JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. augusztus 18.
MESTERHÁRMAS2019. augusztus 18.
Borbély Mihály: Grenadilla2019. augusztus 15.
Stég színpad, 4. nap2019. augusztus 05.
Minden jó, ha jó a vége2019. augusztus 05.
Szombat a Stégen2019. augusztus 04.
Küzdelem az elemekkel2019. augusztus 04.
Szaxofon reflektorfényben2019. augusztus 04.
A szaxofon mesterei 2019. augusztus 03.
„Játszani is engedd..”2019. augusztus 02.

Hírek

A III. BELVÁROSI JAZZVERSENY DÖNTŐJE

A hagyományoknak megfelelően idén is április végén került sor a Belvárosi Jazzverseny döntőjére. Az először 2017-ben meghirdetett megmérettetés kiírása évente módosult, a korhatárt is felemelték, ahogy már tavaly is, most a harmadik versenyre is 25 éves korig lehetett jeligével jelentkezni, de idén a díjakkal járó pénzjutalom is emelkedett, valamint a JAZZ COMBO mellett, újra SZÓLÓ kategóriában is várták a fiatalok jelentkezését. A háromtagú szakmai zsűri a felhívásban szerepelt határidőig, április 15-ig beküldött két szabadon választott anyagból választotta ki a Szabolcsi Bence Zeneiskola dísztermében hétfőn 14 órától kezdődött döntő tíz résztvevőjét. Fekete-Kovács Kornél, Cseke Gábor és Ávéd János döntése alapján a jazz combo kategóriából hat együttes, a szóló kategóriából, amelyben ezúttal az énekesek és a hangszeres szólisták nem lettek elkülönítve, négy szólista versenghetett Wohlmuth István, a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat kulturális tanácsnoka által felajánlott díjakért. Hétfő estére kiderült, kik lettek a III. Belvárosi Jazzverseny győztesei, így ahogy azt az ezúttal konferansziéként közreműködött Gáspár Károly villámtudósításában közvetlenül az eredményhirdetés után megírta, a zenekari fődíjat, a 300 ezer forinttal járó legjobb combo-díját az Oláh Kálmán Jr. Quartet, a 100 ezer Forintos legjobb szólista díjat az altszaxofonon játszó Jámbor Ármin vehette át. A kvintettjével versenybe szálló énekesnő, Orbay Lilla a „Blues on the Corner” című McCoy Tyner kompozícióhoz írt jazztörténeti szövegéért, a basszusgitáros Pál Gábor pedig a legkonstruktívabb zenekari tagként vehette át az 50 ezer forintot érő különdíjakat. Következzenek hát a részletek!

00-3.jpg


A versenyen minden döntőbe jutott egy kötelező darabot, ezúttal McCoy Tyner „Blues on the Corner” című kompozícióját, és egy szabadon választott szerzeményt (amely lehetett akár saját kompozíció is) adhatott elő, tetszőleges sorrendben. A szólistáknak igény szerint kísérő zenekart biztosítottak, ezt a feladatot a korábbi díjazottak között található Horváth Balázs (zongora), Siklai István (bőgő), Éles Máté (dob) alkotta trió látta el.


01-13.jpg


A fellépési sorrendet eldöntő sorsoláson elsőként a szóló kategóriába nevezett szaxofonos  Jámbor Ármin neve került elő a kalapból, a kötelező Tyner szám mellett, Graz patinás művészeti egyeteme, a Kunstuniversität Graz hallgatója családjának írt, „Family Nest” címet kapott saját szerzeményét játszotta. Horváth Balázs triója kísérte, de a későbbiekben két zenekarban is bőgőző Jónás Géza játszott Siklai István helyett.


02-14.jpg


A szintén szaxofonos Kosztolánszki Dominik vezette Ascent Quartet Dresch Mihály „Neoprim” szerzeményét választotta.


03-14.jpg


04-13.jpg

Szabó Gergő – zongora, Jónás Géza – bőgő, Richter Ambrus – dob


Újra kvartett következett, harmadikként az I. Belvárosi Jazzverseny legjobb zenekarának választott Young Tigers vezetője, Oláh Kálmán Jr. lépett színpadra, de most saját nevén jegyzett zenekarával. A fiatal tigrisek közül Jónás Géza maradt az Oláh Kálmán Jr. Quartet-ben is, amelyben Oláh Krisztián zongorázott és Márkosi András dobolt. „At the Back of One’s Mind”, Oláh Krisztián szerzeménye volt a szabadon választott.


05-13.jpg


06-13.jpg


A trombitás Sebestyén Patrik szóló kategóriában indult, de vele még találkozhattunk Orbay Lilla kvartettjében is. Charlie Parker „Donna Lee” című alapművét választotta, kísérői, ahogy a többi szóló kategóriában indulónak is, Horváth Balázsék voltak természetesen, de most már Siklai István bőgőzött.


07-13.jpg


Ötödikként Bobby McFerrin tavaly májusi MÜPA koncertjén fellépő kórusba meghívót kapott, majd júliusban Quincy Jones 85. születésnapi gáláján szólóban is szerepelhetett, az I. Belvárosi Jazzverseny döntőjébe is bekerült fiatalember, Varga Dávid következett. Jimmy Van Heusen és Sammy Cahn „All My Tommorows” örökzöldjét énekelte. Az igazi kihívást azonban a kötelező McCoy Tyner szerzemény jelenthette számára, mert az 1967-es, a legendás „The Real McCoy” LP utolsó, ötödik számaként jegyzett „Blues on the Corner” instrumentális szám, ahogy a lemezen hallható többi Tyner szerzemény is. Soha nem írtak hozzá szöveget, még a meglévő hangszeres dalokhoz sokszor utólag dalszöveget író Jon Hendricks sem gondolt ez esetben énekelhető változatra. Dávid sem próbálkozott szövegírással, egy huszárvágással, a jazzben használatos improvizációs énektechnika, a scat használatával oldotta meg a feladatot.


08-13.jpg


A Négyessy Barnabás Quintet a zenekarvezető gitáros „Starting” című szerzeményét játszotta el. Egy új formációban találkozhattunk Kosztolánszki Dominikkel és Richter Ambrussal.


09-12.jpg


10-10.jpg

Kosztolánszki Dominik – tenorszaxofon, Horváth Albert – zongora, Sárosi Áron – basszusgitár, Richter Ambrus – dob


A Hász Eszter Quintet az énekesnő „Eső utáni csend” szerzeményét adta elő, mely hallatán örömmel nyugtáztam, őt is legalább annyira lenyűgözte Antonio Sanchez „Lines in the Sand” lemeze és a fantasztikus Thana Alexa éneke, mint engem. A kötelező Tyner számot Varga Dávidhoz hasonlóan oldotta meg, ő is hangban improvizált a zenére. Horváth Albertnek nem kellett felállnia zongorától, és itt csodálhattuk a különdíjat kapott Pál Gábor konstruktív, a többieket inspiráló basszusgitározását.


11-8.jpg


12-7.jpg


13-5.jpg

Vadász Gellért – altszaxofon, Horváth Albert – zongora,  Varga Szabolcs – dob


Szóló kategóriában utolsóként Bolyki Tamásra került a sor, a gitáros a kötelezőt a szólistáknak biztosított trióval, a szabadon választott „My Favorite Things” című legendás Richard Rodgers szerzeményt egy szál gitárral adta elő.


14-5.jpg


Egy csodálatos tehetségű énekesnő vezette zenekar következett, az Orbay Lilla Quintet. Oliver Nelson számos feldolgozást megélt „Stolen Moments” című örökzöldjét választották, és mindenki meglepetésére a kötelező Tyner blues dalszöveget kapott. Fekete-Kovács Kornél a zsűriből meg is kérdezte a végén Lillától, hol talált rá az instrumentális számhoz tökéletesen passzoló, hangulatát szavakban közvetítő kincsre. Lilla töredelmesen bevallotta, ő írta az angol nyelvű verset, így a „Blues on the Corner” is ettől a jazztörténeti pillanattól énekelhetővé vált. Kornél azon nyomban megadta elérhetőségét, és Lilla dalszövege másodpercek múlva meg is érkezett telefonjára. A Tyner–Orbay kompozíció világpremierjének a Szabolcsi Bence Zeneiskola dísztermében lehettünk tanúi, és biztos vagyok benne, ez a szöveges változat felhangzik majd a legnagyobb koncerttermekben is.


15-4.jpg


16-3.jpg

Sebestyén Patrik – trombita, Thorpe Gáspár – gitár, Gyányi Tamás – bőgő, Richter Ambrus – dob


Az utolsó fellépőnek sorsolt basszusgitáros Kuti Laura „Blumen Therapie” zenekara egyfajta virág homeopátiáról kapta furcsa német nevét. Hirdetői és hívei szerint ez a speciális virág esszenciákat és virágkeveréket használó módszer ellensúlyozza a számos fizikai és pszichoszomatikus rendellenességet okozó negatív hangulatot. Nem hiszek a homeopátiában, és nem voltam negatív hangulatban sem, de az „Intrepid Fox” című Freddie Hubbard szerzeményt választó zenekar kétségkívül kedvező hatást váltott ki bennem.


17-2.jpg


18-2.jpg

Drippey Máté – tenorszaxofon, Virág Benedek – gitár, Kapolcsi-Szabó Levente – zongora, Majsai Roland – dob


Gáspár Karcsi szünetet hirdetett, a szorgosan jegyzetelő, és a versenyzőket rendre megtapsoló zsűri visszavonult tanácskozni, a végig lelkesen szurkoló kulturális tanácsnok úrral pedig ezalatt elbeszélgethettem a versenyről. Egy javaslattal éltem, nevezetesen, hogy lehetőleg ne hétköznap két órakor kezdődjön a következő évi verseny, mert a hozzátartozók sem tudnak eljönni, nem beszélve a pusztán kíváncsi jazzrajongókról. Ezek a színvonalas produkciók megérdemelnének nagyobb számú közönséget, és ha akár négykor kezdődnének az események, nem lógnának az éjszakába, és az érdeklődök is nagyobb számban tudnának eljönni. Wohlmuth Istvánnak tetszett az ötlet, megígérte, a zsűrivel konzultálva kitalálják a kedvezőbb megoldást.


19-2.jpg


A döntés megszületett, Fekete-Kovács Kornél idén is elmondta, nem értékelik egyenként a zenekarokat, de a díjak átadása után az előtérben szívesen megosztja véleményét a résztvevőkkel, Ávéd Jánossal és Cseke Gáborral együtt. Először Orbay Lilla ás Pál Gábor, a két különdíjas vehette át a jutalmat, majd következett a szóló kategória győztese Jámbor Ármin, és végül jöttek a combo kategóriát nyerő Oláh Kálmán Jr. Quartet tagjai.


20-2.jpg


A díjazottak a pénzdíjon kívül természetesen most is kapnak fellépési lehetőséget az Önkormányzat rendezvényein, többek között a Belvárosi Fesztiválon is.


Vissza a hírekhez