Jazzmagyarok a Nagyvilágban – Bálint Béla
2004. június 26-án ez hangzott el a Bartók Rádió „Magyar Jazz ABC” sorozatában, amit felkérésemre Csányi Attila (azóta már Pernye András-díjas) magyar jazztörténész szerkesztett és írt: „Hogy mennyi feltáratlan részlete van a magyar jazzmuzsikának nemcsak a távoli múltban, arra jó példa a zongorista Bálint Béla. Az ő esetében nem tudunk részletes életrajzzal szolgálni.”. No fene, gondoltam… Felmentem a netre és beütöttem Bálint Béla nevét. Hát a magyar felhozatal tényleg szegényes… Erre beírtam, Bela Balint. Így már sokkal több talált volt. Mivel az e-mail címe is fel volt tüntetve, azonnal elküldtem neki az alábbi kérdéseket.
Hol és mikor (év, hónap, nap) született?
Budapest, 1950. június 1.
Milyen iskolákba járt?
Általános, majd gimnázium (csak 2 év a zenei tanulmányok végett), Postások Zeneműveszeti Szakiskola.
Ki volt a zongora tanára?
11 éves klasszikus zongora tanfolyam,
Zongora: Bacsák Erzsébet,
Hangszerelés: Bágya András.
Hogyan került kapcsolatba a jazz-zel?
A zenei szabadság, ami engem ebben a műfajban megragadott. A klasszikus zenei tanulmányok mellett a szívem mindig a Jazzhez húzott.
1968-ban különdíjat nyertem a Magyar Rádió Jazz Combo versenyén, mint a legfiatalabb döntőbe jutott. Utána az akkori „Ki mit tud?“ vetélkedőn Budapesten én nyertem a Jazz Zongora Kategóriában, egyideűleg Schiff Andrással, aki a Klasszikus Kategóriában lett első.
Ami nekem a döntő szerepet játszotta, az az volt, hogyha leülök a zongorához, akkor attól a pillanattól a kreativitás volumenje rám van bízva. Itt a melódiavezetéstől a dinamikáig minden zenei kifejezőképesség rám van bízva, ami egy csodálatos érzés. Ott a helyben kreatívnak lenni. Ezt az érzést klasszikus zongora tanulmányom alatt soha sem tudtam úgy érezni, mint a jazz-zenében.
Mikor távozott külföldre és ott kikkel muzsikált együtt?
1980-ban mentem külföldre. Az önéletrajzomban felsoroltam elég sok neves jazz-zenészt, és mivel a „szakmám“ egyik legfontosabb ága a hangszerelés lett, így sok könnyűzenei CD produkciót is csináltam: Udo Jürgens, Hazy Osterwald, John Ward, Ute Lemper, Simon Estes, John Hendrix, Alvin Lee, Jimmy Woode, Beatrice Reading, Nana Mouskouri, Celine Dion. DRS Radio-Orchester Zürich, Ric Bogart Bigband, Paul Kuhn Bigband, Orchester des Hessischen Rundfunks. Pepe Lienhard-Orchester (5 éven át), Classic Cinema Orchester (2 évig).
Hogyan került Svájba és mikor telepedett le ott?
A Zürich-i Jazz Fesztivál hívott meg, de a régi rendszerben még nagyon nehéz volt az utazás külföldre. Tehat így nem sikerült Zürichben fellépnem. Egy év múlva viszont kaptam egy ottani jazzklubba egy szerzödest. Utána már minden könnyebben ment. És azóta az évek munkával telnek, örömmel, szomorúsággal amit minden kreativ művész jól ismer.
Mikor és mely városban alapította a Bela Balint Big Band-et?
2010-ben Zürichben alapítottam meg saját Big Band–emet, miután már sokat hangszereltem a Frankfurti Rádio Zenekarnak (Hessische Rundfunk Big Band) jazzt és klasszikust, majd a Zürichi Rádio Bigband-jének, ahol én sokat zongoráztam is.
Jelent-e meg Öntől önálló LP, később CD?
Igen, a Bigband-emmel 2012-ben egy Premiert csináltunk (játszottunk) és a Zürich-i Vokshausban a koncertünk élőben lett felvéve.