JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Útibeszámoló - Bágyi Balázs New Quartet 2019 Kínai Turné

Zenekarom a szokásos állandó felállásban (Soso Lakatos Sándor – szaxofon, Oláh Dezső – zongora, Oláh Péter – bőgő) immár sokadszor turnézott az ázsiai országban. Ezúttal pontosan húsz megjelenésünk volt, a három hét alatt 12 városban játszottunk. Bejártuk nagyjából észak-dél irányban az egész hatalmas országot, változatos helyszíneken, eltérő földrajzi és időjárási viszonyok közepette utaztunk, hol repülővel, hol nagysebességű vonattal, Budapesttől számítva összesen kb. 40.000 km-t.

A most lezajlott koncertsorozat elején két fesztiválmeghívásnak tettünk eleget, a Beijing Nine Gates és a Changchun nemzetközi jazzfesztiválokon játszottunk. Mindkét városban léptünk már fel 2 évvel ezelőtt, most visszahívtak bennünket. Ezeken a helyszíneken több országból érkeztek a muzsikusok, USA, Kanada, Norvégia, Litvánia, Oroszország, Kína képviseltette magát. Mi közelebbi kapcsolatba, műsorbeosztásunk révén a norvég (Helge Lien Trió és Tore Brunborg) és a litván csapattal (Kestutis Vaiginis és Mettis Quartet) kerültünk közelebbi ismeretségbe.

Ezen két fesztiválos koncert során a Li Xiaochuan trombitással közös, tavaly megjelent  „China Jazz Suite” című művemet játszottuk. Ki kell emelnem még a norvég sztárhangmérnököt, Asle Karstad-ot, akivel dolgozni mindig nagy élvezet és megtiszteltetés, kevés ilyen tudású szakember van a szakmában a világon. Changchun-ban a Jilin University-n, szintén nem először, zenekari workshopot tartottunk. Itt csatlakozott hozzánk Rieger Attila gitáros barátunk is, aki ottani tanítványommal, Shang Ziming-gel szerepelt a fesztiválprogramban.

Innen egy 17 állomásos klubturné következett 10 városban. Elsőként az északi Harbin-ba vonatoztunk, ahol a Skylark Bar-beli két estés elfoglaltságunk mellet, a helyi Steinway szalon felkérésére és támogatásában, a régi, még az orosz fennhatóság idején épült zsinagógában adtunk hangversenyt. Esti fellépéseink alkalmával helyi zenészek is csatlakoztak egy-két szám erejéig.

Jinan-ban a rendkívül színvonalas és gyönyörű, Canopus dobbal rendelkező Parlor Pub színpadán játszottunk, a hely egyik tulajdonosa amatőr jazzénekesnő egyébként.

Xi’an-ban a Meeting Jazz Club adott otthon koncertünknek, illetve a Linow Hotel megnyitóján játszottunk.

Turné közben turistáskodásra semmi idő nincs a több utazás, a késő délutáni sound check, és az esti koncertek miatt. Ez alól mindössze egyetlen egyszer volt kivétel, mivel Xi’an-ban három napot is töltöttünk. Egyik délután promoterünk és road managerünk, Yu Zhang személyes ajándékaként elvittek bennünket a világörökség részét képező agyagkatonákat (Terracota Warriors) megnézni, ami páratlan élményt jelentett.

Ugyanezen estén a Xi’an Conservatory of Music-ban tartottunk mesterkurzust.

Chonqin-ban a kihelyezett magyar nagykövetség munkatársai is tiszteletüket tették a koncerten. A hangulatos, hibátlan, igazi jazz helyen jól mutatott a plakát a mesterek bakelitlemezei között.

A koncertek sorában Hefei és a kellemes nyári klímával rendelkező, tengerparti város Sanya (ejtsd: Szánjá) következtek.

Shenzhen-ben szintén a Meeting Jazz-ben játszottunk kiváló körülmények között, részben ott élő és dolgozó magyar közönségnek. Ez az a mindössze 40 éves város, ahol az egykori legendás pártvezér, Teng Xiao Ping kiállt a hajó fedélzetére és azt mondta, hogy itt város legyen, s ma Kína egyik legnépesebb és legmodernebb metropolisza.

Changsha-ban egy igazi titkos jazzklub volt fellépésünk helyszíne, melynek tulaja Kobe, nagy jazzrajongó, sok zenészt ismer személyesen. Itt a kicsi színpad bordó bársonyfüggönnyel van körbevéve. A második szám után megtörtént velünk az, hogy a függönyt mozgató szerkezet távirányítója megbolondult és mi tanácstalanul bezárva maradtunk percekig. Ezt persze zenekarunk dokumentaristája Dezsőke, rögtön videóra is vette....

Xuzhou-ban két estét is voltunk. Első alkalommal a Liberty Bar nevű helyen léptünk fel, majd a Touch Jazz Club következett. Ennek tulajdonosa Mr. Wu, szintén dobos, sőt dobiskolája is van 120 növendékkel, tőle kaptam a hangszert a két alkalomra.

Turnénk a jól bevált és méltán híres helyszínen a sanghaji JZ Club-ban zárult, ahol az ott élő Li Xiaochuan ismételt csatlakozásával még két este előadtuk a „China Jazz Suite”-et.

Shanghai a kedvenc helyünk, itt van a legintenzívebb jazz élet, sok amerikai és európai zenész is áttelepült ide. A városnak a modernitás mellet különleges hangulata, multikulturális atmoszférája van, számomra az egyetlen hely Kínában, ahol tudnék élni.

A zenekar életében ez volt eddig a leghosszabb turné, minden nap játszottunk, sokszor minden nap utaztunk is, nem egyszer hajnali indulásokat követően 6-8 órákat. Bizony ez rendkívül fárasztó, rengeteg türelmet és rugalmasságot követel mindenkitől. Aki ezt nem csinálta soha, az el sem tudja képzelni, hogy ez mivel jár. Sokszor napokig 3-4 óra alvással létezni és közben cipelni a bőröndöket, a hangszereket, nem mellesleg este a színpadon magas színvonalon teljesíteni. Általában a külső szemlélő, a közönség, de sokszor még a család és a barátok is azt gondolják, hogy ez egy nagy buli, de a háttérben maradó valóság teljesen másképpen fest, ez kőkemény munka.

Utazásainkat a Nemzeti Kulturális Alap Hangfogaló Programja támogatta, köszönet érte.