Zongoratáltosítás - Kaltenecker Zsolt szólózongora koncert a Fonóban
A Fonó Budai Zeneház jó szokását megtartva az elsőosztályú népzenei, világzenei produkciók mellett teret ad izgalmas, ritkaságszámba menő jazz produkcióknak is a Fonó Tavasz 2021 rendezvénysorozat keretében.
A zseniális billentyűs, Kaltenecker Zsolt szólózongora koncertje igazi unikum. Munkásságára a sokszínűség a jellemző. A remek, csak rá jellemző zenei világú feldolgozások, hihetetlen technikai tudás, progresszív rock, fúziós jazz és klasszikus akusztikus zongoradarabok közös jellemzője a rendkívüli minőség. Legutóbbi lemeze a 2016-os Revisited című, szólózongora darabokat tartalmaz. Gáspár Károly értő lemezkritikája itt olvasható a CD-ről:
https://www.jazzma.hu/lemezpolc/hazai-eloadok/kaltenecker-zsolt/revisited/kritika/kaltenecker-zsolt-revisited
Kaltenecker Zsolt első lemeze 1997 jelent meg. Borlai Gergely, Lukács Peta, Papesch Péter, Lantos Zoltán, Harcsa Veronika, Dés András, Markó Ádám többek között az egykori és jelenlegi partnerei. Közös munkáik a magyar kortárs jazztörténet gyöngyszemei. Az utóbbi években a Speciel Providence tagjaként a legaktívabb, csak a járvány akadályozza meg a progresszív rock zenekart a még nagyobb nemzetközi sikerek elérésben.
A Fonó Tavasz 2021 szólókoncertjén a Zeneház remek zongoráját repítette szellemi magasságokba. A Steinway and Sons Essex elnevezésű kiváló zongoráját ritkán szólaltatják meg ennyire virtuóz módon. Kaltenecker minkét keze alól gyönyörűen komponált teljes értékű szólamok hangzanak fel. Balkeze ugyanolyan gazdag, virtuóz és szólisztikus, mint a jobbkéz sokszínű, harmóniában, meglepő futamokban, ritmusváltásokban tobzódó telthangzású témái. Szinte teljesen függetlenített ritmikájú melódiák olvadnak egymásba, folytatnak egymással párbeszédet, mintha nem is csak egy zongorista játékát hallanánk. Ez az eredeti, nagyon biztos technikai tudáson alapuló zenei világ a Jean-Paul Belmondo című szerzemény iszonyú virtuóz és millió színű interpretálásakor teljesedik ki. A saját szerzemények mind fantasztikusak, a kezdő Angels dinamikus a New Year lírai, fülbemászó, szinte slágeres dallamvilága közérthető és megunhatatlan élményt nyújt a hallgatónak. A Between Spaces a két kéz függetlenítésének lélegzetelállító példája. A balkéz mint egy külön ritmusszekció szólaltatja meg az alsó regisztereket basszust és ritmushangszereket idézve. A záró darab egy feldolgozás, a Depeche Mode együttes Personal Jesus című darabja. Mintha egy teljes zenekart hallanánk, úgy szólaltatja meg a világslágert Kaltenecker ötletes, teljesértékű hangszerelése. A lépegető, bluesos basszusszólamra virtuóz, szárnyaló, zenei humort sem nélkülöző fantasztikus szólót hallhatunk a remek formában muzsikáló Kaltenecker Zsolttól. A pár napja elhunyt Chick Corea mellett, Keith Jarrett és Egberto Gismonti kristálytiszta és a balkéz szólamát nem kíséretként, hanem önálló „szólistaként” alkalmazó játéka is eszembe jutott Kaltenecker Zsoltot hallva.
A minikoncert visszanézhető az interneten, hála a Fonó Budai Ház tavaszi programsorozatának:
https://www.youtube.com/watch?v=yevGLDi8gBs&t=971s