Nagy Emma Quintet koncert spanyol turné után
A magyar jazzben elsőként hat koncertből álló spanyol turnén járt a Nagy Emma Quintet. Alig tértek haza és csütörtökön máris „felrobbantották” az A38 hajó színpadát. A „Synced” című albumról és a június 9-én megjelenő EP-albumon hoztak műfajteremtő műveket.
Zenéjük hol nyugalmat áraszt, hol lendületet ad, hol mindkettőt. Kiapadhatatlan bennük a kísérletező szellem. A dalaikban kulcsfontosságú a változás és az ellentétek összefűzése. Emiatt is sok hallgatásra és hosszútávú örömre adnak lehetőséget.
Nagy Emma – ének, zeneszerzés
Oláh Krisztián – zongora, zeneszerzés
Cseh Péter – gitár, zeneszerzés
Dénes Ábel – nagybőgő, zeneszerzés
Klausz Ádám – dob, zeneszerzés
Dénes Ábel kompozíciójával kezdik a koncertet lágyan, mégis változást sejtetően. Kiemelkedik és összhangzásba simul az üveghangszerű gitárszó. A zongora improvizáció egyre disszonánsabb vizekre visz minket. Teljesen más karaktert kap a korábbi nyugodt rész: „hard rock-jazz”-é válik. Sejtelmes süllyedés, sűrű, erős dobszólam, egy énekelt hang nyomatékosítása, torzított gitár, feszültség a tetőponton. Viszont az efféle diszharmónia feloldja az olyan energiákat bennünk, ami máshol zavart hoznának. Dénes Ábel szokatlan hangszínnel teszi még különlegesebbé a hangzást. Lassú, visszhangzó lezárásban egy váratlan félhangnyi hajlításé az utolsó szó.
„A következő számnak „2” a címe. Valamiért mindig ez a második dal, pedig nincs semmi összefüggés a kettő között.” - mondja Nagy Emma, mire sokan nevetünk.
Olyan intro-t játszanak, mely csak koncerteken hallható, mellyel bevezetnek minket a Nagy Emma-kompozíció légkörébe. Az énekelt „passion” szó folytatásaként egy zseniálisabbnál is zseniálisabb szólót játszik Cseh Péter. Közvetlen szenvedélyt hallhatunk a zenében. A visszatérésben még tovább fokozzák a térhangzást: folyamatos hullámhangsorokkal, vonóval a nagybőgőn, fényes befejezéssel.
Oláh Krisztián szerzeménye következik, címe „Why Love”. Nagy Emma mély átéléssel szólaltatja meg a dallamot az egész kompozíción át. Cseh Péter gitár improvizációja harmonikus, mégis merész: lehetetlen hangkombinációkat játszik. Jelentős, érdekes akkordok, torzított gitárhang vezetnek vissza a téma további kibontakozásához. Klausz Ádám fergeteges dobszólója csodálatos arányérzékkel visz újabb csúcspontra. Oláh Krisztián zongora improvizációja lebegő feloldást ad.
Puha bőgőszóval indul a lírai érzékenységű „Return”, mely Klausz Ádám szerzeménye. A nyugalom egyre bővül a kompozícióban, egyre összetettebb szólamokat játszanak, mire egy játékos megállással érkezünk a mű legenergikusabb, legfelszabadultabb részéhez.
A lírai „LFO” dallama egyedien áramlik. Nagy Emma szerzeményében könnyed lüktetés társul feszült, különleges (disz)harmóniákhoz. A befejezés a leggyönyörűbb: Nagy Emma hangja kiénekelhetetlen magasságokba emelkedik.
Szeretik megváltoztatni a „When the Loving Comes” című dalban az elektronikus elemek előadását élőben: Klausz Ádám most üvegen dobolással helyettesítette. Szenvedély és virtuozitás ennél a kompozíciónál éri el az egyik tetőpontot a koncerten. Oláh Krisztián mérhetetlen lendülettel, megannyi komplexitással, őrülten improvizál. A verzét és a refrént összefonja a quintet, így még színesebb rész jön létre. Az ezt követő befejezés visszafogottabb, mégsem tűnik el belőle a lendület. Ennek a műnek a végén az egyik legsötétebb hangközt is fényessé tették.
Cseh Péter kompozíciója a „This Won't Last”, melyben az összetettség és egyszerűség páratlanul fonódik össze. Energiadús, zseniális zongora- és dob improvizáció váltakozik. A kompozíció témáját egyre jobban fokozzák, a hangulatot még magasabbra emelik. Szárnyaló gitár improvizáció közben sűrű bőgőszó, zenei kiáltás, folyamatos zongoraakkordok, kiapadhatatlan energiájú dobszólam.
A következő koncertjük a Dürer kertben lesz június 13-án.