JazzMa

Friss Hírek

RUSZTIKUS SZOMBAT2018. augusztus 13.
Végezetül2018. augusztus 06.
Debrecen – Coda2018. augusztus 06.
Szombat esti bebop2018. augusztus 06.
Szombaton is bor és jazz2018. augusztus 05.
Mindenki másképp csinálja2018. augusztus 04.
DEBRECEN FELÉ, FÉLÚTON 2018. augusztus 04.
Viharos kezdés2018. augusztus 03.
Első nap, utolsó koncert2018. augusztus 03.
BEVÁLTOTT NYEREMÉNY2018. augusztus 03.
Nexus LineUp: Fragments2018. augusztus 03.
EGRI A NÉGYZETEN2018. augusztus 01.
QUINCY JONES 852018. július 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Sztárinterjú

Sztárinterjú – Vukán György 70!

Vukán Gyuri augusztus 21-én lett 70 éves. Ezen jeles alkalomból kerestem meg egy interjú erejéig.

vukan-70.JPG

MR: Mivel Te a magyar jazz történetének egyik ikonja vagy, szinte minden jazzrajongó kívülről ismeri karriered állomásait. Azért azoknak, akik most kezdenek ismerkedni a jazzmuzsikával, elmondanád a főbb állomásokat? Úgyis, mint: mikor és hol születtél, mely zeneiskolák növendéke voltál, hogy kerültél kapcsolatba a jazz zenével, kivel/kikkel abszolváltad első jazzkoncerted, mikor játszottál először külföldön, kivel késztetted első felvételed, mikor alakítottad első önálló együttesed, mikor jelent meg első lemezed?

VGy: Vukán György, Budapest, 1941.08.21. Tanulmányaimat a kőszegi kántornál kezdtem 4-5 évesen, mert Anyámnak feltűnt, hogy 45-ben az utcán masírozó orosz katonák énekét a zongorán kipötyögtettem… Ettől kezdve a sorsom megpecsételődött. A 40-es évek végén a kántor tanácsára „komolyabb” tanárra váltottam Szombathelyen / Ő a legkedvesebb nekem./ Anyám egyszer kiszúrta, hogy nem ismerem a kottát, pedig már 3 éve tanulok… / gyakorlás közben - amit utáltam – ismételten ugyanazon a helyen rossz hangot játszottam… rámutatott a kottában a hangra, és be kellett vallanom, hogy én sajnos nem tudok kottát olvasni. Fülön fogott, és bevitt a tanáromhoz, hogy számon kérje a tudatlanságomat. Békésen távoztunk. Cca. 40 évvel később Philadelphia-ban volt egy szóló koncertem, ahol is a második darab után felugrott valaki a 3. sorban, mondván: „Gyurikám!”. A tanárom volt. Nem bírta kivárni a végét, és a szünetben átölelt, elmondta a történetet: mondtam Anyádnak, tudom, hogy a gyerek nem olvas kottát… Na, de Tibor kérem! – így Anyám. Nyugodjon meg Nagyságos asszony, majd megtanulja. De akkor honnan tudja a darabokat? Én lejátszom neki – volt a válasz…/

1949-ben el kellett hagyjuk Kőszeg városát, ahol Apám alapította a kórházat… a mai napig nincs kórház. Szombathelyen folytatódott minden. Zeneiskola, elemi iskola, majd a Nagy Lajos Gimnázium. Közben 14 évesen váratlanul megnyertem a Helikoni Zenei Versenyt, ez felvételi nélküli bejutást jelentett a Zeneakadémiára. Nem adtak kollégiumot, mert Apám x-es volt... Így aztán négy évig minden szombaton felutaztam Pestre, ahol drága Wehner Tibor zeneakadémiai tanár tanított minden vasárnap 9-12-ig a Bástya-sétányon levő lakásán. 18 éves lettem, untam a klasszikus zenét, jobban mondva közben a rádióból – mint sokan mások – megismertem a jazzt, ahol a zenészek a saját gondolataikat játszották. Mindig erre vágytam. /nem volt egyszerű, mert évekig a rendőrség kijött, ha jazzt játszottak…/

Nagy nehézségek árán – bár végig kitűnő tanuló voltam – érettségi után felvételt nyertem az Orvostudományi Egyetem Fogorvosi Karára Budapesten. 1959-64-ig jártam oda, „summa cum laude” minősítéssel végeztem 1964-ben.

Bekerültem a pesti jazz-életbe, 1964-ben már Pege Alival és Szudy Janival játszottunk Nyugat-Berlinben a Neue Philharmonie-ban Dave Brubeck-kel, Miles Davis-szel egy koncerten…

Egyetem alatt bejártam a Színművészetire, hogy fellépéseket szerezzek magamnak, műsorkíséréssel. A filmgyárba is jártam ki zenefelvételekre, mígnem 1969-ben felkértek a Tanú című film zenéjének megírására. Ezt még több mint 120 filmzene követte… Közben Édesanyámmal felköltöztünk Pestre.

Rengeteget koncerteztem /Tomsits Quartet, Creative Art Ensemble, Creative Art Trio,

Supertrio, Creative Art Group, Creative Art Symphony Orchestra formációkban – mindig én írtam a darabokat is. Rengeteget tanultam ebből, mint ahogy abból is, hogy 1965-1980-ig tanítottam jazz-éneket, hangszerelést, zeneszerzést a Jazz Tanszakon.

Nagyon termékeny évek voltak, sok munkával /párhuzamosan fogorvosként dolgoztam 1964-2010-ig – Honvéd Kórházban, ill. a Központi Stomatologián.

/Első bakelit lemezemen Radics Gabival játszottam – Concert Jazz5 nevű csapatban, a 60-as évek közepén/

Van egy fogászati világszabadalmam, DMA néven. 2010-ben kértem nyugdíjazásomat 69 évesen.


MR: És akkor a régmúlt után foglakozzunk a jelennel, hisz még bohókásan fiatal vagy... Mostanában főleg az egykori Supertrio-val (Vukán-Berkes-Kőszegi) és a CAE Trio-val (Vukán-Berkes-Balázs Elemér) szerepelsz lapunk Koncertek rovatában. Hol lépsz fel velük legközelebb? Tervbe van-e véve valamelyik trióval egy CD a közeljövőben?

VGy: A Supertrio-val 1980 és 90 között dolgoztam /Berkes Balázzsal és Kőszegi Imrével/, nagy sikerek és rengeteg koncert közepette külföldön is. Egyébként ezt megelőzően Tomsits Rudival is nagy munkát végeztünk, számos díjat nyertünk, pl. Montreux-ben a Sajtó Díját. Ez volt az a formáció, mely először játszott szimfonikus zenekarral aleatorikus műveket, melyeket egyébként én írtam. Bevittük a jazzt a szimfonikuszenébe, a filmzenébe. Később a Creative formációkkal /Balázs Elemér dobolt/ csináltam az Operaháznak szimfonikus-jazz balettet /Derby/ másfél évig volt műsoron, akkor már Lakatos „Ablakos” Dezső is csatlakozott hozzánk. Számos CD-t csináltunk, nagyrészt saját kiadásomban /CAE-VUKÁN RECORDS/, cca. 54 CD-t adtam ki. Saját erőből. Életemben szponzort nem láttam… Mi csináltuk az első crossover CD-t, amikor még a crossover elnevezés nem is létezett… /Chopin átiratok voltak/

Jelen pillanatban nem tervezek CD-t a trióval. Sok minden van készen, amit írtam, de nem sürgős.

Ebben az időszakban játszottam Los Angeles-ben a Dorothy Chandler Központban – ahol az Oscart osztják, azt a 2 zongorás zongoraversenyemet, amit Szakcsival játszottunk a 60-as évek közepén a Rádió Szimfonikus zenekarával. Írtam misét II. János Pál magyarországi látogatása alkalmából, itt is, kint is játszottuk.

Kétszr voltam Oscarra jelölve Fábry Zoli munkával: Ötödik Pecsét, Magyarok…

1998-ban Horgas Eszter megkért, hogy segítsek Neki abban, hogy kijöjjön a klasszikusból. /más zenészek is kerestek meg hasonlóval: Berkes Kálmán, Lakatos György, Budapest Saxophon Quartet, Vígh Andrea, Szabadi Vili stb./ Segítettem. Túl jól sikerült. 12 CD és 1-2 DVD őrzi munkánkat /Gershwin, Chopin, Bach, Bernstein, Debussy átiratok, az első opera átirat: Debussy: La Bohéme, van még készen legalább 4 opera átirat jazz big bandre és szólistákra/

2009-ben koncertem volt „60 év a pódiumon” címmel a MÜPA Bartók Auditóriumában, megjelent egy könyv rólam VUKÁN címmel, és a koncertet kiadtuk DVD-n.


MR: Milyen más projektjeid vannak jelenleg?

VGy: Most írom-fejezem be az V. zongoraversenyem, előtte írtam egy darabot Gyurkovics Tibor kérésére Ballada ’56 címen, és írtam egy Requiemet, mert ez még hiányzott az egyházi műveim sorából/ Mise, 150 Zsoltár, Black Advent – opera –melyek Pannonhalmán vannak letétbe helyezve ajándékomként jogdíjakkal együtt, mert Édesapám bencés árvaházban nevelkedett Kőszegen…/

Befejeztem 24 Etude-öt és 24 Prelude-öt zongorára, és zongora –fuvolára.

Tavaly megvalósult közel 30 éves álmom, a Creative Art Díj. 3 hangból azonnal darabot kell rögtönözni zongorán. A díjat én fizetem /1000 euro, amit letétbe helyeztem 20 évre/, csak első díj van. Szeretném a középpontba helyezni az alkotó művészt, aki a sajátját játssza, mint azelőtt oly sokan /Bach, Chopin, Liszt, Gershwin, manapság Keith Jarrett.../. IMPROVIZÁCIÓ. Akinek ez megy /nem csak jazz!!/, az elsősorban a zenész… Nehéz, de megéri.


MR: Hol hallhat legközelebb Európa közönsége? Már úgy értem, tőlünk keletebbre, netán nyugatabbra...

VGy: November 2-án Londonban van koncertem a 606-os Clubban két angol zenésszel. Ezt megelőzően Párizsban volt szóló koncertem az UNESCO-ban, és Nürnbergben a trióval. Itt említem meg, hogy Berkes Balázzsal 49 éve játszunk együtt, Balázs Elemérrel 22 éve.


MR: Szakcsival nem lesznek mostanában kétzongorás koncertjeid? Mert azok mindig dübörgő tapsviharokat aratnak.

VGy: Jó hogy kérdezed. Bélával cca. 45 éves a közös múltunk. Úgy néz ki, kétzongorás produkcióink egyedülállóak a világon. Pláne szimfonikus zenekarral is! Total improvizatíve… Emlékszel talán, egyszer Te rendezted a rádióban egy Bartókra épülő kétzongorás estünket. Frenetikus. Mi sem tudjuk, hogy van ez. Se Ő, se én nem tudjuk ezt mással megcsinálni. Talán ISTEN…


MR: Van-e olyan dédelgetett álmod, amit elsőként a www.jazzma.hu olvasóival szeretnél megosztani?

VGy: Igen, bár hamarosan valóság: szeptember 19-én adom át az első Creative Art Díjat a Régi Zeneakadémián /Vörösmarty u. 35./ Szakcsival és Binder Karcsival…. Ennyit tudtam tenni: 130 film, szimfonikus versenymüvek, jazz kamaradarabok, cross-over átíratok, opera átíratok, Missa, Derby, 54 cd, dvd-k, Creative Art díj, DMA, díjak…

Vissza az összes interjúhoz