Adam Baldych Group és a „Polish Violin Jazz Summit”, Bee-Flat Klub, Bern, Svájc (2019. november 27.)
Hegedűsökkel a lengyel jazzélet mindig is jól el volt látva, gondoljunk csak Seifert-re, Urbaniak-ra, Dębsky-re... De az utóbbi években előlépett egy új lengyel hegedűs-generáció is, amelynek zászlóvivője Adam Baldych, aki az ACT „istálló” oszlopos tagjaként lassan az európai jazzélet első vonalába tartozik. (Ha gonoszkodni akarnék, mondhatnám, hogy jelenleg több lengyel jazz-hegedűs van, mint európai jazz-hegedű-rajongó...)
Szóval, Adam Baldych kvartett. Akit természetesen nem kell bemutatni a Jazzma olvasóinak...
https://www.jazzma.hu/hirek/2015/11/15/adam-baldych-imaginary-quartet-az-opus-jazz-clubban/
https://www.jazzma.hu/hirek/2017/10/11/b-mint/
De az Adam Baldych kvartett mellett a „Polish Violin Jazz Summit” is, ami azt jelenti, hogy Adam meghívta két hegedűs-kollégáját, Bartosz Dworak-ot és Mateusz Smoczynski-t, akikkel egyébként most este állt először színpadra. (Mint a koncert után megtudtam, „igazi” próba nélkül... A koncert előtt megbeszélték, körülbelül mit fognak játszani, és „hadd menjen!!”)
És ment is! Az első kompozíciók kissé visszafogott ACT kamarajazz-hangulatban indultak (olyan ’marenostrumosan’...), de aztán kinyílt a paletta: volt straight ahead jazz, fúziós jazz, klasszikus zenei alapokra történő improvizáció reneszánsz és bariton hegedűkön, valamint egy kisebb zenei megemlékezés Seifert mesterre... A három fiatal hegedűs „hozta” saját stílusát és legjobb formáját, és remek koncertet halhattunk. Krzysztof Dys virtuóz zongorista, Michal Barański kiváló bőgős (korábban egy másik hegedűs, egy bizonyos Nigel Kennedy zenekarában is játszott...), Dawid Fortuna remek dobos...
A lengyel jazz jövője - ezt nyugodtan kimondhatjuk - jó kezekben van.
A közönség nagyra értékelte a produkciót (mind a harminc néző... ugye erre utaltam a bevezetésben... európai jazz-hegedű-rajongók...)