JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

ÜNNEPI KONCERT

Március 3-án, vasárnap ünnepelte Bulgária függetlenségének 141. évfordulóját, az 1396-tól 1878-ig tartó török uralom alól való felszabadulásának napját. A hazánkban mai napig is szép számban élő bolgár honfitársainkat képviselő szervezetek a Miniszterelnökség támogatásával az Uránia moziban tartották az ünnepet, melyen Bulgária elsőszámú zenei nagykövete, Borbély Mihály koncertjein is sokszor vendégként fellépett Teodoszij Szpaszov, a kaval világszerte elismert virtuóza triójával adott koncertet.

01-2.jpg


Az ünnepség nyitányán szaxofonok hangjára vonultak a nemzeti fehér zöld piros zászlóval színpadra a Bolgár Országos Önkormányzat vezetőiből választott zászlóvivők, és a bolgár, majd a magyar himnuszt két csodálatos énekesnő egymást váltva énekelte el hegedű kísérettel. A bolgárok az Oszmán Birodalom közel ötszáz évig tartó hosszú elnyomása ellenére is megőrizték az ország „hagyományos vallásának” nevezhető ortodox kereszténységet. A Bizánctól ősidők óta független önálló bolgár egyháznak történelmük során mindvégig vezető szerepe volt a nemzettudat kialakulásában, így a himnuszok után Atanasz Dimov Szultanov protosinghel áldásával indult az ünnepség. Természetesen az ilyen alkalmakkor kötelező ünnepi beszédeket most sem úszhattuk meg, de szerencsére Uljana Bogdanszka nagykövetasszony, és Fürjes Zoltán egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkár az ünnephez méltóan, lényegre törően fogalmazta meg mondandóját.


02-2.jpg


03-3.jpg


A közös történelmi múltat is felidéző protokoll után eljött a várva várt pillanat, nagy ováció közepette színpadra lépett Teodoszij Szpaszov. Két muzsikustársa, a gadulkán játszó Pejo Peev és a gitáros Hrisztijan Cvjatkov lényegében Szpaszov legtöbb formációjának alappillére, így egy régóta együtt játszó, egymás gondolatait alaposan ismerő összeszokott trió játékát élvezhettük bő egy órában.


04-2.jpg


05-2.jpg


06-2.jpg


Szpaszov Borbély Misi zenekarával adott koncertjeiről sajnos lemaradtam annakidején, így a kavalt, ezt a leginkább gyümölcsfából, de a hasonlóan kemény kőrisből is elkészíthető hosszú, ma már három részből összeillesztett hangszert most volt módom először koncerten meghallgatni. Az eredetileg üreges fából készült botokat pásztorok az állatok hangját utánozva fújták a nyáj terelése közben. Eredetéről viták folynak, a népvándorlások folyamán több nép zenéjébe is integrálódott, és ahol meghonosodott, különféle módon alakítgatták. Egy azonban biztos, a neve török eredetű, jelentése üreges cső, több nyílással, és a pásztorok eszköze a bolgár népzene jellegzetes hangszere lett. A Plovdiv városának Zenei és Táncművészeti Akadémiáján népzenei karon végzett Szpaszov alaposan kitágította a pályafutása kezdetéig tradicionális népi zenekarokban előforduló kaval használatát. Saját, egyedi játékstílusát fejlesztve a hagyományos folklór, a jazz, a klasszikus zene szokatlan szintézisét, azaz világzenét hozott létre. Tudom, ez a jelző a zene szélhámosainak hála, gyanút kelt a feketeöves jazzrajongókban, de Szpaszov estében valóban a több forrásból születő új zenét hallhatjuk. Az általa létrehozott hangzás keltette fel többek között Trilok Gurtu érdeklődését is, és ezért kapta számos díja közül a Nemzetközi Művészeti Akadémia díját Párizsban 1996-ban, és az UNESCO „Művészek a Békéért” díjat 2017-ben, melyet egyébként korábban Sebestyén Márta is megkapott. Szpaszov az elmúlt években kavalra és szimfonikus zenekarra is komponált zenét, de vasárnap este triójával a bolgár népzenéből kiinduló etno jazzt játszott. Ahogy hallgattam, zenéjükben még indiai dallamokat is véltem felfedezni, különösen a kaval és a gadulka virtuóz párbeszéde alatt felidéződtek bennem a Shakti gitár és hegedű között zajló felelgetős bravúrjai.


07-2.jpg


08-2.jpg


09-2.jpg


10-2.jpg


11-2.jpg


12-2.jpg


Szpaszov a három elemből álló kaval mindegyik részét megszólaltatta, hol a fuvola, hol a furulya fújás technikáját használva, de volt, hogy ritmushangszerként használta a szelepeken gyűrűsujját végighúzogatva. A trió sodró zenéje elvarázsolta az Uránia mozi hallgatóságát, és a vele lemezt készítő, most a széksorok közt szerényen megbújt Borbély Mihályt is. Az utolsóként felkonferált szám után a közönség ütemes vastapssal követelt ráadást, amelyet a muzsikusok boldogan teljesítettek. Ezután már állva tapsolták őket, így „standing ovation” közepette intettek búcsút a hálás közönségnek. Az Isperih-ben, 1961. március 4-én született Teodoszij Szpaszov alighanem Budapesten kapta egyik legszebb születésnapi ajándékát.


13-1.jpg


14-2.jpg


15-2.jpg


Köszönet a Bolgár Országos Önkormányzatnak, és a szervezésből komoly részt vállaló Kirov Péter vezette Erzsébetvárosi Bolgár Önkormányzatnak és a Bolgár Kulturális Intézetnek ezért a csodálatos estéért!

Az ünnep azonban a hétköznapokon is folytatódik az Andrássy út 14. szám alatt található Bolgár Kulturális Intézetben. Az intézmény igazgatója Plamen Pejkov már vezetése első ciklusa alatt közel hozta a budapestiekhez Bulgária történelmi és kortárs kultúráját. Közben, ahogy az nálunk is előfordult már, a következő ciklusra akadt másik jelentkező, és a pezsgő kulturális életből szép lassan eltűntek a buborékok. Szerencsére Plamen Pejkov idén újra visszatérhetett, és egyből megindult a pezsgés, újra egymást váltják a zenei és képzőművészeti események a főváros legszebb útján lévő, az Operához közeli intézetben, ahol az igazgató úr ígérete szerint a jazz is egyre jelentősebb szerepet kap majd. Portája naponta reggel tíztől este hatig nyitva áll, az éppen aktuális kortárs fotókiállítás március 8-ig megtekinthető, és Temelko Temelkov „Doors of Sofia” címen közzétett képeit érdemes megnézni!


16-1.jpg


Vissza a hírekhez