JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. augusztus 18.
MESTERHÁRMAS2019. augusztus 18.
Borbély Mihály: Grenadilla2019. augusztus 15.
Stég színpad, 4. nap2019. augusztus 05.
Minden jó, ha jó a vége2019. augusztus 05.
Szombat a Stégen2019. augusztus 04.
Küzdelem az elemekkel2019. augusztus 04.
Szaxofon reflektorfényben2019. augusztus 04.
A szaxofon mesterei 2019. augusztus 03.
„Játszani is engedd..”2019. augusztus 02.

Hírek

Nemzetközi Jazznap 2019 – MÜPA-FONÓ 1:1

2011-ben Herbie Hancock javaslatára április 30-át a jazz nemzetközi ünnepnapjának nyilvánította az UNESCO. Magyarországon immár hatodik alkalommal, országszerte ingyenes koncertekkel járultak hozzá ezen a napon a "béke univerzális nyelve" népszerűsítéséhez. Budapesten és országszerte is sok helyszínen a magyar jazz színe-java lépett fel kedden, Nekem két koncertet sikerült meghallgatnom.

A MÜPA előcsarnokában három zenekar lépett fel. 16 órai kezdéssel az első fellépő a Nagy Emma Quintet volt. Nagy Emma 21 éves és már komoly sikereket tudhat maga mögött. Ezt többen tudhatják, hiszen szinte teltház volt a korai kezdés ellenére. 2018-ban megnyerték a II. Belvárosi Jazzversenyt. A MÜPA 2019-es Jazz ShowCase eseményén februárban a szakmai nagydíjat kapták a nemzetközi zsűritől. A keddi koncert után pedig kézbe vehették az érdeklődők első, „Set to Face” című albumukat. Aki hallotta Emma hangját, később valószínűleg azonnal felismeri, mert a bársonyos hangszín olyan egyedi intonálással párosul, ami páratlan. Kifejezetten hangszerként szólal meg az improvizációja, gyakran unisono-val, összeakadva a gitár-, vagy bőgőszólammal. A quintetre egyébként is az érzékeny, bensőséges hangzás a jellemző Emma hiperérzékeny személyiségének köszönhetően, de a hangszeres részek a swingeléstől a free jazzig bejárják a zenei palettát, mégis egységes NEQ hangzást kialakítva. Cseh Péter lebegő gitárhangjai a légies üveghangoktól a súlyos metál riffekig szolgálják a nagyon együtt élő zenét. Mindenki megtalálta a helyét a quintetben a zongorista, PappTamás kivételével. A programfüzetben és a lemezen még az ô neve szerepel, de a koncerten már mestere, Tálas Áron ült a Fazioli zongoránál. Tálas Áron a magyar jazz billentyűsök egyik legnagyobb tehetsége, ezt bizonyította is egy Herbie Hancock feldolgozásban, a „Butterfly” című darabban egy fantasztikus szólóval. A ritmusszekció is nagyon meggyőző volt, Dénes Ábel bőgősként és komponistaként is nagyon izgalmas teljesítményt nyújtott, de Klausz Ádám is remekül hozta a nagyon nehéz, színes, folyamatosan meglepő fordulatokat hozó ritmusképleteket.

A koncert nagyon kerek volt, az egy óra nagyon hamar elszállt. Remélem, sokan láthatják majd az egyik legígéretesebb fiatal formációt a júniusi Opus Jazzklub koncertjükön is.


-dsc0002-1.jpg


-dsc0019.jpg


-dsc0014.jpg


-dsc0084.jpg


-dsc0107.jpg


-dsc0124.jpg


-dsc0149.jpg


-dsc0167.jpg


-dsc0175.jpg


A MÜPA további koncertjein sajnos nem tudtam jelen lenni, pedig biztosan nagyon izgalmas program volt az Egri Drive Stuff és az őket követő Varga Bendegúz Sextet műsora.

A Fonó Budai Zeneházban a Duna másik partján viszont a magyar szabad zenei vonulat erős csapatát láthattam. Ajtai Péter bőgős Mingus Mingus Mingus elnevezésű projektje szintén a fiatalabb jazzgeneráció tagjaiból állt, de a dobok mögött egy nagy "öreg", Geröly Tamás ült. Nagy öröm, hogy fiatal, nagyon képzett zenészek viszik tovább a Szabados György működésének köszönhető magyar szabad zenét. Sokakat riaszt a free jazz kifejezés, pedig katartikus élményben lehet része a hallgatóknak, ha valódi zenészek állnak össze és nem a szakmai tudás hiányát leplezni próbálók próbálkoznak ezzel a nehéz, feltétlen őszinteséget kívánó műfajjal. A szabad zenében nagyon nagy tudású és empátiával rendelkező, egymásra figyelő művészekre van szükség, hogy megismételhetetlen, egyszeri produktum szülessen. Nem is mindig sikerül, de ezen az estén fantasztikus pillanatokat élhetett át a hallgatóság a Fonó Budai Zeneház pajta színpadán. Többen hangszerelték a Mingus darabokat, nagyon ötletes énekszólamokkal és taps ritmusképletekkel is színesítve. A folyamatos jelenlétet kívánó zenekari részeket remek szólók váltották. A műsor elején a zenekar amerikai tagja, a Kaliforniából érkezett Aram Shelton altszaxofon-szólója helyezte el a zenészt nagyon magas polcra. Tenorszaxofonon és fuvolán Cseke Dániel játszott remekül. Kováts Gergő hatalmas baritonszaxofonján nagyon szép kíséreteket és megrázó szólókat adott elő. Pozsár Máté Szabados György zenei örököse, pókerarccal játszott nagyon nehéz, összetett, függetlenített bal és jobb kéz szólamokat. De hallhattunk swinget és súlyos blues lüktetést, néha már-már vidám ragtime-ot is. A zenekar lelke természetesen a projektvezető Ajtai Péter volt, aki hatalmas energiával hozta az alapot és szólózott a ritmusszekció dobos tagjával. Geröly Tamás nagy szakmai alázattal és a tőle megszokott őserővel szolgálta a közös produkciót. Sajnos ráadást nem kapott a közönség, pedig nagyon követelte. De a következő Mingus kompozíciók feldolgozása is több mint másfél órás műsort jelentett: „Meditatin”, „My Jelly Roll Soul”, „Freedom” (amiben mindenki énekelt is), „Moanin”, és „Better Git It in Your Soul”.  A Mingus zenei hagyatéka előtt tisztelgő műsort a Mediawave közönsége is láthatja majd a hétvégén.


-dsc0179.jpg


-dsc0229.jpg


-dsc0259.jpg


-dsc0372-2.jpg


Vissza a hírekhez