JazzMa

Friss Hírek

BJC 11!2019. január 17.
Shorter, Wayne: Emanon2019. január 16.
Játék – 2019. január2019. január 06.
Gone but Not Forgotten 20182018. december 31.
A JAZZ ESSZENCIÁJA2018. december 30.
RÁKFOGÓ LEMEZFELVÉTEL2018. december 15.

Hírek

ELSA, A HURRIKÁN

Szerdára a két éve alakult Elsa Vallé Afrocando koncertjét ígérte a Budapest Jazz Club programajánlója, viszont Elsa régebbi zenekara, a Jazz Latin Syndicate lépett színpadra. Az tudható volt, hogy az Afrocando nem eredeti felállásban fog játszani, ugyanis Tzumo Németh Feri jóval előbb meghirdetett turnéján éppen az olasz Thiene városában koncertezik, de mint kiderült, ezen a napon Csízi Lászlónak is más kötelezettsége akadt. A mindkét zenekarban törzstag Winand Gábor és Orbán György mellett a „Szindikátus” nagy legendái, Szakcsi Lakatos Béla és Kőszegi Imre szerencsére ráértek, így végül a háttérkivetítőn változatlanul hagyott Afrocando név alatt a Jazz Latin Syndicate zenekar tagjai kezdtek játszani. Említenem sem kell, senki nem akarta jegyét visszaváltani a műsorváltozás miatt.

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg

A bemelegítőként instrumentálisan eljátszott „Straight No Chaser” már megalapozta a dugig megtelt BJC közönségének hangulatát, de amikor ezt követően a főszereplő, Elsa is kellő koreográfiával felvezetve besétált a színpadra, elszabadult a pokol, megérkezett a kubai vihar. Szakcsi minden képzeletet felülmúló improvizációi, Kőszegi az összes rezdülésre reagáló dobbravúrjai, Orbán Gyuri bőgőszólói, Winand Gábor szoprán, és fuvola improvizáció közepette Elsa, akár a trópusi ciklon Karib-tenger térségében hurrikánnak hívott szelei, elérte az akár a 240–350 km/órás sebességet, ami már óriási pusztításhoz vezethetett volna. Nos, kubai „migránsként” érkezett énekesnőnk ma már többet napozó magyar lánynak számít, és az általa hozott hurrikánnak egyáltalán nincsenek pusztító hatásai. Az előző koncertekhez hasonlóan, kezdetben lágy szellőként fújdogálva járta körbe érzékien muzsikus társait, finoman provokálva őket, a keményebb, akár őrületbe vezető ritmusok indításáig, majd amikor a ritmusok már a fedő alatt forró vízből gőzzé kezdtek válni, a szelíd szélből hirtelen újra hurrikánná változott. Egyébként, ahogy hazaérve tanulmányoztam, a hurrikánok kezdetben a katolikus szentek neveit tartalmazó naptárnak az észlelési napra eső nevét kapták, majd az 1800-as évektől kezdve ismert emberekről, nem egyszer kevéssé népszerű politikusok neveit használták megkülönböztetésükre. A második világháború után az amerikai meteorológusok a vészjelző szolgálat munkájának egyszerűsítése érdekében, valamint a média kellő figyelemfelkeltése miatt női nevekkel kezdték el megkülönböztetni az egyes hurrikánokat a feleségük, a szeretőjük, a kislányuk vagy éppen az anyósuk neve alapján, de ez a gyakorlat 1978-ban befejeződött, azóta a férfi és a női nevek váltakoznak a viharlistákban. Manapság a Meteorológiai Világszervezet (WMO) hurrikántanácsa dönt a nevekről, az elnevezés ábécésorrendben történik, a különlegesen sok rombolást végző nevét „befagyasztják”, mint a híres csapatjátékosok mezszámát. Elsa nevű hurrikán ebben a listában nem szerepel, így az Elsa hurrikán kialakulását, szerkezetét és egyéb tulajdonságait inkább Elsa következő koncertjén tanulmányozhatják a jazzma.hu nyájas olvasói, légyen az akár Afrocando vagy a most „standing ovation” Jazz Latin Syndicate.

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Vissza a hírekhez