JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. szeptember 18.
Jazz-burger a Meseházban2019. szeptember 17.
BEG SZEZONNYITÓ2019. szeptember 15.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.
Vörös Niki: Left Alone2019. szeptember 14.
A MEGBÉKÉLÉS JEGYÉBEN2019. szeptember 10.
Klemm, Adam: Instant Pleasure2019. szeptember 09.
A VILÁG ZENÉJE2019. szeptember 08.
Davis, Miles: Rubberband2019. szeptember 05.
METHENY A KÖBÖN2019. szeptember 02.

Lemezpolc kritika:
Carter, Ron - The Brown Beatnik Tomes

Carter, Ron: The Brown Beatnik Tomes 2019. augusztus 01., Bereczki Bálint

ron-carter-danny-simmons-the-brown-beatnik-tomes.jpg

Ron Carter, Danny Simmons – The Brown Beatnik Tomes (Blue Note/Universal Hungary)


1991-ben megjelent egy nagyon fontos lemez a hip-hop történetében, az A Tribe Called Quest „Low End Theory” című korongja. Ez az anyag egy teljesen más utat jelölt ki a rapzene fejlődésének, művészi szintre emelve azt. A szövegek az autók és a könnyűvérű nők helyett elkezdek szólni valamiről, humoros karikatúrákként a társadalmat boncolgatták, a zene pedig a fekete kulturális örökségből merített jazz és soul hangminták formájában. Az így létrejött műfaj, a jazz hip-hop körülbelül olyan a rap-ben, mint a „Kind of Blue” a jazzben. És a születésénél ott bábáskodott az akkor már korántsem tinédzser Ron Carter, aki néhány laza riffet bőgőzött fel a „Theory”-ra.

28 évvel később a legendás muzsikus újra beszállt a lírikus műfajba, Danny Simmons a második generációs fekete beatnik, költő, képzőművész oldalán. A beat költészet és a jazz kéz a kézben járt, és ennek a hagyománynak úgy látszik ma sem szakadt vége. Simmons lazán végigszövegeli a lemezt, a fekete kultúra szlengjéből építkező szabadverseit azonban igazán csak azok érthetik, akiknek van kötödése ehhez a világhoz. Carter szépen kíséri végig, profin lereagálva a költemények hangulati ingadozásait. A fiatalabb generáció is szerepet kap a lemezen, Liza Jessie Peterson adja elő versét zseniális flow-val, hip-hop-nak is simán elmenne, főleg, hogy egy beatboxer pakolja alá a beateket.

Aki több zenei élményre vágyik, az sem marad cserben: Ron és zenekara (Donald Vega – zongora, Russell Malone – gitár) elhúz két standardet. Ron Carter rajongóinak akkor is kötelező ez a CD, ha nem értenek belőle semmit, hiszen a mester végtelen rugalmassága és kreativitása így is átcseng a lemezen.


For a Pistol (Live)

The Final Stand of Two Dick Willie (Live)

Feeling It Coming On  (Live)

Tender (Live)

Here’s to Oscar (Live)

Where Do I Begin (Live)

There Will Never Be Another You (Live)

The Jigaboo Waltz (Live)

The Brown Beatnik Tomes (Live)



Vissza a lemezhez