JazzMa

Friss Hírek

DESEŐ CSABA 80!2019. február 15.
Katché, Manu: The Scope2019. február 15.
CSÜTÖRTÖKI FÉSZEK JAM2019. február 12.
Pátkai Rozina: Taladim2019. február 12.
BEVÁLTOTT ÍGÉRET2019. február 08.
Lovano, Joe: Trio Tapestry2019. február 08.
3. Belvárosi Jazzverseny2019. február 07.
ÚJ SOROZAT INDULT2019. február 04.
Kovács Linda: Sunflower2019. február 04.
Játék – 2019. február2019. február 03.
ARCCAL A FÉM FELÉ2019. február 01.
Jazz-Január Svájcban2019. január 30.

Hírek

Szimfonikus művek egy jazzmuzsikustól

Az ütőhangszeres-vibrafonos-hangszerelő Tommy Vig elsősorban jazz-zenészként ismert, holott a kortárs zenében is letette a névjegyét. Az idén nyolcvan éves művész az évtizedek során több szimfonikus zenekari művet komponált; két újabb szerzeménye az 1956-os forradalom és szabadságharc tiszteletére a Pesti Vigadóban október 27-én hangzott fel.

Az országból 1956 novemberében elmenekült, az Egyesült Államokban letelepedett, onnan félévszázad után visszatért alkotó erős érzelmi szálakkal kapcsolódik szülőhazájához és a forradalom emlékéhez. A szabadságeszme tragikus véget ért megnyilvánulása olyan mély nyomokat hagyott benne, hogy előbb big bandre hangszerelt jazzkompozícióban fejezte ki tiszteletét iránta, majd Budapest, 1956 címmel szimfonikus zenekari műben állított emléket az eseményeknek. Ez a drámai hatású alkotás hangzott fel az este első felében. A második részben a Concerto for Orchestra című új zenemű szólalt meg ősbemutatóként. Az öttételes darab a nagyzenekari játékban rejlő hangszínbeli és dinamikai lehetőségek széles skáláját járta be a játékosságtól a drámai fokozásig és az atonális fogalmazásig.

A két mű a modern kompozíciós zene eszköztárával élt, de hangsúlyos szerephez jutottak benne a (réz)fúvósok és az ütőhangszerek. A témák sokszínűsége, a színek és árnyalatok gazdagsága azt jelzi, hogy Tommy Vig értően bánik a zenekari kifejezés eszközeivel. A MÁV Szimfonikus Zenekar művészi alázattal és odaadással, pontosan szólaltatta meg az olykor bonyolult hangzású, nagyszabású műveket. A Concertót nekik ajánlotta a műveket személyesen vezénylő szerző.

A koncertet meglepetésként a feleség, Mia Kim énekes zárta, aki  Petőfi Sándor Füstbe ment terv című versét – Tommy Vig jazzes hangvételű, a szöveg hangulatát érzékletesen kifejező zenéjét – szimfonikus zenekari kísérettel, mély átéléssel adta elő. Az est utolsó számaként Kozma József híres Hulló falevelek című dala hangzott el a házaspár – vibrafon és ének – tolmácsolásában. A viharos tapssal fogadott produkciókkal a jazz is teret nyert a Pesti Vigadó koncerttermében.

Fotók: Krantz Gyula

dsc00003.jpg

dsc00013.jpg

dsc00018.jpg

dsc00020.jpg

dsc00026.jpg

dsc00034.jpg

dsc00035.jpg

dsc00036.jpg

dsc00040.jpg

dsc00042.jpg

dsc00046.jpg

dsc00055.jpg

Vissza a hírekhez