JazzMa

Friss Hírek

RUSZTIKUS SZOMBAT2018. augusztus 13.
Végezetül2018. augusztus 06.
Debrecen – Coda2018. augusztus 06.
Szombat esti bebop2018. augusztus 06.
Szombaton is bor és jazz2018. augusztus 05.
Mindenki másképp csinálja2018. augusztus 04.
DEBRECEN FELÉ, FÉLÚTON 2018. augusztus 04.
Viharos kezdés2018. augusztus 03.
Első nap, utolsó koncert2018. augusztus 03.
BEVÁLTOTT NYEREMÉNY2018. augusztus 03.
EGRI A NÉGYZETEN2018. augusztus 01.
QUINCY JONES 852018. július 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Lemezpolc kritika:
Effected - Beyond the Mountain

Effected: Beyond the Mountain 2018. április 17., Horváth László

effected-beyond-the-mountain.jpg

Effected – Beyond the Mountain (Tom-Tom Records)


Az Effected zenekar viszonylag rövid idővel a megalakulása után már kézben tarthatja első lemezét. Persze ebben sokat segít, ha országszerte (sőt, nemzetközileg is) elismert zenészek alkotják a négyfős csapatot: Endrődy Zsófia (ének, beszéd), Fekete-Kovács Kornél (trombita, szárnykürt, elektronika), Fenyvesi Márton (gitár, elektronika), és Dés András (ütőhangszerek, elektronika) 2016 végén álltak össze, és idén márciustól már boldogan osztogathatták koncertjeiken is a „Beyond The Mountain” című debütáló albumot.

A zenészek mind-mind különböző generációt képviselnek hangban, hangzásban, és állításuk szerint ez az egyik kulcsa a zenekar egyediségének is. Mindenki kicsit más irányból próbálja megközelíteni a zenét, ugyanakkor egy rendkívül laza, kötetlen, improvizatív és invenciózus közeget teremtenek maguknak. Hallgatóként olyan érzés, mintha egy rövid időre a zenészek elengednék a zenei kötöttségeket, itt nincsen „4 ütem után váltás, aztán még 4 ütem, aztán egy szóló, még egy szóló, és lezárás” jellegű forgatókönyv. Talán nekik is jól esik kicsit kiszabadulni ebből, és elengedni magukat, a fantáziájukat, és a hangszerek segítségével ebbe a világba kalauzolni a hallgatókat is. Ezeket a kalandozásokat tovább nyújtják az elektronika bevonásával, amelynek segítségével néha egészen érdekes hangzásvilágot hoznak létre.

Bár sok díszítő elem van benne, a zene önmagában letisztultnak mondható, gyakran egészen minimalista alapokra improvizálnak, vagy abból építkeznek, és helyezik egymásra a különböző dallamokat. Néhol egészen különös dallamok találkoznak egymással, a hallgatónak folyamatos figyelemre van szüksége, hogy tudja követni a zene áramlását. A modern jazz, a klasszikus zene, az elektronikus zene egyvelege, de ezeket a „határokat” is meglehetősen lazán kezelik a lemez során végig. Valójában négy különböző zenész kísérletezgetése, ötletelése egymás mellett, egymásra reagálva. Éppen ezért szerintem ennek a lemeznek kapcsán egyáltalán nem szükséges egyenként kiemelni a zenészeket (ha meg nem sértem ezzel őket). Itt ugyanis szinte kizárólag a közös munka, a közös hangzás a fontos, nem a zenészek egyenkénti teljesítménye szólistaként. Az album elejétől a végéig mintha egy zeneiségen túlmutató performansz lenne, egy koncepcióra felépítve.

Érdekes kérdés, hogy ezeket a dalokat hogyan adják elő koncerteken. Szerintem az elektronikus zene, az ilyen jellegű szabad zene és improvizáció elsősorban élőben, koncerteken, akár fesztiválokon szól jól. Ehhez a stílushoz úgy gondolom, szükséges némi átszellemültség, ami koncertélmény közben könnyebben jön, mint az embernek otthon, a kanapén ülve betenni a CD-t. Ettől függetlenül, akinek a szívéhez közel áll ez a zenei világ, annak mindenképp ajánlom figyelmébe a „Beyond the Mountain” lemezt, négy fantasztikus zenész különleges utazása a jazz világába, és azon is túl…



Vissza a lemezhez