JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – Lilien2024. július 27.

Hírek

A jazzdobolás kiemelkedő alakjai – 23. rész: Dave Weckl (Berdisz Tamás sorozata)

Kedves olvasó! Kedvenc dobosaimat bemutató sorozatom az utolsó előtti fejezetéhez érkezett. Mai írásom főhőse az a Dave Weckl nevű úriember, akinek munkásságát a jazz zenével, a jazzdobosokkal való ismerkedésem óta, 1988 óta kísérem figyelemmel.

dw3.jpg

Dave Weckl (1960. január 8. – St. Louis, Missouri) 8 évesen kezd otthon dobolni, hol édesapja kíséri zongorán, hol lemezekre játszik.

A “keleti partra” költözik, a Bridgeport egyetemre jár, mindeközben 19 évesen kezd klubokban is játszani. Itt kezdenek felfigyelni tehetségére. Peter Erskine az, aki az első komolyabb zenekarba beajánlja Weckl-t, ami az előfutára volt Michel Camilo zenekarának.

Michael Brecker viszont mesél Chick Corea-nak a fiatal és tehetséges Weckl-ről, aki ezek után 1985-től a Chick Corea Elektric Band és Akoustic Band tagja 1991-ig. Mindeközben elképesztő mennyiségű lemezen közreműködik olyan előadókkal, mint Chaka Khan, George Benson, Robert Palmer, Paul Simon…

master-plan-cover.jpg

1990-ben jelenik meg első szólólemeze a “Master Plan”, amit még két szóló album követett. A „Master Plan” érdekessége volt, hogy az egyik dalban közösen játszik példaképével, Steve Gadd-del. Ebben az időszakban Jay Oliver zongorista barátjával dob oktató anyagot készítettek, „Contemporary Drummer + One” címmel. Ez volt életem első “Minus One” zenei anyaga, ami annyira nehéz volt, hogy még meghallgatni is idegesített…

Ezt követte egy “földi dobosok” számára készült anyag, egy valóban sokak számára használható, két részes, mindennapi gyakorlatban használatos alap zenei stílusokat oktató kotta, zenei melléklettel. Videón is megjelentek oktató anyagai. Walfredo Reyes-szel a remek ütőhangszeres művésszel kiadtak egy 2 részes videót, ahol az ütőhangszer és a dob együtt játékát mutatják be rendkívül élvezetesen. Ezt követte még néhány, a dobolás technikáját fejlesztő, igen hasznos és feltáró jellegű videó anyag. Ami számomra érdekes, hogy a fiatalon kiadott első oktató anyagai rendre sokkal nehezebbek voltak és kevésbé érthetőek, mint a „90-es években megjelent publikációi. (Fiatalság, bolondság…) Pontosan ezt hallom Weckl dobolásában is, ahogy lekövethető az egyre letisztuló játék 1985-től napjainkig. Természetesen számomra MINDEN zenei megnyilvánulása végtelenül professzionális, igényes és kidolgozott volt, de hallható, ahogy egyre inkább beáll a zene szolgálatába Weckl hihetetlenül alapos és kidolgozott technikája.

Tudom, hogy Weckl egyfajta megosztó személyiség a jazz szeretők-jazz hallgatók körében. Vannak, akik egyáltalán nem tarják őt jazz dobosnak, inkább a technikás, “robot” dobosok csoportjába sorolják és vannak, akik elfogadják őt, mint a modern jazz egyik meghatározó képviselőjét.

Akár melyik csoportba is tartozunk, azt mindenki elismerheti, hogy amit Dave Weckl “művel” a dobjain, az biztosan mérföldkő lesz a hangszer történelmében.

A ’70-es évek óta, amióta a rock zene megjelent a jazzben és remek fúziót alkotva új irányt mutatott, új perspektívákat adott a populáris könnyűzenét kedvelő (és játszó) zenészeknek, számos olyan híresség fordult az új stílus felé, akiket eddig a modern jazz, pl. a bop műfajából ismerhettünk. Más energiák, más kifejező eszközök, technikai elemek, hangszerek, hangszelések jellemezték ezt a fúziót.

Jelentős úttörői voltak ennek a stílusnak a ’70-es-’8o-as években pl. Tony Williams, Harvey Mason, Peter Erskine, Alex Acuña, Billy Cobham, Steve Gadd, Al Foster, Steve Smith, Lennie White, Dennis Chambers, Vinnie Colaiuta, Joel Rosenblatt, és persze Dave Weckl, de biztosan vannak olyanok, akik kimaradtak a névsorból, pedig próbáltam a legismertebb neveket összeszedni…

A mainsteam jazz akusztikus megszólalásával szemben a fúziós zene az elektromos hangszerek aktív jelenlétével másfajta dinamikát igényelt a dobostól is. Sokszor szárazabb, konkrétabb groove-ok, technikailag magas szintű kidolgozottság, modern hangszínek, erőteljesebb megszólalás jellemzi a stílust.

Interjúi során Weckl gyakran tesz említést dobos példaképeiről, többek között Shelly Manne, Philly Joe Jones, Buddy Rich, Louie Bellson, Tony Williams, Harvey Mason, Billy Cobham, Steve Gadd névét említi és a hozzájuk kapcsolódó zenei és technikai inspirációkat.

Gyakran tesz említést arról, hogy amit ő játszik, az voltaképp nem valami újdonság a dobolásban, inkább ott kell keresnünk a megoldást, hogy a sokak által használt rudimental kézrendeket, dobtechnikai elemeket más felfogásban, más rendszerekben alkalmazva teljesen új hangképet hallhattunk tőle már az 1985-ös felvételein is.

Megpróbálom ezt kicsit lefordítani mindenki által érthetőre:

Tehát, amiket használ, az nem igen különbözik bármely képzett dobos eszköztárától: rudimentek, szimpla ütés, double stroke, paradiddle variációk, a jellegzetes előkéi, kéz-láb kombinációk.

Amitől másképp tudnak szólni ezek a figurák: AHOGY HASZNÁLJA azokat! Weckl bátran használja a kézrendek meghangsúlyozhatóságának MINDEN variációját, ráadásul érdekes helyeket, hangszereket bevonva helyezi el őket a dobjain, cintányérjain. Teljes értékű hangszernek tekinti a tányérokat is, tehát nem csak beütőnek, vagy kísérőnek használhat cineket, hanem ezek a tányérok is megszólalhatnak az ütem BÁRMELY pontján, akár egy kézrend részeként, hasonlóan a ma olyan divatos gospel dobosok által használt figurákhoz.

Sajnos ennél jobban, érthetőbben leírni nem tudom, de akit ez a téma bővebben érdekel, szívesen beavatom ezekbe a titkokba és megmutatom személyesen! (elértek, ha szeretnétek)

A másik dolog, ami nagyon sokat változtatott az addigi doboláson, az a modern hangszínpark, amit használ. Az addig használt jazz dobok felállításához képest sokkal több hangszert használt, tamok, cintányérok, effekt tányérok, a jellegzetes bal kézre letett 12” tam, vagy a mai utóda egy 16”-os tam effekt cinnel felturbózva.

dw1.jpg

Weckl minden felvételén és élőben is nagyon igényes a hangszer megszólalására és a saját komfort érzetére játék közben. Már az Elektric Band-ben is kísérletezett az elektronika és az akusztikus dob hangzás összeházasításával. Sokat dolgozott a saját soundja kialakításán és azt hiszem, bátran állíthatjuk, hogy bizony megvan az a tipikus “Weckl” sound, ami ezer közül is kiválasztható. Mindezt egy nagyon komoly monitor rendszerrel kombinálta, ami hatalmas inspirációt jelentett és jelent számára a mai napig, hiszen olyan minőségű dob hangot hall vissza játék közben, ami nagyon meg tudja segíteni a dinamika használatában, hiszen így a leghalkabb, kézzel megütött hangok is, vagy akár a finom dobseprű figurák is mindig érthetőek. Ehhez persze a nagyon kidolgozott kéz láb technikája is hozzájárul a tökéletes intonációval.

Az elmúlt évben két alkalommal is volt szerencsém élőben hallani, két teljesen más karakterű produkcióban. Az egyik a MUPA-ban egy Chick Corea emlékest volt, ahol régi partnerével, John Patitucci-val keltették életre a régi Akoustic Band hangzást elképesztő finomsággal kísérve három remek zongoristát, majd ezek után saját zenekarával a MOM színpadán “odacsaptak”. Két teljesen más zene, teljesen más dinamika, ugyanazzal a tökéletes megvalósítással.

dw2.jpg

Szeretem a zenei sokoldalúságát, a dobolásának a kidolgozottságát, a gyönyörű hangszíneit, hatalmasan széles dinamikai tartományát. Lenyűgöz az építkezés, amit egy dal, vagy egy szóló megformálásában használ. Tessék kitölteni egy pohár bort és némi sajt és olajbogyó társaságában végig nézni-hallgatni az utolsó, 18 perces (!) videópéldát, ahol egy előadáson a kézzel megszólaltatott doboktól a dobverőig építi fel fokozatosan egyre fejlesztve a szólóját. Elképesztő… És nem utolsó sorban az emberi oldal is remekül működik…

dw-most.jpg

Azt hiszem, ez esetben is írhatnék órákig, annyi mondanivalóm lenne, de most erőszakosan befejezem, beszéljenek helyettem a szokásos videók, aztán mindenki kalandozzon kedvére. Akinek kérdése merül fel, bártan keressen! Jó zenehallgatást!

https://youtu.be/lCMhzfAvGHw?feature=shared (1985 Richard Tee zenekara, Steve Gadd-dobolás :) )

https://youtu.be/lKV6ABZhPh0?feature=shared (1986 Zildjian Day)

https://youtu.be/9kKYUa16n9s?feature=shared (Humty Dumpty - Corea Akoustic Band, dob intro!)

https://youtu.be/qBYj4_Fu2p0?feature=shared (Michel Camilo-Anthony Jackson)

https://youtu.be/fKiBeDMpLn4?feature=shared (GRP All Star Big Band)

https://youtu.be/VrqOvJishIQ?feature=shared (Dave Weckl STL Big Band 2023)

https://youtu.be/ZT0ThBjt9iI?feature=shared (Dave Weckl Band 2019)

https://youtu.be/r7Xus1p9-X4?feature=shared (Az a bizonyos Chick Corea emlékkoncert MUPA 2022)

https://youtu.be/4RS5RsSPssw?feature=shared (D. W. és Jay Oliver)

https://youtu.be/8wMBUrY-Kuk?feature=shared (dobszóló 18 perc Beirut, TESSÉK VÉGIGNÉZNI!)

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg


Vissza a hírekhez