JazzMa

Friss Hírek

Hymn to Friday2024. május 17.
AMP – 20242024. május 12.
Koncert ajánló2024. május 11.
Takase, Aki: Forte2024. május 06.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Lemezpolc kritika:
Whalum, Kirk - Romance Language

Whalum, Kirk: Romance Language 2012. március 03., Albert Zoltán

kirk-whalum.jpg

Egy valódi "remake"-ről lesz ma szó, azonban mégis többről. Jelen korunk egyik legnépszerűbb szaxofonosának Kirk Whalum-nak legújabb lemeze, John Coltrane és Johnny Hartman 1963-ban megjelent lemezének újragondolása, mindezt a romantika szárnyain, ami talán nem volt meglepő Coltrane ezen időszakában és Whalum jelenlegi alkotói időszakában sem hat idegennek.

És hogy miért Coltrane? Azt hiszem, hogy aki egyszer szaxofonozásra adja a fejét, annak egészen biztosan hatással van a játékára/gondolkodására Coltrane játékmódja. Ez Whalum esetében sem volt másként, azonban érdekes, hogy az érettebb időszakában foglalkozik a 60-as évek jazzével. A másik érdekesség pedig az a fajta reneszánsz, ami a jazz-standerdeket illeti: az utóbbi időben gyakran rákerül ismert jazz sztárok lemezeire 1-1 ismertebb darab, illetve a teljes mértékig a standardek köré épülő, koncepcionális lemezek sem ritkák.

A „Romance Language”-re rátérve, a zenészek névsorát nézegetve nagy meglepetést nem találunk, a "Gospel According to Jazz" szériából megismert zenekar kíséri ezúttal is Whalum-ot, hallhatjuk a testvért Kevin Whalum-ot, akinek fantasztikus orgánuma betölti a dalok adta "tereket", de említhetnénk még Kevin Turner-t és Michael "Nomad" Ripoll-t a gitáros szekcióból, valamint énekel a "papa", a 83 éves Hugh "Peanuts" Whalum is.

Apropó gospel, jó érzékkel sikerült belecsempészni 1-2 stíluselemet, de ez csak emeli a hangzó anyag értékét és hitelességét. A dalok természetesen "groove"-osítva vannak, azonban mindez nagyon kulturáltra sikerült, ez a megállapítás igaz általánosságban a hangszerelésekre is. Szerencsére pár izgalmas megoldás is rákerült a korongra: a "Lush Life"-ban John Stoddart Rhodes-játékát emelném ki, a tempótól kezdve pedig minden modernsége ellenére nagyon átjön az érzés, amit közvetít a dal, valamint említhetném az "Autumn Serenade"-et, ahol a Közel-Keletet idéző indítás már-már filmzenés világban csúcsosodik ki, az "I Wish I Wasn't" effektezett szaxofonját, ami egy egészen érdekes, poliritmikus R'n'B-dalban kap helyet, illetve az "I Wanna Know"-ban végre halljuk Kirk Whalum-ot fuvolán játszani.

Végezetül annyit, hogy pár évvel ezelőtt én sem gondoltam volna, de mostmár bizonyítható tény, hogy a "cover", mint eszköz/műfaj nagyon is része a mai zenének. Azt hiszem, lehet így is újat mutatni és jelen lemeznél ugyan kissé visszafogottan, de mégis sikerült.


Vissza a lemezhez