JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
Névnaposok – Maja2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.

Lemezpolc kritika:
Shri - The Letter

Shri: The Letter 2020. március 26., Simády Béla

shri-the-letter.jpg

Shri – The Letter (Jazzland Recordings - 2020 március)


Shrikanth Sriram néven Indiában született az a fiatalember, aki a hosszú angliai underground jazz évei után Bugge Wesseltoft saját Jazzland nevű kiadójánál kapott lehetőséget új albumának megjelentetésére.

Shri a kilencvenes évek elejétől él Londonban, miután szülőhazájában a klasszikus tabla hangszeren szerzett játéktudását kiegészítette a gitár, basszusgitár, fuvola ismeretével. 1997-ben jelent meg az első önálló lemeze „Drum the Bass” címmel, és ekkorra már teljesen átállt a basszusgitár – mint fő hangszer – használatára. Az azóta eltelt években az elektronika, new age, jazz, drum and bass címkéket ragaszthatjuk rá, ha mindenképp valahová be szeretnénk sorolni. Lemezein gyakran házasítja a modern idők hangzását a tradicionális indiai ritmusokkal.

Bugge Wesseltoft norvég zongorista és producer már évekkel ezelőtt felfigyelt Shri zenéjére és előadásmódjára, de csak most érezte úgy, hogy valami közöset kellene alkotniuk. A lemez felvételei részben a basszusgitáros londoni stúdiójában, részben a Buggesroom Stúdióban, Norvégiában zajlottak. Utóbbi esetben néhány jó nevű zenész segédkezett az album kellően eklektikussá tételében.

„A „The Letter” című albumot tulajdonképpen a nagyszerű Eberhard Weber bőgősnek ajánlottam, aki levelet írt nekem még 1993-ban, miután meghallgatta a demo szalagot, amit küldtem neki.” – mondja Shri – „Eberhard levele nagyon inspiráló volt, segített abban, hogy konkrétan a zenei elképzeléseimre összpontosítsak, erőt adott, hogy továbbfejlődjek.”

A lemez három rövid szóló felvételén képet kapunk Shri basszusgitár technikájáról: szépen megkomponált szerzemények, jó berendezéseken gyönyörűen megszólaló üveghangok, és egy kis „slapping”. A „Boiling Point” és a „Nasikabhushani” című szerzeményeken maga a lemez producer, Wesseltoft ül a billentyűsök mögött, a doboknál pedig - a nemrég elhunyt - Paolo Vinaccia játékát élvezhetjük. Mindkét számra jellemző az erőteljes elektronika a bevezetőben, majd a norvég zenész védjegyeként ismert zakatoló groove a végén.

A „New Day” és az „Uvdal” főszereplője ugyancsak az északi ország szülötte, a nagyszerű szaxofonos Tore Brunborg. Az utóbbi dal egy fuvola-szaxofon duett. Az „Entwined” Ben Castle basszusklarinét játékára épül, míg a „Bow” és „Night” a mély hangok csatája, Arild Andersen az ECM nagymestere száll be a két duett erejéig.

Shri végig a saját maga által tervezett basszusgitárján játszik, ő és a többiek is mindent kihoztak a lehetőségekből, mind a játék, mind a technika és hangzás terén. Érdemes leülni egy jó HiFi berendezés elé, és átadni magunkat az áramló zenefolyamnak. Garantáltan jó szórakozás lesz!

Közreműködők:

Shri – basszusgitár, tabla, bansuri

Ben Castle – basszusklarinét

Bugge Wesseltoft – billentyűs hangszerek

Arild Andersen – bőgő

Paolo Vinaccia – dob

Tore Brunborg – szaxofon


1, Drum the Bass

2, The Letter

3, Boiling Point

4, New Day

5, Bass Monk

6, Entwined

7, Bow

8, Nasikabhushani

9, Uvdal

10. Night


Vissza a lemezhez