidász Tamás a zenét figyelemben tartó dobolása. Ez az első hallásra újszerűsége miatt furcsának tűnő zene egyre inkább magával ragadta a közönséget, Mário és társai nagy sikert arattak.

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

Vasárnap a minden idők legjobb magyar altszaxofonosának nevét viselő ösztöndíj három tavalyi nyertese új programmal, saját szerzeményekkel, egyedi hangzással aratott sikert. Bögöthy Ádám, Hofecker Dániel és Rafael Mário kitűnő muzsikusokból állította össze saját zenekarát. Nem könnyű darabokkal próbálták a közönség kegyeit elnyerni, magasra tették a lécet. A tehetséggel, bámulatos tudással előadott műveket lelkesedéssel fogadták a menet közben szépen megtelt nézőtéren, akár fúziós, akár Post-bop darabok hangzottak el. A Lakatos Ablakos Dezső jazz előadó-művészeti ösztöndíjat mindegyikük nemes célokra, értelmes tervek megvalósítására használta fel. Jelentem az ösztöndíjjal járó kötelezettségüknek a nyilvánosság előtt eleget tettek! Talán egyszer más területek pályázatainak nyertesei is kiállnak majd a közönség elé és beszámolnak az elnyert díjak, az eredeti célnak való felhasználásáról. Félek, ez csak álom marad.

Vissza a hírekhez