JazzMa

Friss Hírek

Csordás Gábor: Swansong2019. július 16.
Masecki, Marcin: Ragtime2019. július 15.
Dés László: Capricci2019. július 10.
Játék – 2019 július2019. július 07.

Hírek

HAJDU KLÁRA ÉS TANÍTVÁNYAI

Hajdu Klára a Balázs Elemér Group második, ez ideig leghosszabb és legsikeresebb korszakának női hangjaként vált ismertté idehaza, és külföldön. A szólókarrierbe kezdett énekesnő lemezein, koncertjein zeneszerzőként és szövegíróként is bemutatkozott, kivívva mind a szakma, mind a közönség elismerését. A sikerek közepette azonban 15 éve kitartással és szeretettel végzett tanári munkásságáról mostanáig csak szakmai berkekben esett szó. Csütörtökön viszont megtört a jég, a Budapest Jazz Clubban Klára tanítványaival lépett színpadra, akiken keresztül így a legfontosabb, és egyben a legkiszámíthatatlanabb vizsgabizottság, a nagyközönség is megítélhette pedagógusi tevékenységét.

000.jpg


Az 1982-ben Szegeden született, zenei tanulmányait 2003 és 2005 között Fehérváron, a Dr. Lauschmann Gyula Zeneművészeti Jazz Szakközépiskola jazzének szakán folytató énekesnő már az érettségi utáni OKJ képzést adó iskola közben minden lehetőséget megragadott megszerzett tudása tovább adására, a nyári szünetekben rendszeresen járt zenei táborokba tanársegédként. 2009-ben, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett jazzénekes előadóművész és tanár diploma után egyből a Tóth Aladár Zeneiskola, a Rajkó, majd a Vienna Konservatorium, a bécsi főiskola Csepelre kihelyezett tagozatának jazzének tanára lett. Tanított többek közt a Budai Művészképzőben, a Lamantin Improvizációs táborban, és hangképzője volt a II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola kórusának. Klára mára keresett pedagógus, részt vesz a TV2 tehetséggondozó programjában, és tanít a Premier Művészeti Szakgimnázium Budapesti Tagintézményében is. A csütörtökön fellépett növendékei közül többségében az utóbbiakból kaptak lehetőséget a bemutatkozásra.

A kétrészes koncerten kilenc lány, Csókás Anna, Fazekas Eszter, Fodor Eliza, Hász Eszter, Lakatos Hanna, Nagy Bogi, Sándor Jázmin, Rárósi Emese, Zsákai Réka, és egy fiú, Fodor Erik énekelt egy-egy dalt a Tanárnő zenekara kíséretében, amelyben Cseke Gábor zongorázott, valamint az igazoltan távollévő Soós Mártont és Hoff Marcellt helyettesítő Bögöthy Ádám bőgőzött, Csízi László dobolt.

Az első fellépő dolga mindig nehéz, neki kell az előbbi pillanatokban még egymással beszélgető, mobilozó közönséget a koncertre hangolnia, a hangulatot megalapoznia. Klára éppen ezért magára osztotta ezt a feladatot, és a koncertet nyitó, a „Deep in a Dream”, Oláh Krisztiánnal készült duólemezéről választott saját szerzemény, az „I Don’t Want to Lose My Faith in You” az ő előadásában hangzott el.


00-7.jpg


A dal, mely a Guinness Rekordok Könyve leghosszabb című számok kategóriájában is előkelő helyezett lehetne, most is sikert aratott, és megalapozta a hangulatot. Klára egy jazzre hangolt közönségnek konferálhatta fel első tanítványát.

Fodor Eliza Renee Olstead sikerdalát énekelte. Az „A Love That Will Last”, remek választás volt, Liza hangszíne is nagyon hasonlított az amerikai énekesnő-színésznő hangszínére.


01-28.jpg


Sándor Jázmin Cseke Gábor zongorakíséretével adta elő John Lennon csodálatos „Imagine” című szerzeményét.


02-29.jpg


„Nem leszek a játékszered”, Gyulai Gaál János és Hajnal István slágerét az 1966-os Táncdalfesztiválon Kovács Kati vitte győzelemre, és az egyik Előadói-díjat is megkapta érte, az addig ismeretlen énekesnő egy csapásra híressé vált országszerte. Nagy Bogi a swingre hangszerelt dalt sok humorral, játékosan énekelte.


03-26.jpg


Zsákai Réka egyéniségéhez és hangjához közel áll a blues, ezt be is bizonyította a híres Billie Holyday szám, a „God Bless the Child” eléneklésével.


04-28.jpg


A „Twisted” az énekeseknek mindig nagy kihívást jelent. Wardell Gray azonos című szerzeményének szaxofonszólójára Annie Ross, a Lambert, Hendricks & Ross énektrió hölgytagja írt szöveget, és ismertté vált mind az ő, mind a trió előadásában. Ross a zene szeszélyes ritmusát követve a szöveg éneklése közben sűrűn a scat improvizációs halandzsa nyelvére váltva egy őrület fázisait mutatta be, éneklése kezdőknek nem ajánlott. Nem véletlen, hogy Hajdu Klára is csak a diplomavizsgáján érezte úgy, hogy ebben az egy számban képes bemutatni a hosszú évek alatt tanultakat. Tanítványa, Lakatos Hanna elég bátor volt, és a hangszálakat alaposan megtornáztató számot bravúrosan énekelte.


05-25.jpg


Az első rész utolsó fellépője Fodor Erik, igazán a swing korszakban érzi jól magát, de mint hallhattuk, Richard Rodgers és Oscar Hammerstein 1959-es szerzeménye, a „My Favorite Things” is közel áll szívéhez. A jazz óriásai által feldolgozott számot Klárával énekelte, de a bájos Fodor Eliza testvére a második részben szólóban is visszatért.


06-26.jpg


A szünetben az első részben tapasztalt példás tanár-tanuló közti viszony önkéntelenül is Bródy János sorait jutatta eszembe:

„A tanárnőt sokan ismerik

s én nem csodálkozom

Rokonszenves jelenség

és megértő nagyon”

Csókás Anna a tavalyi Veszprém Fest fellépőjeként is ismerhető Caro Emerald, azaz Caroline Esmeralda van der Leeuw holland jazz és pop énekesnő „That Man” című dalával nyitotta a második részt. Annának ez igazán testhezálló feladat volt, mert ha valaki veszi a fáradtságot, és megnézi a holland énekesnő fényképeit, meglepő hasonlatosságot fedezhet fel, de a hallottak alapján Anna hangja is felveszi a versenyt Caro hangjával.


07-25.jpg


Fazekas Eszter, csak rá kellett nézni, és egyből felidéződött az „A Natural Woman”. Természetes szépség és természetes hang, a tavaly elhunyt tizennyolcszoros Grammy-díjas Aretha Franklin is boldog mosollyal figyelhette odafentről.


08-25.jpg


Ahogy fentebb ígértem Fodor Erik visszatért, ráadásul most Irving Berlin „Cheek to Cheek” című örökzöldjét tanári felügyelet nélkül énekelhette. Becsületére mondva, pályakezdő fiatalként igazi Las Vegas-i show-t varázsolt a BJC színpadára.


09-22.jpg


Rárósi Emese egy újabb népszerű standard, a „Skylark” új színeket hozó előadásával hívta fel a közönség figyelmét.


10-19.jpg


A csütörtökön bemutatott tanítványok közül talán az idén februárban negyedik alkalommal megrendezésre került „Az év fiatal jazz zenésze verseny” szakmai zsűri választotta nyertese, és a III. Belvárosi Jazzverseny döntőjébe is bejutott Hász Eszter volt a legnagyobb név. Először ő is Klárával közösen énekelte Sting „Fragile” című számát, majd a Diana Krall féle „Devil May Care” már Eszterre volt bízva.


11-16.jpg


12-15.jpg


„You Are Gonna Rise”, azaz „fel fogsz emelkedni” hagyta üzenetül tanítványinak a Dal 2019 legjobb 30 dala közé jutott, Szakonyi Milánnal írt szerzeményével Hajdu Klára. Keményen megdolgozott a sikerekért, a felemelkedésbe való töretlen hit vezérelte az ő pályafutását is. A csinos énekesnő még „konzisként”, tanárai és diáktársai rábeszélésére végül benevezett az első Megasztárba. A számára idegennek tűnt közegben a 16-os döntőbe jutott. A közvetítésbe belenéző Balázs Elemér is itt figyelt fel a jazz iránt elkötelezett lányra, és hívta meg zenekarába, ahonnan Klára végül négy lemez, ezek közül kettő arany, és egy Fonogram-díj után kivált, hogy megvalósíthassa saját zenei elképzeléseit. Még a BEG tagjaként, tíz éve alapította első saját formációját, és a több személycsere után megújult kvartettjével 2013 nyarán elkészítette „Come with Me” című lemezét, ahol már zeneszerzőként, és szövegíróként is feltűnt. A lemez népszerű lett, Klárát a Jazzma.hu olvasói az év énekesnőjének választották. A „nagy durranást” életébe a 2015-ben Fekete-Kovács Kornéllal készített, “az év hazai jazz albuma” kategóriában 2017-ben Fonogram-díjra jelölt, „Hajdu Klára Quartet Plays Standards (Dedicated to Chet Baker)” hozta, és bizonyára az abban az évben megjelent „Deep in a Dream” is felkelti majd a jelölő bizottság érdeklődését.


13-13.jpg


14-13.jpg


15-9.jpg


16-7.jpg


17-5.jpg


Megszokhattuk, Klára minden koncertje felépített, átgondolt koreográfiára épül, a legapróbb részletekre odafigyelve. Ez a saját dal is üzenetével keretet adva az egész estének, remek lezárása volt a fiatalok seregszemléjének. Tanítványainak is a rá jellemző alapossággal tervezte meg a kétrészes koncert menetét. Az előadott dalokat tanítványai hangját, jelenlegi tudásszintjét felmérve válogatta úgy, hogy az még az énekes egyéniségéhez is passzoljon. A számok között kedves szavakkal és egy apró mosollyal, vagy kacsintással is bátorítva mutatta be a soron következőt. Magabiztossága erőt adott az izgulóknak, aztán takarásba húzódva végigizgulta az ennek hatására felszabadultan éneklő tanítványai mindenegyes színpadon töltött percét. A fiataloknak a komoly erőkből összeállt zenekar is nagy segítséget adott, Cseke Gábor, Bögöthy Ádám és Csízi László az énekesekre különösen figyelve, tudása legjavát adva játszott. Tudásuk legjavát adták a tanítványok is, akik között volt komolyabb múlttal rendelkező, és pályakezdő is, de Klárának köszönhetően pályára tévedt nem.

A tanárnő a végére tartogatott még meglepetést, színpadra szólította összes tanítványát egy közös éneklésre. Mielőtt belekezdtek volna, őt is meglepték tanítványai egy forgatókönyvben nem szereplő tortával, amelyet Klára meghatottan vett át. Miután biztonságba helyezte, végül a forgatókönyv szerint elénekelték Stevie Wonder „Signed, Sealed, Delivered” című dalát. A közönség hatalmas tapssal a koncert után, Klára másnap Facebook oldalán értékelte ezt a csodálatos estét.

„Hálás vagyok, hogy ilyen fantasztikus növendékeim vannak, hogy bíznak bennem és engedik, hogy vezessem őket az énekessé, muzsikussá válás útján! Meghajlok a tegnapi profikat megszégyenítő, koncentrált munkájuk és alázatos jelenlétük előtt! ❤”


18-5.jpg


Azt hiszem megérthető, hogy hazafelé indulva újra az Illés dalt dúdolgattam magamban, gondosan ügyelve, hogy semmi ne hallatszódjon ki.

„Azt mondják a barátaim

akikre hallgatok

Hogy messze legjobban ő tanít

s én igazán büszke vagyok”


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg


Vissza a hírekhez