JazzMa

Friss Hírek

Ruby Tuesday2024. május 07.
Takase, Aki: Forte2024. május 06.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Hírek

Várallyay Petra Trio koncert a Múzeumok Éjszakáján

Június 24., szombat - Magyar Zene Háza, kültéri színpad.

magyar-zene-haza.png

dscf2662r.JPG

1dscf2840r.JPG

dscf2793e.JPG

Várallyay Petra - billentyűk, hegedű, looper, ének

Berta Zalán - basszusgitár

Szikora Balázs - dob

Kiapadhatatlan rockos lendület, jazz virtuozitás, világzenei természetesség árad a koncerten. Érzelemgazdag, tüzes energiájuk azonnal bevonja a közönséget.
Az „Innocent Darkness” című kompozícióval kezdenek. Az első pillanattól lendületesen játszanak. Várallyay Petra lágy ének-zongora improvizációval vezet át minket a „My Favorite Things” interpretációjahoz. Új légkörrel ruházzák fel a standardet, melyben a kísérletezés és a mesei játékosság összefonódik.

„Nagy szeretettel köszöntelek titeket a Múzeumok Éjszakája programsorozaton” ­– mondja Várallyay Petra – „Következik a „Frozen Times”, ami olyasmit jelent, hogy „Megfagyott idők”.”

dscf2623e.png

A mű elején Várallyay Petra nyugalmasan hullámzó, sokszínű dallamot zongorázik. Talán az érzékelésünkben megálló idő illúziója előtti pillanatokat zenésíti? Elindul egy diszharmonikus groove, érdekes csavar a műben. Berta Zalántól többszólamú, elmélyült improvizációt hallunk. Fokozatosan tér vissza az ismétlődő basszus groove-hoz. Várallyay Petra zongorán veszi át, majd egy második groove tovább fokozza a hangulatot. Szikora Balázs alaptempója a dobokon mindehhez hozzájárul, feszes tempójú lüktetéssel pontoz és ellenpontoz.

dscf2642vr.JPG

Várallyay Petra hegedűversenyének trióra áthangszerelt egyik tétele sejtelmes, basszusgitárral összeolvadó dobzengéssel kezdődik. Várallyay Petra a hegedű legmélyebb hangjaival lép be. Hirtelen emelkedik fel, a hangerő is követi a magasságot. Zenei megtorpanással visszahalkul a trió. Meleg motívumot játszanak, melyben a basszusgitár is a magas hangjaival fejez ki érzelmességet. Várallyay Petra átszellemült kadenciája színes, kísérletező, virtuóz, műfaji határokat átlépő.

dscf2713vr.png

„Még sosem játszottuk egymás után a következő két számot. Az első a „Confusion” lesz, ami zavarodottságot jelent. Utána a „Stonewoods” következik. Tehát a zavarodottságból egyből a kőerdőben találjátok magatokat.”

Berta Zalán szokatlan visszhangot ad basszusgitárjátékához. Homályos hangkombinációkat penget. Várallyay Petra kísérletező dallamot játszik, kis szext párhuzammal teszi még érdekesebbé. Berta Zalán virtuóz, egyedi, változatos basszusgitár improvizációjában üveghangot is megszólaltat. Csendbe simuló zongorajáték következik, majd egyre erősödnek a kísérletező motívumok, melyeket átvesz a basszusgitár is. Szikora Balázs dob improvizációjában gyönyörűen, sokféleképpen fűzi össze az ellentéteket, újítóan alkot. Egyre sűrűsödnek a ritmusképletei, csúcsponthoz ér.

A közönség ovációja közben dinamikusan kezdődik a „Stonewoods”. Berta Zalán egzotikus hangsorok világában elgondolkodóan improvizál. Visszafogottan zongoraszóból újra kibontakozik az emlékezetes téma, a trió felszabadultan játssza.

„A „Stonewoods”-ról készült egy kis live session videó.”

https://www.youtube.com/watch?v=vec7txuwdLs

„A következő szám egy bolgár népdal. Mikor tavaly tanultam Hollandiában a maastrichti Zeneakadémia jazz tanszakán, olyan feladatot kaptunk, hogy minden hétre népzene-feldolgozásokkal álljunk elő. Éppen a beadandómat csináltam és egymásra vettem az ötven hegedűsávot és a hatszáz éneksávot. Arra gondoltam, hogy harminc évet kibírtam loopolás nélkül, de most már szeretnék néha színpadon is több szólamban létezni.”

Kifejezően énekel, elsőre tökéletesen játssza fel a szólamokat. Sűrű, egymásba simuló hangzásnak végére pontot tesz a szólóének.

„Még egy tételt játszunk a hegedűversenyemből.”

A dörmögő basszusgitár-dob kettőshöz játékos hegedűszó ad kontrasztot. A hangulatot átitatja a világzenei hatás. A trió merész aszimmetriákat játszik, hirtelen zárják le a művet.

dscf2859r.JPG

Majd a hosszú visszatapsolás után:

„Ha már elhoztuk a „Deadline Haze” című lemezt, a címadó dalt eljátsszuk.”

Kísérletezés, megszállottság, energia, újítás a tetőponton. Az első részében minden szólam sűrű, egy minimalista középrész ellenpontozza. Így még nagyobbat robban a visszatérés. Az egyik legtalálóbb részlet az ismétléshez hozzáadott magas glissando.

Így terjed az energia a triótól több száz emberre a Zene Háza kültéri színpadán, illetve az albumukat hallgatva bárhol.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg


Vissza a hírekhez