JazzMa

Friss Hírek

Csordás Gábor: Swansong2019. július 16.
Masecki, Marcin: Ragtime2019. július 15.
Dés László: Capricci2019. július 10.
Játék – 2019 július2019. július 07.

Hírek

Kis hírek – friss hírek

Kis hírek - friss hírek
2. Samaria Jazz Fesztivál (Vida Igor);
Lemezpolc: Csordás Gábor - Swansong (Gáspár Károly);
Ezen a napon - július 16.;
Jazz a Márványteremben - Happy birthday Vasvári Pál – 40. születésnapi koncert – II. rész (1997. május 30.) - Sokszáz/93. rész;
Lemezpolc: Marcin Masecki & Jerzy Rogiewicz – Ragtime (Bereczki Bálint);
A Borbély Polygon Gödön (Wagner László);
A Jókai Klub szervezésében ezúttal a Lívia Villában (XII., Költő utca 1/a) koncertezik a Voice Drops (Egervári Gábor);
Szabados 80! - A Mester egykori muzsikustársai szemével;
Három találkozás - 80 éve született Szabados György (Dr. Nagy Sándor);
Jazzlista;
Szabados György az idén lenne 80 éves (Bicskei Zoltán);
53rd Montreux Jazz Festival - Helyszíni képriport az első hétről (Dr. Bagy Sándor-Bajusz Enikő-Bajusz Károly);
Lamantin lexikon – 3/2. rész (Németh Márta);
Lemezpolc: Keith Jarrett - J.S. Bach - The Well-Tempered Clavier Book I. (Gáspár Károly);
Szabados György "Az események titkos története" - A Duna World megemlékezése a Kézjegy című műsorban (2019. július 14., vasárnap 21:35 - 22:20);
Krakkó Jazz Fesztivál, avagy Dr. John-nal szólva: „Right Place, Wrong Time”-- Krakkó, 2019. július 6-8. (Dr. Szabó Csaba);
Magyar Jazz ABC: Bódis Réka (Csányi Attila);
Lemezpolc: Dés László Free Sounds Quartet – Capricci (Bereczki Bálint);
13. JAZZ ÉS IMPROVIZÁCIÓS ZENEI TÁBOR (Sepsiszentgyörgy, Székelyföld) (Lázár Endre);
Mi lett velük? – Bazsinka Ágnes (Krakkó, Lengyelország);
Játék – 2019 július (Dr. Szabó Csaba);
A következő friss pályázati kiírás - Induló előadói pályázat hatodik alkalommal (Tóth Barbara);
Laid Back, vagy Laid Black? - Fekete párduc a MÜPA színpadán (Krantz Gyula);
Full of joy, taste of love - Az Amaro Freitas Trio (Koléner Anita);
A Beatles és a jazz (A Beatles után - Paul McCartney és a jazz - Wonderful Christmastime);
Klubtámogatással indul a hatodik évad - Megjelentek az NKA Hangfoglaló Kollégiumának első idei pályázatai (Tóth Barbara);
XX. Jazz és a Bor fesztiválja – 3. nap (Fazekas Sándor);
Jazz festői környezetben (Somogyvári Péter);
Suzanne Abbuehl, Saint-Francois Templom -- Lausanne, 2019. június 6. (Dr. Szabó Csaba);
Exkluzív interjú a 75 éves Fazekas Csabával;
Egy HANGSZERkiállítás képei (Dr. Nagy Sándor);
Lemezpolc: Modern Art Orchestra - Music à la Pangea (Gáspár Károly);
Lamantin lexikon – 3/1.rész (Németh Márta);
XX. Jazz és a Bor fesztiválja – 1. nap (Fazekas Sándor);
Széljegyzet Chick Corea budapesti koncertjéhez (Németh Márta);
GONDOLATAIM - 2019 június (IV/7) (Dr. Nagy Sándor);
Lemezpolc: Chick Corea – The Spanish Heart Band – Antidote (Simády Béla);
Törzsi hangok és a szférák zenéje az Opusban (Barcsik Géza);
Csillogó befejezés (Németh Márta-Czika László);
Szerda a Lamantin Klubban (Németh Márta-Czika László);
GÖDI NYITÁNY (Somogyvári Péter);
Csemegekosár (Németh Márta-Czika László);
HÁROM KÉRDÉS (Winand Gábor) (Dr. Nagy Sándor);
Bartók a Lamantinon (Németh Márta);
Hajdu Klára és tanítványai (Somogyvári Péter);
Váczi Eszter a Jókai Klubban (Egervári Gábor);
Huszadszor is Lamantin (Németh Márta);
Gyárfások (Németh Márta);
Vissza a gyökerekhez, avagy gyorsjelentés a tatabányai Black Diamond Big Band felsőgallai fellépéséről (Fazekas Sándor-Pohner László);
A Gödi Jazz Napok története és idei programja - Exkluzív interjú Wagner Lászlóval;
“I love to play in such small clubs” -Tommy Campbell, László Attila, Oláh Kálmán, Lattmann Béla az iF Cafe-ban (hofi-Kalocsai Richárd);
Mi lett velük? – Spányi Emil (Lausanne, Svájc);
HARMÓNIA ÉVADZÁRÓ (Somogyvári Péter);
Amerikából jöttem – Exkluzív interjú Kéri Samuval;
Amerikai gitárvirtuóz a Dürer Kertben (Krantz Gyula);
Mi lett velük? – Farkas Norbert (Salt Lake City, Amerikai Egyesült Államok);
BŐGŐS GENERÁCIÓK (Somogyvári Péter); GONDOLATAIM - 2019 május (IV/6) (Dr. Nagy Sándor);
Mi lett velük? – Nyírő Áron (Mumbai, India);
Világhírű zenész is oktat a X. Világzenei és Improvizációs Táborban (Nagy János);
Mi lett velük? - Zsula Rebeka (Amszterdam);
XII. BODAJKI JAZZ TÁBOR (Bágyi Balázs).

2. Samaria Jazz Fesztivál

Szervezők: Jazz Club DS, Mozi Klub. Helyszín: Mozi Klub – Somorja (Szlovákia). Időpont: 2019. július 26-27., 19.00 óra.

Csordás Gábor: Swansong

Csordás Gábor  - Swansong  (Hunnia Records)

„Hattyúdal; de ezzel nincs vége!”
Nemrégiben kaptam meg Maloschik Róbert főszerkesztő úrtól Csordás Gábor, Noriaki Hosoya és Marty Risemberg lemezét, a „Swansong”-ot, mint „kritizálandó” anyagot. ...

Masecki, Marcin: Ragtime

Marcin Masecki & Jerzy Rogiewicz – Ragtime (BMC)

Tavaly jelent meg a Budapest Music Center kiadásában a lengyel zongorista, Marcin Masecki lemeze "Ragtime" címmel. Az albumon közreműködik Jerzy Rogiewicz dobos is. Bár egy duó felállásról van szó - ha fogalmazhatok így -, a dobos szerepe nem egyenértékű a főszereplőjével. Szó szerint "csak" kísér, megerősíti a zongora által diktált ritmikai lüktetést. ...

A Borbély Polygon Gödön

A Gödi Jazz Napok július 12-i koncertjének egyediségét egyrészt a föllépő zenészek katartikus hatású játéka, másrészt az esős idő miatt berendezett éttermi helyszín adta. Az elmúlt 10 esztendőben mindig megtarthattuk az évi 3-4 napot a Belga Sörház kerthelyiségében, most először kellett az esős idő miatt behúzódnunk az étterembe.

Három találkozás - 80 éve született Szabados György

1939. július 13-án látta meg a napvilágot a magyar jazz egyik legnagyobb alakja, az improvizatív muzsika hazai meghatározó egyénisége, a zongorista, zeneszerző, zenekarvezető Szabados György.
Szubjektív visszaemlékezés: három kiragadott koncertélmény, három különböző felállás - és csak egy (igazi) személyes találkozás.

53rd Montreux Jazz Festival - Helyszíni képriport az első hétről

A képeket Bajusz Enikő és Bajusz Károly készítették. Nehéz egy olyan "jazz" fesztiválról jelenteni, ahol Elton John, a ZZ Top, Joan Baez és Tom Jones a "legnagyobb" sztár. Ez nem is beszámoló Montreux-ből, csak egy képriport: azért van olyan, hogy fiatal zenészek versenye, jam session, workshop, és olyan koncert, ahol Chilly Gonzales, Melody Gardot, Billy Cobham és Randy Brecker lépett fel. Ennyi.

Lamantin lexikon – 3/2. rész

A jazzma tudósításaiban mindig úgy kezdődik a Lamantin fesztivál bemutatása, hogy említésre kerül az az improvizációs- és jazztábor is, amelyet a koncertsorozattal egyidőben szervez meg az Improvizatív Zeneműhely. Idén tizenhetedik alkalommal érkeztek Szombathelyre mindazok, akik a kiváló tanári kartól szerették volna ellesni a szakma fortélyait. A professzorok kivétel nélkül aktív zenészek, a mai jazzélet jónevű, külföldön-belföldön egyaránt gyakran fellépő előadói. Tanári tevékenységükről már kevésbé hallunk – nem azért, mintha nem tanítanának mindannyian, hanem mert ez a tevékenység lassú: hosszú idő után jelentkeznek csak az eredményei. A táborok, kurzusok pedig csak rövidebb találkozásokat engednek meg a mesterekkel. Mégis, sokszor ezek az órák életre szóló benyomásokat tesznek az emberekre. Azzal a kérdéssel kezdtük hát el a beszélgetést a tábor tanáraival, nekik volt-e olyan élményük, amikor egy ilyen röpke közös munka valamit véglegesen megváltoztatott az életükben.

Jarrett, Keith: J.S. Bach - The Well-Tempered Clavier Book I.

Keith Jarrett - J.S. Bach - The Well-Tempered Clavier Book I. (ECM/Hangvető)

„A jól hangolt zongora, jó kezekben”
Johann Sebastian Bach (1685-1750) minden idők legnagyobb zeneszerzői közé tartozik. Darabjaira -többek között- jellemző a kontrapunktikus (ellenpontozott) szerkesztés, és a polifónia.
Persze ha kevésbé szakmaian akarok fogalmazni, azt mondom: Isten szavait tolmácsolja felénk művei által, a zene egyetemes nyelvén. ...

Krakkó Jazz Fesztivál, avagy Dr. John-nal szólva: „Right Place, Wrong Time”-- Krakkó, 2019. július 6-8.

Június 28. és július 28. között rendezik Krakkóban az idei jazz fesztivált. Ahol, a nagyágyúk közül – ha én választhattam volna – a Nigel Kennedy/Mike Stern Band-et és a Laboratorium-ot néztem volna meg. És Terence Blanchard-ot. És a Moroni-Erskine-Gomez triót... De nem én választottam, hanem a tudományos kongresszusom szervezői, és ezért az elmúlt három napon voltam Krakkóban. Így tehát szombatra a Wojciech Karolak Trio-t, vasárnapra a Przemek Dyakowski Band-et, hétfőre pedig a Jan Ptaszyn Wróblewski Quartet-et választottam a programból (egyrészt azért, mert mindhárman a lengyel jazz legendás alakjai, másrészt azért, mert ezeken a napokon csak ők voltak a programban).

Dés László: Capricci

Dés László Free Sounds Quartet – Capricci (Tom-Tom Records)
Manapság számtalan olyan divatos sikerfilm születik, melyekben különböző karakterű szuperhősök jönnek össze, hogy saját, egyéni szuperképességeiket összesítve dolgozzanak együtt a jó cél érdekében. Most hasonló dolog történt a magyar jazz világában, négy nagyszerű muzsikus sétált be együtt a stúdióba, hogy egyszerit és megismételhetetlent alkossanak. ...

XX. Jazz és a Bor fesztiválja – 4., zárónap

Mielőtt a koncertbeszámolókra térnék, mindenképpen (ismételten) szót kell ejtenem a boglári rendezők (Helyiérték Egyesület) önkénteseinek kedvességéről, vendégszeretetéről és profizmusáról. Ritka jól szervezett fesztiválról beszélünk, és a felkészültség magas fokának az utolsó napon is tanúja lehetett a házat ismét szépen megtöltő közönség. Aki többkoncertes jazzeseményekre jár, gyakran tapasztalhatja, hogy két együttes között iszonyúan sok idő telik el a pakolással, átszereléssel. Különösen igaz ez, amikor nagyzenekarokról van szó. Ebből Bogláron semmit nem érzékeltünk. Berki Tamás és a Sárik Trió felszereléseivel együtt már a MAO kellékei is a színpadon voltak. Csak Péter piros gépzongoráját kellett a szünetben leszedni, és Cseke Gábor már odakészített fekete hangszerét kicsit odébb tenni. Persze segített, hogy mindkét koncerten Csízi László dobolt, tehát az ő hangszerei maradtak. Ráadásul egyik együttes se fárasztotta hosszas hangolással a megjelenteket – a beállást még a nézők érkezése előtt elintézték. A jó példa más helyszíneken is követhető.

Játék – 2019 július

Lassan már 3 éve, 2016 októberben indította –a minden hónap első vasárnapján dedikált CD nyerési lehetőséggel jelentkező- játéksorozatát a Seattle-ből a svájci Friburg-ba költözött Dr. Szabó Csaba! – A szerk.

Laid Back, vagy Laid Black? - Fekete párduc a MÜPA színpadán

Kíváncsian vártam, hogy valaki „komoly” szakíró megírja-e benyomásait Marcus Miller koncertjéről a MÜPÁ-ban,de úgy látszik ez valahogy kiesett a jazz publicistáinak az érdeklődési köréből. Kénytelen vagyok tollat ragadni, illetve a billentyűk elé ülni, mert szerintem méltatlan lenne kihagyni egy ilyen nagy nevű világsztár budapesti fellépéséről szóló beszámolót. Fotósként ismerhettek a Jazzma olvasói, de a MÜPA rendezői nagyon szigorúan tiltják a fotózást a koncertjeiken. Sajnos, saját fotókkal így nem szolgálhatok. Benyomásaimat azért szívesen megosztom Önökkel.

Full of joy, taste of love - az Amaro Freitas Trio

Július 3-án játszott az Opusban az Amaro Freitas brazil jazz trió. Eléggé vártam ezt a koncertet, hiszen hát brazil jazz, nem is nagyon hallottam még élőben ilyet, ráadásul fiatalok, jókat írnak róluk, a brazil ritmusokat meg persze nem kell bemutatni, szóval vártam a spirituszt. Viszont azt nem sejtettem, hogy már az első akkordoknál a székbe présel az az energia, amit a zenészek a zongora, bőgő és dob egyvelegéből képesek áramoltatni. Atyaég! És még sok-sok felkiáltójel! Valami zseniális zenét játszottak, a zongorista Amaro Freitas tehetségét nem is igazán tudom senkihez sem hasonlítani, játékában ott volt Bartók és Coltrane, egyszerre klasszikus és egyszerre jazz, olyan elementáris belső tűzből játszik, amit talán egy európai nem tudna, mert az afro brazil gyökerek ott vannak az ujjak játékában.

XX. Jazz és a Bor fesztiválja – 3. nap

Kihagytuk a második napot, de nem mulasztottuk el a gyakorlatilag teltházas harmadikat, amely – az első naphoz hasonlóan – egy számomra eddig ismeretlen együttes, az Oscar Hansson Piano Trio koncertjével kezdődött.

Klubtámogatással indul a hatodik évad - Megjelentek az NKA Hangfoglaló Kollégiumának első idei pályázatai

A Klubtámogatói Alprogram pályázati felhívásával indul az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program hatodik évada. A fővárosi, vidéki és határon túli könnyűzenei koncerthelyszínek összesen 210 millió forintra pályázhatnak július 25-ig. Emellett a magyar nyelvű dalkultúra megőrzését támogató pályázatot is megjelentetett a Program.

JAZZ FESTŐI KÖRNYEZETBEN

A bor és a jazz összefonódása komoly múlttal rendelkezik hazánkban. A híres borvidékeken megjelent a jazz, a jazzfesztiválokon megjelentek a pincészetek, és a fővárosban is már felfedezték a szervezők az ebben rejlő lehetőséget. A Magyar Nemzeti Galéria a hagyományt folytatva, idén júliusban is minden szerdán változó tematikájú tárlatvezetésekkel, előadásokkal, borkóstolóval és élőzenével egybekötött programokkal várja a jazz és a borok szerelmeseit. Az idei első Borszerdán a Gáspár Károly Trió játszott.

Suzanne Abbuehl, Saint-Francois Templom -- Lausanne, 2019. június 6.

Egy elkésett riport. Két (és fél) „ECM artist”, Susanne Abbuehl svájci énekes és Wolfert Brederode holland zongorista, valamint a legendás Marilyn Mazur percussion-ös (aki sokáig az ECM kiadóhoz tartozott, de jó pár éve már nem) lépett fel, valamint a remek svájci szárnykürtös Mathieu Michel, és az ugyancsak remek Oyvind Hegg-Lunde norvég dobos (az Electric Eye zenekarból [is]). Valamint egy sor fiatal énekes, akik Susanne tanítványai a luzerni jazzkonziban.

Modern Art Orchestra: Music à la Pangea

Modern Art Orchestra - Music à la Pangea (TOM-TOM Records)

„Vigyázó szemetek a Balkánra vessétek!”
A Fekete-Kovács Kornél által vezetett Modern Art Orchestra (MAO) folytatva sorozatát, ismét egy olyan albummal állt elő, melyen egy szerző munkái köré épül az anyag. Ezúttal a kiváló hegedűs, brácsás, énekes, Szirtes Edina „Mókus” műveiből állt össze a repertoár, és látott napvilágot a „Music à la Pangea” címet viselő korong. ...

XX. Jazz és a Bor fesztiválja – 1. nap

A balatonboglári művház tatarozása miatt idén új helyen, a Kultkikötőnek becézett teniszcsarnokban rendezik a fesztivált. A jó idő esetén ideális koncerthelyszínt, a művház kertjét ugyan nem tudták áttelepíteni a 40 önkéntessel dolgozó rendezők, de padló- és szőnyegborítással, valamint a terem berendezésével láthatóan mindent megtettek a megfelelő körülmények biztosítása érdekében.

Lamantin lexikon – 3/1.rész

A jazzma tudósításaiban mindig úgy kezdődik a Lamantin fesztivál bemutatása, hogy említésre kerül az az improvizációs- és jazztábor is, amelyet a koncertsorozattal egyidőben szervez meg az Improvizatív Zeneműhely. Idén tizenhetedik alkalommal érkeztek Szombathelyre mindazok, akik a kiváló tanári kartól szerették volna ellesni a szakma fortélyait. A professzorok kivétel nélkül aktív zenészek, a mai jazzélet jónevű, külföldön-belföldön egyaránt gyakran fellépő előadói. Tanári tevékenységükről már kevésbé hallunk – nem azért, mintha nem tanítanának mindannyian, hanem mert ez a tevékenység lassú: hosszú idő után jelentkeznek csak az eredményei. A táborok, kurzusok pedig csak rövidebb találkozásokat engednek meg a mesterekkel. Mégis, sokszor ezek az órák életre szóló benyomásokat tesznek az emberekre. Azzal a kérdéssel kezdtük hát el a beszélgetést a tábor tanáraival, nekik volt-e olyan élményük, amikor egy ilyen röpke közös munka valamit véglegesen megváltoztatott az életükben.

Széljegyzet Chick Corea budapesti koncertjéhez

Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt játszott utoljára fővárosunkban Chick Corea, s július 1-jén este újból nagy sikerű koncertet adott, ezúttal a Kongresszusi Központban.
Véletlenül jutott tudomásomra a koncert, szerencsével sikerült olcsó jegyet is szerezni.. S mivel már a koncertre menet jutott csak eszembe, hogy a jazzma olvasóit is érdekelheti az esemény, készületlenül érkezve ugyan, de felajánlottam egy rövid jegyzetet a főszerkesztőnek.

GONDOLATAIM - 2019 június (IV/7)

A sorozat előző részei "Gondolataim a jazz-ről" címmel jelentek meg három évig. A havi napló folytatódik (természetesen a jazz-ről): évfordulók, születésnapok, megemlékezések, koncertek, lemezek röviden - vagy egy kicsit részletesebben - ahogy egy jazzrajongó látja.
Negyedik évfolyam - hetedik rész.

Amerikából jöttem – Exkluzív interjú Kéri Samuval

Kéri Samut 5 éve ismertem meg. Akkor még nem volt 16 éves és a D.A.S. Trio gyerekzenekar tagjaként basszusgitározott. Most viszont a világ legrangosabb jazzmuzsikus-képzőjéből Boston-ból jött haza nyári szünetre.