Keresés

Hírek

Archívum

Hírek dátum szerinti szűrése

Ezen a napon – október 25.

Ezen a napon


Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble utoljára Budapesten! Márcsak 15 nap a november 8-i Bazilika „Officium” koncertig

November 8-án (szombaton) este 8-kor utoljára koncertezik együtt Budapesten, a Szent István Bazilikában a norvég szaxofonos ikon, JAN GARBAREK és a brit férfi vokál kvartett, a Hilliard Ensemble (DAVID JAMES – kontratenor, ROGERS COVEY-CRUMP – tenor, STEVEN HARROLD – tenor, GORDON JONES – bariton).


OFFICIUM - JAN GARBAREK and THE HILLIARD ENSEMBLE

"A lot of my work involves performers from different cultures, and I consider this collaboration with the Hilliard Ensemble comes from a different culture. If not geographically, then certainly in the sense of time. In our best moments I think that we managed to give something new, something unheard of before. Something came into existence that was not there before." Jan Garbarek


Az események titkos története – Tisztelgés Szabados György zeneszerző, zongoraművész emléke és az 1956-os forradalom előtt – Barcsik Géza fotóriportja

Szerda este a Hagyományok Házában filmbemutatóval egybekötött koncerttel emlékeztek Szabados Györgyre, aki az idén lenne 75 éves! A JazzMa.hu „vezetősége” (Szász Gabriella – főmunkatárs, Csányi Attila – főszerkesztő-helyettes, and me, too!) időben elindult a „pesti telephelyről”, hogy jóval a „mozi” kezdete előtt odaérjünk. Ehhez képest háromnegyed hét körül érkeztünk meg, mert enyhén szólva dugó (káosz!) volt a városban… Viszont így már „bezuhanásunkkor” találkozhattunk Grencsó Pistával, Dresch Misivel és a többi fellépésre váró muzsikussal… Majd az emeleten Jutka asszonnyal és Ráduly Misivel, nomeg munkatársunkkal, Csécsi Attilával is. Aztán a koncert vége felé arra figyeltem fel, hogy solymári fotóriporterünk, Barcsik Géza a teremben váltogatta helyét a minél jobb pillanatok „lekattintása” végett. – A szerk.


Az események titkos története - Tisztelgés Szabados György zeneszerző, zongoraművész emléke és az 1956-os forradalom előtt a Hagyományok Házában, a nemzeti ünnepünk előestéjén, október 22-én

Szabados György Kossuth-díjas zeneszerző, zongoraművész idén lenne 75 éves. 2011-ben hunyt el. Ő volt a hazai jazz és szabad kortárszene egyik meghatározó ikonja. Zeneszerzői munkásságát három filmzenén kívül közel húsz LP és CD őrzi. A hazai avantgard zenei törekvések elindítója, szervezője. 1975-től 1988-ig a legendás Kassák Klubban kortárs zenei műhelyt vezetett (Magam is látogatója lehettem a havonta jelentkező izgalmas koncerteknek.) Az ő szervező iránymutatásából alakult ki a ma is egyedül álló két progresszív hazai jazz irányzat, aminek népi ágát a Dresch Mihály által fémjelzett zenei műhely, free ágát pedig a Grencsó István köré tömörülő szabad zenei kollektíva valósítja meg. Szabados György koncertező munkásságát az 1972-es San Sebastian-i Nemzetközi Jazzfesztivál versenyén free kategóriában elnyert nagydíj is jelzi. (Ahol a fényes európai sikert a Kimmel László és Ráduly Mihály - szaxofon, SzGy – zongora, Vajda Sándor - bőgő, Jávori Vilmos - dob összeállítású quintetjével aratták.) Számos külföldi hírességgel koncertezett: Anthony Braxton-tól, Roscoe Mitchell-en, Peter Kowald-on, Jiri Stivin-en keresztül Evan Parker-ig. De megalakította a MAKUZ (Magyar Királyi Udvari Zenekar) együttest, ami a saját szerzeményeit mutatta be. Együtt működött a 180-as Csoport-tal. A trió formációja is nagyon sikeres volt (Vajda Sándor bőgő, és Faragó "Kázmér" Antal, vagy Kőszegi Imre közreműködésével.) A zenei munkásságán kívül, egy mélyen gondolkodó, filozofikus alkat volt, amit a fenn maradt négy kötete is megőrzött. (A zene kettős természetű fénye, Versek, Beszélgetések címmel) 2004-ben a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével, 2011-ben Kossuth-díjjal ismerték el munkásságát.


MAO goes to the USA - Az amerikai turné története

A Modern Art Orchestra 2014. szeptember 19-e és október 3-a között, egy hat állomásból álló koncertkörúton vehetett részt az Egyesült Államokban.


Dresch Misi-Archie Shepp (BMC) és Várady Andriska albumáról a Jazzwise

Londoni tudósítónk jelenti! – A szerk.


Jótékonysági koncerttel tisztelegtek Mr. Dob - Kovács Gyula emlékének volt tanítványai és hazai élvonalbeli jazz muzsikusok a Stefánia Palotában, október 19-én

A hazai jazz dobosok ikonja, origó pontja, Kovács Gyula idén lenne 85 éves és már 22 éve nincs közöttünk. A mindig víg kedélyű kitűnő jazz dobosra és nagyszerű pedagógusra nem csak a tanítványai és muzsikus társai emlékeznek meleg szívvel, de a ma már idősebb rajongói is. Az anekdota szerint egy óra alatt tudott csak száz métert megtenni a körúton, mert annyian üdvözölték, állították meg őt az ismerősök, barátok, rajongók egy kis beszélgetésre, kézfogásra, gratulációra. Nem csak zenei kvalitásával, tudásával érte ezt el, hanem közvetlenségével, jó humorával, emberségével is. A Stefánia Palotában a tanítványai, zenész társai rá emlékeztek az igazán szív melengető remek koncerten.


A GFS Trio az Akváriumban – Kleb Attila fotóriportja

Tegnap este mutatkozott be a Get Closer csapata koncertszervezőként. Ahogy ma reggel telefonon egyikük, Kleb Attila elmondta nekem, nem csak ő élvezte a koncertet, hanem a közönség is. És nem utolsó sorban a muzsikusok is, vagyis Omar Sosa – zongora, ének (Kuba), Paolo Fresu – trombita, szárnykürt (Olaszország), Trilok Gurtu – ütőhangszerek és ének (India). – A szerk.


GFS Trio az Akváriumban

Trilok Gurtu, Paolo Fresu és Omar Sosa valami olyan hihetetlent művelt az Akváriumban október 20-án, ami túlmutatott három zseniális muzsikus stílusalkotó örömzenélésén.


Első találkozás egy közös projekt után, avagy így láttam Paolo Fresu-t

2014. október 20-án, hétfő este az Akvárium Klubban Paolo Fresu, Omar Sosa és Trilok Gurtu varázslatos koncertjén vehetett részt az igényes és különleges muzsika iránt érdeklődő közönség.


„SZÁMTANÓRA” A BUDAPEST JAZZ CLUBBAN, AVAGY BESZÁMOLÓ A NICHOLAS PAYTON TRIO SZOMBATI (2014. OKTÓBER 18-I) KÉT KONCERTJE KÖZÜL A KORÁBBIRÓL. SZÖVEG: MÁRTON ATTILA FOTÓK: DESEŐ CSABA

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál elképesztő mennyiségű programot kínált a „nagyérdemű” közönségnek. Mi sem örvendetesebb, mint az, hogy a számos jazz koncert közül – ha jól számoltam – tizenegynek a BJC volt a színhelye. Ezt a sorozatot koronázta meg a szombat este két koncerten fellépő Nicholas Payton Trio. Sajnos, ez mindenekelőtt azzal járt, hogy bizony a másfél órát sem érte el az a játékidő, ami miatt Csaba barátom és jómagam is jelen voltunk. Ezzel együtt – a maga nemében – különleges élményt jelentett ez a koncert is. (Érdekes lenne, ha valaki venné a fáradtságot és beszámolna a másodikról.)


A Kalmár Trio nem is annyira „inkognitóban” koncertezett szombat este a debreceni Incognito-ban!

Debreceni tudósítónk (a helyi Jazzbarátok Körének vezetője), Grégász Miklós elment a koncertre, és ha már ott járt jól kifaggatta az Incognito programszervezőjét, Antal Zsuzsát és a koncert után szóra bírta a debreceni születésű dobost, Kalmár Zoltánt, és hosszasan együtt kesergett a debreceni jazzélet kilátástalanságáról a helyi énekesnővel, Tóth Ilona Csillával. – A szerk.


Grencsó István és a Grencsó Kollektív Réteg szabad zenéje a Festészet Napján Újbudán, a Kortárs Galériák Hétvégéjén október 17-én

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál október 03-tól 19-ig tartó számtalan kulturális rendezvénye között a Festészet Napján, megrendezték a Kortárs Galériák Hétvégéje című ünnepi sorozatot. Ennek keretében az újbudai (szép hosszú nevű) KULTI - Csontváry Művészeti Udvarház és B32 Galéria, valamint a KULTI - Karinthy Szalon közös szervezésben mutatta be közel negyven kortárs művész festményét, installációját. Ezeknek az ünnepi tárlatoknak a megnyitója fényét emelte Grencsó István és együttese játékával.


Az Equinox és a magyar jazz ifjú UFO-ja (Tálas Áron) egy színpadon

A solymári Little Jazz Pub havonta jelentkező koncertjén tegnap este az a ritka alkalom állt elő, hogy a házigazda Equinox Quartet teljes létszámban volt jelen.


The Baddest Cat in Europe – mondta Jure Pukl egykori bostoni növendéktársára, Tzumo-ra

Az október 3-án kezdődött és vasárnapig tartó CAFe Budapest fesztiválra állt össze Tzumo nemzetközi formációja. Az idén már 23. alkalommal megrendezett kortárs összművészeti fesztivál 17 napon át több mint 200 programot kínált. A CAF mozaikszó (Contemporary Arts Festival), de a szóvégi „e”-vel kiegészülve szellemesen utal a múlt század első felében a modern művészetek szellemi központjaiként is működő budapesti kávéházak kulturális örökségére. Ezt a tradíciót ápolva megújuló formában és arculattal helyezi át korunkba a fesztivál, koncertekkel, kiállításokkal, opera és színházi bemutatókkal csábítva a kultúra iránt érdeklődő közönséget. A Budapest Jazz Club is egyike a programoknak otthont adóknak.


Santa Luca a sátorban – Barcsik Géza fotóriportja

Solymári fotósunk, Barcsik Géza és 2006-os jazzhegedű versenyem Közönség-díjasa, Kézdy Luca közös akciója folytán (Géza 100 fotója közül Luca az alábbi 41-et választotta ki...) a JazzMa.hu olvasói is értesülhetnek (vizuálisan…), hogy hogyan sikerült a Santa Diver (Kézdy Luca – hegedű, Szesztay Dávid – basszusgitár, Sárvári Kovács Zsolt – dob) szerda esti „sátras” koncertje! – A szerk.


Exkluzív interjú Kézdy Lucával

Lucát 9 éve ismerem személyesen. Számomra ő a “one and only Hungarian female jazz violinist”!


iF kedd, akkor Hodek Dávid – Megvalósult az álomkoncert

A Szlovákiában (Komarno) élő Hodek Dávid Magyarországon élő mentora, Fodor Péter gondolt egyet, Dávidot egy zenekarban akarta hallani a hasonló korú és hasonlóan tehetséges Oláh Krisztiánnal. A felnőtt korba jövőre belépő Dávidnak, és a felnőtt korba már belépett Krisztiánnak tetszett az ötlet. Dávid a New York-ban élő Eric Wyatt szaxofonost hívta vendégül, Krisztián a nagybátyját, Egri Jánost javasolta az együttes motorjának, azaz a bőgősnek. Köszönet illeti a Budapesten született, majd később Londonban, Montrealban és New Yorkban is élt, de több évtized után (1948-1997) Magyarországra visszatelepült Fodor Pétert. Ő az egyike azoknak a fáradhatatlan lelkes nevüket nem előtérbe nyomó embereknek, aki 2010 óta (Fábin Juli, Sárik Péter) a háttérben önzetlenül dolgozik ezért a zenéért. Köszönet jár az iF kávézó főnökének, Hofinak (Hoffmann György) is, aki örömmel biztosította a helyet ennek a különleges koncertnek.


Hűvös norvég jazz a pesti őszben - NPM a BMC-ben

Nils Petter Molvær 54 éves norvég trombitás, zeneszerző és producer. A Trondheim Musikkonservatorium-ban jazz-szakon tanult; később a "Masqualero" tagja lett, Arild Andersen és Jon Christensen mellett. Így került az ECM lemezkiadóhoz, ahol zenekarvezetőként és közreműködőként is több CD-je jelent meg: közülük a "Khmer" az első és a legsikeresebb. Ezt a "Solid Ether" követte, ami után elhagyta az ECM-et. 2000 óta többnyire saját neve alatt és kisebb cégeknél (pl. a szülőhelye nevét viselő Sula Records-nál) ad ki lemezeket, film- és színházi zenét is írt; folyamatosan koncertezik. (Magánjellegű megjegyzés: éppen abban az esztendőben, 14 évvel ezelőtt láttam utoljára élőben, Montreux-ben.)


Korábbi bejegyzések