Keresés

Hírek

Archívum

Hírek dátum szerinti szűrése

Kis hírek - friss hírek

Április 16-án éjfélkor lezárult a jelentkezés a VII. Jazzy Dalversenyre! A JazzMa.hu-n közzétett felhívásnak is köszönhetően a verseny eddigi történetének rekordját regisztrálhattuk: 67 előadó jelentkezett 112 dallal!;
És április 21-én éjfélkor lezárult a jelentkezés a Talentométer 2014 jazzversenyére is! Végül 33 formáció jelentkezett (hathatós közreműködésemmel...), ami szintén rekord! Ami biztos, hogy már a május 11-i elődöntőbe jutott 301 szavazattal a Modall Jazz 5! - Kedden este a Szimpla Kertben leste meg őket Somogyvári Péter;
Bazi nagy free jazz buli szombaton a Trafóban és hétfőn az A38-on;
Ott voltam a szombat esti BJC-s BJO ősbemutatón (Csejtey Ákos), frenetikus volt! És végre átjöttek Sztraka Ferenc fotói is! - Exkluzív interjú Csejtei Ákossal;
Ezzel párhuzamosan a BMC Koncerttermében Szakcsi amerikai muzsikusokkal Climate Change-ezett (Kaszás Ferenc);
Újabb magyar sikerek a jazzvilágban - Szabó Dániel első amerikai CD-jének három és fél csillagos kritikája a Downbeat-ben (Pallai Péter) + Juhász Márton skóciai diadalmenete az Alan Benzie Trio-val!;
Come Togethering Komáromban, avagy Mediawave huszonnegyedszer! (Somogyvári Péter);
Hollandiába kiküldött tudósítónk, Ásztai Lili jelenti!;
Exkluzív interjú a friss Vörösmarty-díjas Vörös Tamással;
Szombathelyi fotóriporterünk, Tímár Gergely Burghausenben járt;
Lemezpolc (Vörös Janka - Kovács Linda, Will Downing - Albert Zoltán, Dewa Budjana - Gotthárd Mihály, Dusan Jevtovic - Vörös Milán, Avishai Cohen - Bögöthy Ádám, Paul Bley - Gáspár Károly);
Magyar Jazz ABC (Bányai Lajos - Csányi Attila).


Ezen a napon – április 24.

Ezen a napon


Cactus Truck az A38-on

Április 28-án (hétfő) az A38 Hajón lép fel Hollandia első számú fiatal free jazz zenekara, a Cactus Truck.


A Brando Quartet+ a Metronóm Jazz Klubban

Április 24. 20.00 Zsolnay Kulturális Negyed E78 koncertterem


Juhász Márton skóciai diadalmenete az Alan Benzie Trio-val

Berklee diplomás honfitársunk, a még mindig csak 27 éves dobos Juhász Márton Húsvétkor Skóciában lépett fel három alkalommal is az Alan Benzie Trio-val. A zongorista-zenekarvezető évfolyamtársa volt Bostonban Marcinak. Mi több a Berklee College of Music zongora tanszakának helyettes vezetője, Laszlo Gardony (Gárdonyi László) professzor úr volt a tanára!


A Modall Jazz 5 a Szimpla Kertben – Somogyvári Péter fotóriportja

Tegnap este nagyon boldog fiatalok (döntő többségük a Kőbányai Zenei Stúdió növendéke volt) játszottak a Szimpla Kert Lemming Jazz sorozatában. Ti. április 21-én éjfélkor zárult a Talentométer 2014 nevezési határideje. A május 11-i jazzelődöntőbe tíz együttes jut be, ebből egy a Közönség-szavazatok alapján. Nos, a Talentométer fennállásának legtöbb jazz szavazatát a bolgár szülők gyermekeként már Budapesten született Radukov Dimitri (társai Dömötörnek nevezik…) zenekara, a Modall Jazz 5 kapta. Konkrétan 301 (háromszázegy!) rajongójuk szavazott rájuk! Így 2 hét múlva vasárnap a zsűri döntésétől függetlenül jelenésük van az A38-on! Nagyon büszke vagyok magamra, hogy rábeszéltem a kissé hezitáló Dömötört, hogy jelentkezzenek, illetve töltsék fel a zenéjüket! – A szerk.


CHES SMITH AND THESE ARCHES koncert a Trafóban

2014. április 26., szombat 20.00 - TRAFÓ Kortárs Művészetek Háza
Ches Smith dobos-zeneszerző legutóbb a Marc Ribot’s Ceramic Dog tagjaként kápráztatta el a Trafót színültig megtöltő rajongókat, ezúttal pedig a These Arches nevű formációjával lép fel Magyarországon először. A New York-i avantgarde jazz szcéna kiemelkedő zenészeiből verbuválódott csapat április 26-án vezeti be a Trafó közönségét az improvizatív, besorolhatatlan stílusú jazz rejtelmeibe. Eneriga, felszabadultság, igényesség. Ezek fogják betölteni április végén a nagytermet.


Csejtey Ákos (Budapest Jazz Orchestra) szerzői est/ősbemutató Húsvét szombaton a BJC-ben – Sztraka Ferenc képriportja

Nagy öröm volt számomra, hogy 2014. április 19-én ismét régi fényében csillogott a BJO! Ti. az utóbbi időkben inkább az énekesek kísérése szerepelt a repertoáron. Erre meg nem voltam vevő. Mindazok ellenére sem, hogy Urbán Orsit (Mrs. Kollmann) konzis kora óta kedvelem és jó énekesnőnek tartom. Csak a többieket tudnám feledni… De térjünk vissza a szombat estére! Ahogy beléptem a BJC halljába, egyrészt jól esett, hogy Ildi, a pincérlány milyen nagy szeretettel köszöntött (a legszuperebb alkoholmentes Jazzkoktélt készíti nekem, amint meglát…), másrészt egymás után jöttek oda a Budapest Jazz Orchestra muzsikusai, hogy üdvözöljenek és megköszönjék, hogy eljöttem a koncertjükre. Sajnos, egyetlen magát „jazz szakértőként aposztrofáló egyedet” sem véltem felfedezni az előtérben, de még a koncertteremben sem… Viszont az jutott eszembe, hogy a BJO szombat esti felállásából három muzsikust (a Csizmadia Dávid helyére beszállt trombitás Tulkán Pétert, a harsonás Frolov Ákost és a Juhász Attilát helyettesítő zongorista Szebényi Dánielt) leszámítva valamennyit felléptettem a Jazz a Márványteremben sorozatomban 1995 és 2009 között. Az is megmelengette lelkemet, hogy totál teltház volt, a Húsvét és az énekesek hiánya ellenére is! Oszt az újabban bajuszt növesztett, betyáros kinézetű direttore Kollmann Gábor felvezette az ősbemutatót és megkérte Csejtei Ákost is, hogy mondjon valamit a mű bemutatása elé. Az egyébként nagydumás Ákos kicsit megilletődötten mondta el, hogy egy pályázat keretében született a héttételes opusz és hogy a budapesti hidak ihlették. (A koncert után mondtam is neki: „És az Északi összekötő hol maradt?”) Mivel a 197-198 centis (ő sem tudja biztosan) Ákost 1992 óta ismerem, és tudom, hogy egy laza srác, kíváncsian vártam, milyen műveket komponált. Nos, engem meggyőzött! Annál is inkább, mert ki sem néztem belőle, hogy ilyen mélységekig le tud hatolni a jazzben… Bravó Ákos!!! A Budapest Jazz Orchestra-nak már a bölcsőjénél ott voltam, ha nem is én, hanem Fekete-Kovács Kornél, Schreck Ferenc és Léderer Tamás ringatta. Emlékszem, hogy amikor elegük lett 1998-ban a Cotton Club Singers kíséréséből, hozzám jöttek be és a Pagodában beszélgettünk arról, hogy szeretnének létre hozni egy bigbandet Budapest Jazz Orchestra néven, s mivel erdei körökben köztudott tény volt, hogy jóban vagyok Körmendi „Köri” Ferenccel (akkoriban ő volt Budapest Főváros Önkormányzatának kulturális főatyaúristene!), így próbáljam elérni nála, kvázi státuszban támogassa őket, hogy rendszeresen tudjanak gyakorolni és koncertezni. Nos, Feri –mai napig nem értem miért, hisz csak havi 100.000 forint fizetést kértek a 17 zenésznek, ami mindössze egymillióhétszázezer forint, és hol volt ez a Fesztivál Zenekar fizetésétől…- azt mondta: „Robi, te egy fantaszta vagy.” Erre én azt susogtam az arcába 120 decibellel: „Te meg egy nagy f.sz!”. Mindezek, meg a Modern Art Orchestra 2005-ös megalakulása ellenére is úgy vélem, hogy az én ízlésvilágomhoz közelebb áll a BJO szombat esti produkciója! (Mondom ezt mindazok ellenére, hogy a JazzMa.hu Olvasói Szavazólistáját 2/3-os többséggel a MAO nyerte meg, és nagyon tetszett pár hete az Opusban Bacsó Kristóf szerzői estje!) Sőt, meg merem kockáztatni, hogy a BJO (figyelem, a MAO is!) Európa egyik legjobb bigbandje. Velük egy szinten csak a BBC (London) és a Dán Rádió Big Bandjét tudnám említeni! Büszkék lehetünk arra, hogy mi két jazz nagyzenekarral is jelen vagyunk az európai Big Band Top 5-ban! Mindenki szuperül játszott. Nekem különösen Schreck Ferenc harsonaszólója, Koós-Hutás Áron két trombitaszólója, valamint Zana Zoltán tenor- és EWI (Electric Wind Instrument, magyarul szaxofonszintetizátor) szólója tetszett, és nem csak azért, mert nálam nyerte meg Zoli 1999-ben a szaxofon, Áron pedig 2008-ban a trombita tehetségkutató versenyt. Azok, akik kimaradtak a felsorolásból nehogy elkezdjenek sértődözni! Ti is nagyon jók voltatok (csak Skerlecz „Skeki” harsonaszólóját tudnám feledni…)! A végén az utcán gratuláltam még egyszer Ákosnak, aki azt mondta: „Gyere el a következő ősbemutatóra is, addigra ezek a gazemberek meg fogják rendesen tanulni.”! Így hallottam én, alább pedig a dorogi Sztraka Feri képei. – A szerk.


Ernie Watts nyerte az idei Frankfurt Music Prize-ot

Egy svájci menedzser, nevezzük Peter-nek (kinek közreműködésével nemrég az Opus Jazz Club-ban lépett fel a Joey Calderazzo Trio) küldte ma reggel a következő szenzációs hírt!


Jászberényig legördülő kő

Tim Ries szaxofonos, New Yorkból (from nu jaaa ’k), hosszú ideje a Rolling Stones turnézenekarának tagja. Muzsikus-névjegykártyáján nem is lenne szükséges egyebet feltüntetni, pedig messzire nyúlik azoknak a jazz- és rocksztároknak a sora, akikkel együtt dolgozott. A jazz egyetemi tanára és egyetemes mestere. (Na, nem úgy, mint Mekk Elek, az ezermester, akinek nem volt zenész cégére, de ha lett volna, biztosan leveri egy felbőszült koncertszervező.)


Újabb magyar siker a jazz világában

Kedves Jazztársak! Húsvéti üdvözletként bemásolom a hazai szaklapoknál kicsit szigorúbb Downbeat szerintem nagyon kedvező kritikáját Szabó Danink kint, mármint az USA-ban megjelent albumáról.


A szerencsés 200, avagy: ha jót akar, járjon a BMC-be hanglemezfelvételre!

Stephen Hawking professzor baljóslatú meglátása szerint, ha a jelenlegi ütemben tesszük lakhatatlanná a Földet, 100 év múlva egy új bolygóra lesz szükségünk. Ilyen és ehhez hasonló gondolatok ihlették meg Szakcsi Lakatos Bélát, amikor “Climate Change” címmel létrehozott egy nemzetközi produkciót, amelyhez olyan neves amerikai muzsikusokat hívott meg, mint Tim Ries - (szaxofon), aki a Rolling Stones turné szünetében jött el, Robert Hurst - (bőgő), aki a Marsalis testvérekkel, majd Diana Krall-lal játszott korábban, és Rudy Royston - ( dob), aki Bill Frissell zenekarának jelenlegi tagja. (Csak zárójelben jegyzem meg, hogy 2011-ben, mikor kitaláltam, hogy a jubileumi 40. Debreceni Jazz Napokon Szakcsi legyen az “Artist in Residence”, akkor Béla bácsi az egyik nap a magyar Climate Change-dzsel lépett fel, amelyben Dresch Misi szaxofonozott, Barcza Józsi bőgőzött, Balázs Elemér dobolt! – A szerk.)


TIM ÚR és CSAPATA

Timur és csapatával gyermekkoromban találkoztam. A szovjet film hőse a november 7-i ünnepség alkalmából szervezett iskolai mozi látogatáson lépett zsenge életembe, egy igazi bátor és tettre kész komszomolista szocreál alakjában. A filmben bemutatott sok jó cselekedetét nem akarom elmesélni, inkább a szakadék szélén tántorgó imperializmusban született Tim úr jótéteményeiről írnék.


Exkluzív interjú Csejtei Ákossal

Magyarország egyik legnagyobb szaxofonosát (ha jól emlékszem 193 centi…) a jazzkonzi 1992-es tanszaki záróvizsgáján láttam először együtt játszani Fekete-Kovács Kornéllal és Schreck Ferenccel. CsÁ (1967) 1995. január 30-án lépett fel először nálam a Jazz a Márványteremben sorozatban. Akkor a Clusters (Juhász Attila, Piri Béla, Tiba Sándor) vendége volt. Persze később szerepelt a „Marble Hall”-ban a Pege Quartet-tel, a Morgan Workshop Plus-szal, a Black Smith Workshop-pal és a BJO-val is. Igaz, akkor még Csejtey Ákos néven…


A Tim Ries-Balázs Elemér Quartet Jászberényben – Versegi Sándor fotóriportja

Tegnap este (április 17.) a Jászság fővárosában járt egy amerikai-magyar csapat (Tim Ries (USA), Norbert Marius (USA), Balázs József (H), Balázs Elemér (H)). A Lehel Film-Színházban adtak kirobbanó sikerű telházas koncertet. Igaz, Tim Ries-nek a helybeli jazz rajongók közül többen is ajánlották, hogy fújja meg Lehel kürtjét, de ő maradt inkább a tenorszaxofonnál. Egyébként ugyanez a formáció ma este (április 18.) Budapesten az Almáriumban lép fel!


Lia Pale

Egyes purista jazzrajongók valószínűleg elégedetlenül távoztak volna a csütörtöki BMC OPUS klubban rendzett Lia Pale koncertől, viszont maradéktalanul jól szórakozott az a teltházas közönség, aki az osztrák énekesnő együttese és némi vacsora társaságában egyszerűen csak tartalmas és színvonalas kikapcsolódást keresett ezen az estén.


COME TO GATHERING!

Ötnapos együttlétre invitált Hartyándi Jenő, az április 29-e és május 3-a között zajló Mediawave eseményeit ismertetve. Idén (is) a komáromi Monostori Erődben
lesz a Magyarországon az alapítvány nevéről elsősorban MEDIAWAVE Fesztiválként közismert rendezvénysorozat, a „FÉNYÍRÓK FESZTIVÁLJA”. A 24. rendezvénynek azonban nem a devalválódott fesztivál az elnevezése, hanem az elsőre talán túl köznapian furának tűnő - „együttlét”.


TELEKOCSI a MEDIAWAVE jazzkoncertjeire

Évek óta nem találkoztam Hartyándi Jenővel a MEDIAWAVE jazzfőfamulusával, így tegnap a Toldi moziban marhára megörültünk egymásnak. Oszt ez azóta is tovább tart. Tegnap este óta 18 e-mailt váltottunk egymással. Közös gondolkodásunk eredményeként megszületett ez a mindenki számára jó megoldást biztosító jazzutas kereső szolgálat! Ti. nem is annyira a Komáromba levonatozással van a baj, hanem inkább a visszajutással, mert így az utolsó koncertet ott kell hagyni az embernek, hogy le ne késse az utolsó vonatot Pest felé… A címről meg csak annyit, annak idején az 1980-as évek közepétől a Magyar Rádió Petőfi adóján futó Ifjúsági Osztályos műsor, az Ötödik Sebesség egyik szolgáltatása volt a Telekocsi. Ez azért jött létre, hogy ne az országút mellett kelljen stoppolni.


Blues Sunday

Hollandiába kiküldött debreceni tudósítónkat, Ásztai „Erasmus” Lilit eddig olyan intenzíven befogták kinti tanárai, hogy csak múlt vasárnap jutott először zeneközelbe. Azóta meg gyűjtötte az erőt élményei leírására. És hogy az alapoknál kezdje, elment egy helybeli blues estre. De megígérte nekem, hogy legközelebb (május 5-én) elmegy a helyi fesztiválra, ahol lesz kimondottan jazzt játszó zenekar is… - A szerk.


Exkluzív interjú a Vörösmarty-díjas Vörös Tamással

Vörös Tamás (1960 - Székesfehérvár). Ha jól emlékszem, több mint 30 éve ismerem. Tízegynéhány éve pedig kimondottan barátok vagyunk. (Remélem, ezt nem veszi sértésnek…)


Korábbi bejegyzések