Felemelő – zengő cimbalom és angyalhang a MÜPÁban - Rising Stars – Európa új csillagai – Horváth Áron
2025. november 14., péntek Művészetek Palotája – Fesztiválszínház.


Nemcsak a jazz, de a magyar nép- és kortárszene kiemelkedő tehetsége Horváth Áron, aki most a MÜPA Fesztiválszínházában mutatta be tudását. Hihetetlenül gyorsan nívós szakmai elismeréseket érdemelt ki a rendkívül szerény, nyugodt, kiemelkedő koncentrációra képes és elhivatott fiatal művész. Jászfényszaruban született 2004-ben, 7 évesen Unger Balázsnál kezdett cimbalmozni, 12 évesen megnyerte hangszeres kategóriában a Felszállott a páva népzenei versenyt, az Intergeese trióval a MÜPA Jazzshowcase-t szakmai kategóriában 2023-ban nyerte meg és 2025-ben Junior Príma-díjat vehetett át. A Kossuth-díjas Dresch Mihály Alternativ Quartetjének is oszlopos tagja, ami a magyar jazz világában az egyik legnagyobb elismerés. 2023 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem klasszikus cimbalom szakának hallgatója, de tanára, Lukács Miklós nemcsak a jazz, de Kurtág György zenei univerzumát is kinyitotta számára. Az Európai Hangversenytermek Szervezete (ECHO) két tagja, a MÜPA és a Konzerthaus Wien jelölte sikeresen a Rising Stars programba.

Az est Tóth Endre zenetörténész, zongorista rövid, de nagyon informatív bevezetője után szólóprodukciókkal kezdődött.
Az első darab a barokk zene legnagyobb alakja, Johan Sebastian Bach gyönyörű II. D-moll szvitjének Prélude tétele volt.
A második darab a Horváth Áron zeneiségét alapvetően meghatározó magyar mester, Kurtág György Hommage á Berényi Ferenc 70 című darabjának mesteri és mélységesen átélt interpretációja volt.
Ezt Charlotte Bray brit zeneszerző perzsa költemény által inspirált, In an Eternal Dusk című műve követte. Ez a darab az ECHO felkérésére készült Horváth Áron részére, aki részt is vehetett konzultációk során az alkotómunkában Charlotte Bray nyitottságának köszönhetően.

A komolyzenei blokkot a magyar zenei élet másik csillogó tehetsége, Nagy Emma Áron számára alkotott műve zárta. A Nagy Emma Quintet névadója is a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hallgatója alkalmazott zeneszerzés szakon, aki Tallinból, ösztöndíjas tanulmányát megszakítva érkezett a koncertre, hogy énekesként is közreműködjön. Az Artisjus- és Junior Prima Díjas és a quintetjével már öt remek lemezt megjelentető zeneszerző-énekesnő darabjában kapott szerepet először az est folyamán az improvizáció, amire a szerző kérte a rendkívül szofisztikált és lírai darab záró tételében az előadót. Az elképesztően érzékeny, éteri hangokat is megszólaltató műben Horváth Áron egy különleges, gitárosok által használt eszközzel is megszólaltatta a metercimbalom húrjait. Az EBow elnevezésű mini „gitárszintetizátor” végtelen, elúszó hangkitartást generál a húrok gerjesztésével. A mágneses mező létrehozásával születő hangzás a pelevin és a steelgitár szárnyaló rezgéseihez hasonlít leginkább. A Radiohead „Nude” című számában is ezt a gitáreffektet használják, amivel Nagy Emma kérésére Horváth Áron teremtette a földöntúli hangokat. A darabot záró improvizáció a mester, Lukács Miklós világhírű, hihetetlenül összetett és géppuskasorozat tempójú remekléseit idézte.
Hatalmas tapsot kapott az intim csendeket megtörő tétellel záruló, Glass Fragments című minimalista darab első magyarországi bemutatója.

Horváth Áron Calm című művének ősbemutatója is Nagy Emma közreműködésével hangzott el. A duó kompozíció minimalista, lírai világa éles kontrasztként mutatta be a lassú, meditatív szépséget a napjainkat körülvevő médiazaj embertelenségével szemben. Nagy Emma Satellite című kompozíciója az intimitás és személyesség gyöngyszeme. A Synced albumon saját zongorakíséretével elhangzó szóló produkció, most gyönyörű cimbalom kísérettel varázsolt és Emma egy bőgőszólam komponálásával Mohácsy Lőrinc Ágostonnak is meghatározó feladatot adott.


A koncert folytatása a továbbiakban a jazz jegyében zajlott. Fekete Zoltán dobos csatlakozásával immáron az Intergeese trió robbantotta fel a színpadot. A 2019 óta működő formáció egyedülálló hangzással gazdagítja a magyar jazzéletet. Ezen az estén a dobos Fekete Zoltán két kompozíciója adott ízelítőt a páratlan ritmusváltások, határtalan egyéni virtuozitás és hihetetlenül pontos és organikusan lüktető összjáték hármasából.
A koncertet az Intergeese trió kíséretével, új hangszereléssel Horváth Áron egyik kedvenc Nagy Emma darabja, a gyönyörű Every Step Further zárta egekbe emelve a MÜPA nézőit.



A hatalmas ovációval befejeződő hangversenyt sok érdekes információval gazdagító beszélgetés zárta Tóth Endre vezetésével. Többek között Horváth Árontól és Nagy Emmától is megtudhattuk, hogy a koncertre leginkább jellemző minimalista, meditatív, lassú és személyes zenei világ megteremtése mennyivel nagyobb bátorságot kíván, mint egy zajos, virtuóz előadás.
Kivételes élményben volt része a MÜPA közönségének, Isten adta tehetségeket hallhattunk, akiket a hit és szakmai alázat mellett a szorgalom és kitartás is a világhírre predesztinál.
Köszönet a MÜPÁnak és két munkatársának Bátai Zsófia Blankának és Varga-Mészáros Mónikának a képes beszámoló elkészítéséhez nyújtott önzetlen segítségért.
Dalsorrend:
J. S. Bach: II. D-moll szvit, BMW 1008 – I. Prélude
Kurtág György: Hommage á Berényi Ferenc 70
Charlotte Bray: In an Eternal Dusk
(az ECHO felkérésére – magyarországi bemutató)
Nagy Emma: Glass Fragments – magyarországi bemutató
Horváth Áron: Calm – ősbemutató
Nagy Emma: Satellite
Fekete Zoltán: 1:1
Fekete Zoltán: May
Nagy Emma: Every Step Further










