JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 18.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.
A Morgan Workshop sztori2024. március 06.

Hírek

Exkluzív interjú az idei Gonda János-díjas Borbély Mihállyal

Borbély Misivel kb. három és fél évtizede vagyok „látótávolságban”.

borbely-mihaly-8571.jpg

Fotó: Perger László


1) Mikor és hol születtél?
1956. szeptember 28-án, Szentendrén.


2) Milyen zeneiskolákba jártál?
- Szentendrei Állami Zeneiskola (klarinét, szaxofon)
- Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola (klasszikus klarinét, jazz szaxofon)
- Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola (klasszikus klarinét), LFZE (jazz szaxofon)


3) Mikor kezdtél tanítani?

Épp negyven évvel ezelőtt, 1979-ben, egykori iskolámban, Szentendrén, amelyet ma már Vujicsics Zeneiskolának hívnak. A „jazz konzi“-ban ‘86-ban lettem óraadó tanár, s épp harminc évvel ezelőtt kezdtem kinevezett tanári munkámat. Az iskola aztán 1990-ben vált „nagykorúvá“, s előbb főiskolai, majd egyetemi tanszék lett belőle.
A Gonda János-díjat tehát – szerintem véletlenül – ezen a kettős jubileumon ítélték nekem, ami megtiszteltetés és nagy öröm számomra, hisz mindenféle művészeti díjaim mellet ez életem első pedagógiai elismerése.


4) Elsorolnád azokat az iskolákat, ahol eddig tanítottál? Azt is, hogy mettől meddig tanítottál ott?
1979-87          Vujicsics Zeneiskola, Szentendre (klarinét, jazz-szaxofon, népi furulya)
1986-90          Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola, Jazz Tanszak (klarinét, zeneelmélet)
1992-97          Pomázi Zeneiskola (jazz-szaxofon, jazzelmélet)
2011-16          Vienna Konservatorium Budapest, Jazz Tanszék (szaxofon, klarinét)
1990-től          Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Jazz Tanszék
(szaxofon, klarinét, zenekari gyakorlat, korábban zeneelmélet is, 1997 és 2000 között tanszékvezető is voltam)


5) Van valami metódusod? Úgy értem, hogyan tanítasz?

A zeneakadémiai tanszéken Elek Pisti barátommal, ritka áldásos együttműködésben oktatjuk a szaxofonosokat, s egészítjük ki egymás munkáját. Nagy öröm ez számomra, hisz semmiféle rivalizálás, áskálódás nem árnyékolja be kapcsolatunkat, s ezt az együvé tartozást próbáljuk növendékeink, a „szaxofon család“ tagjai számára is átadni. Ezzel együtt igen, persze, van módszerem, s számomra természetes, hogy ez állandóan változó, mint amilyen maga az élet, a zene, és egyáltalán: a művészetek. Ráadásul nem csak időszakonként változik, hanem egyénenként és zenekaronként is, hisz minden növendék, illetve minden zenekar minden tagja más és más, ennek következtében metodikai koncepcióm hétről-hétre, óráról-órára finomhangolást igényel. Ugyanakkor van életemben egy zsinórmérték, amely mentén őszintén, elhivatottan és lelkiismeretesen próbálok dolgozni minden körülmények között. Ez persze nem jelenti azt, hogy minőségi garanciával kérkednék, de soha nem vettem félvállról a pedagógiai munkát, amit – s erre a magyar tanári bérek biztosítékot jelentenek! – soha nem a pénz motivált, ez egyszerűen életem és zenefilozófiám egyik legfontosabb eleme. Meggyőződésem, hogy a tálentumokkal, melyeket a Teremtőtől kaptam, s fantasztikus tanáraim, mestereim által a velük való gazdálkodás felelősségét is megtanultam, egykor majd el kell számolnom.


6) Kik azok a szaxofonosok, akik a tanítványaid közül sokra vitték?

Először is valamennyiükre büszke vagyok, hisz olyan utakat jártak be, melyek nagy kihívásokat tartogattak, s tartogatnak számukra a mai napig. Őszintén tisztelem azokat a fiatalokat, akik erre a pályára szánták oda magukat, s a mai zavaros világban tiszta, őszinte gondolatok hirdetőivé lettek. Nehéz dolog, de talán most csak azokat sorolom fel – szigorúan névsorban –, akik saját zenekarokat működtetnek, lemezük jelent meg, ill. szólistaként is ismertek:

Ávéd János, Bacsó Kristóf, Baris Gábor, Bede Péter, Dennert Árpád, Jász András, Jovićević Jasna, Kollmann Gábor, Kováts Gergő, Ludányi Tamás, Mester Dániel, Mits Márton, Molnár Sándor, Ördög Krisztián, Pozsár Eszter, Raboczky Balázs, Tóth Viktor, Varga Gergely... hm, remélem senkit nem hagytam ki.

Ha arra gondolok, hogy két vezető big bandünk szaxofon kórusában javarészt volt tanítványaim ülnek, s játszanak nagyon magas színvonalon, hát komolyan meghatódom.


7) De ne feledkezzünk el a jazz zenész Borbély Mihályról sem. Hány aktív saját együttesed van manapság?

Borbély Műhely, Borbély-Dresch Quartet, Polygon Trió, de ide sorolhatom a négyünk által kollektívan működtetett amerikai-magyar Eastern Boundary Quartet-et és a Binder-Borbély Duót is. A Quartet B, ill. az ennek kibővítésével létrejött Balkán Jazz Project manapság már igen ritkán koncertezik.


8) És milyen más formációkban játszol még?

Binder Quartet, Oláh Kálmán Sextet, Orosz Zoltán és barátai. Persze ezek mellett számos lemezfelvételi és koncert felkérés színezi naptáramat. A népzenei vonalon természetesen az idén negyvenöt (!) esztendős Vujicsics együttessel vagyok a legaktívabb, de olykor-olykor más formációkkal is szerepelek.


9) Hol és kikkel lépsz fel legközelebb?

A legfontosabbak:
04.25. 19:00    Borbély Mihály-Götz Nándor (zenés beszélgetés), Bp. Hegyvidéki Kulturális Szalon
04.30. 19:00    Borbély-Dresch Quartet, Nagykanizsa
05.07. 19:30    Borbély Műhely jazzklub, Szentendre
05.18. 20:00   Borbély Műhely lemezbemutató koncert, Opus Jazz Club


mjszlogo.jpg

Vissza a hírekhez