JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Lemezpolc kritika:
Robert, Yves - Inspired

Robert, Yves: Inspired 2015. december 21., Dr. Nagy Sándor

yves-robert-trio-inspired.jpg

Yves Robert Trio – Inspired (BMC)


Alig több mint egy hete jelent meg a lemez. A felvételek tavaly februárban az Opus Jazz Club-ban készültek; nagyrészt (3 szám kivételével) a trió közös kompozíciói.
A főszereplő, a francia pozanos Yves Robert januárban lesz 58 éves. Nem sok információ van róla a világhálón - talán a legérdekesebb, hogy a 2002-ben megjelent "In Touch" című lemezét az ECM adta ki.
Zenésztársa volt - többek között - Michel Portal, Marc Ducret, Louis Sclavis és az idén hazánkban járt (szintén Opus Jazz Club) Iréne Schweizer. Aligha merész következtetés: nem smooth jazzt hallhatunk az új CD-n...
Gyorsan kiderül: nem "emészthetetlen" free a "program" - ahogy a belső borító (érdekes módon vegyesen) angol és francia szövegében olvasható: "Simple". Mesterkéletlen - hogy ezt a nagyon szép szót használjam...

A lemez első "indulásakor" elkapott a "hév" - hú, ez k.... jó! Aztán "lecsillapodtam".
Lendületes kezdés - "Invention of the Instant" - csak a "huhogást" tudnám feledni! Elképesztő technikával játszik Robert, ez meghatározó. Rendben van a bőgő és a dob kíséret is. De az aláfestő(nek szánt) kórus számomra érthetetlen. És - vessenek meg érte - felesleges.
A lírai hangulatban, kellemes bőgő bevezetővel induló "Bien dans sa peau" csodás harsona játékéval igazán szép - aztán felgyorsul, hogy a végén szabadon szárnyalhasson.
Ugorjunk át a harmadik számon (itt sem értem az elektronikát), pedig Robert kiváló.
A "Spiritual Thrill" bőgőszólóval nyit; Y. R. "érkezik" lágyan, finoman - a lemez (egyik) legszebb száma.
Aztán a "Brain Wave" hullámain ringatózhatunk – mindhárman csúcsformában - szerintem a CD legsikerültebb darabja.
"Before the Bliss" és "Between the Bliss and Me": két virtuóz, "harsona-központú" szám; de az "aláfestést" (időnként furcsa hangokon történő bekiabálásokat) most sem értem... Pedig Robert (és mellette inkább Chevillon) igazán elsőrangú, Cyril Atef ütősszólója is figyelemre méltó.
A tendencia folytatódik: Robert minden hangja "rendben van" (szép, érzelmes a halk "Insperiment"!) - a többit meg - de nem akarok túlozni...
A záró, leghosszabb "Cahutchuca" változatos kompozíció (a főszereplő jegyzi - nekem itt is érthetetlen a macska-nyávogás). Ütős alapokon van itt "minden" - még táncra is perdülhetünk...
Ha nem derült volna ki az eddigiekből: Robert nagyszerű harsonás, de valami hiányzik - az összképet tekintve.
Nem tudom (sajnos nem vagyok zenész) - inkább csak érzem: mintha a "csapatjáték" háttérbe szorulna (akaratlanul?) a szólóhangszerrel szemben. Vannak momentumok, amikor ez
nem rossz, sőt...
Mégis: egy ihletett (inspired) zenésznek magasabbra kell tennie a mércét!

1. Invention of the Instant / La fabrication de l'instant
2. Bien dans sa peau
3. Expirine
4. Spiritual Thrill / Spirituel frisson
5. Brain Wave
6. Before the Bliss
7. Between the Bliss and Me
8. Ideas through Running
9. Insperiment
10. Cahutchuca

Yves Robert - harsona
Bruno Chevillon - bőgő
Cyril Atef - dob


Vissza a lemezhez