JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – Gergely2024. május 09.
It’s a Good Day2024. május 09.
Takase, Aki: Forte2024. május 06.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Hírek

Az Oláh Kálmán Jr. Quintet ismét a Budapest Jazz Clubban

Az Oláh család tagjainak fellépése, játéka – bármilyen formációban, bármilyen programmal – egyféle előzetes garanciája annak, hogy minőségi jazzt és jó koncertet fogunk kapni. Április 25-én, csütörtökön a legfiatalabb családtag, Oláh Kálmán Jr. lépett fel quintetjével a Budapest Jazz Clubban. Múlt év szeptemberében már volt szerencsém hallani a zenekart. Fenntartva az előbbi állításomat, másodjára azért már feltűnik egy és más, de ezekről később.

bjc-logo.jpg

A zenekar összetétele a programfüzet szerint változatlan lett volna, de később a BJC honlapja már jelezte, hogy változás lesz a dobos személyében, vagyis Márkosi András helyett Rigó Gábor játszik. Róla nem tudok semmit, azonkívül, hogy szemmel láthatóan fiatalember (mintha a Bartók Konzi vizsgakoncertjein már láttam volna).

A fellépők névsora tehát a következő volt:

Oláh Kálmán Jr. – szopránszaxofon, illetve altszaxofon egy számban
Molnár Sándor – tenorszaxofon
Oláh Krisztián – zongora
Jónás Géza – bőgő
Rigó Gábor – dob

quintet.jpg

A zenekarvezető első konferálásakor elmondta, hogy nagyrészt saját szerzeményeiből, testvére és édesapja kompozícióiból állították össze a műsort. A későbbiekben hol bemondta, hol pedig nem az elhangzó szám címét, ezért én is csak hiányos programmal tudok szolgálni.

A „Neighbourhood” címet viselő Oláh Kálmán Jr. darabbal kezdtek, aminek érdekessége az, hogy a BJC-ben pár nappal korábban – a szerző nélkül – fellépő Sebestyén Patrik Sextet új „Wandering in Memory Palace” albumán került internetes terjesztésre.

sebetyan-patrik-sextet-wandering-in-memory-palace.png

A folytatásba Oláh Krisztián szerzeménye következett, a „Sonnet I”, amely az „At the Back of My Mind” lemezről ismerős, ahol némiképp más felfogásban hangzik el.

cd-borito.png

Egy nem konferált mű után következett Oláh Kálmán „Always” című szerzeménye, amellyel 2006-ban megnyerte a Thelonious Monk International Jazz Composers Competition-t. A szám több formában is lemezre került, de az első változat az alábbi lemezen jelent meg nem is akármilyen amerikai ritmus szekcióval.

ok-trio.png

Az első szett Wynton Marsalis darabjával, a „Delfeayo’s Dilemma”-val zárult. Ha már a korábbi számoknál megemlítettem az eredetüket, akkor itt is megírom: a „Black Codes (From the Underground)” albumon jelent meg 1985-ben és Wynton harsonás öccse ihlette.

olah-kalman-jr-1-2.jpg

molnar-sandor-1.jpg

olah-krisztian-1.jpg

jonas-geza-1.jpg

rigo-gabor-1.jpg

A szünet után egy standard előadásával kezdtek, a Billy Strayhorn által írt, megszámlálhatatlan változatban játszott és feldolgozott „Lush Life”-fal. A zenekar előadásában az 1992-es Joe Henderson féle változatot vette alapnak. (Megjegyzem, hogy Joe Henderson „Lush Life” albuma megjelenése után két hónapig állt a Billboard Top Jazz Albums listájának az élén, ahol mostanság Frank Sinatra bérelte ki az első helyet.)

A konferálás szerint Oláh Kálmán Jr. szerzeményével folytatódott a koncert, ami szerintem inkább két darab összekapcsolt előadása volt. Kezdődött egy hosszabb szopránszaxofon intro-val, továbbá volt benne egy kíséret nélküli zongoraszóló is. Talán ez volt az est folyamán előadottak között a leginkább átgondolt, megszerkesztett darab.

olah-ka-molnar.jpg

olah-ka-jonas.jpg

Végül – de nem utolsónak – egy korai John Coltrane darab, a „Grand Central” hangzott el (csak ebben az egyben játszott Oláh Kálmán Jr. altszaxofonon). Taps, meghajlás, levonulás után a zenekar adott még egy ráadást a lelkes közönségnek.

bucsu-3.jpg

A múlt évi koncerttel összevetve a program jelentős átfedést mutat. Persze a jazzben a „hogyan”-on van a hangsúly, nem pedig az eljátszott darabok címén. Az előadott zene minőségét a muzsikusok hangszeres tudása, improvizációs készsége, régi ismeretségük és sok fellépésük különböző formációkban biztosítja.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez