Búcsú Zakar Zoltántól
Szomorú hírt kapott a jazz zenészek népes tábora. Február 10-én elhunyt Zakar Zoltán harsonás és zongorista, valamint zeneszerző és hangszerelő.
1959-ben született Hajdúszoboszlón és korán jelentkezett zenei tehetségét korán felfedezték. A Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában kezdte tanulmányait, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanult, végül a Bartók Béla Konzervatórium Jazz Tanszak növendéke volt.
Pályafutásának állomásait nehéz számba venni, mert a magyar jazz élvonalbeli zenészeinek szinte mindegyikével kapcsolatba került.(Stúdió 11, Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Lakatos Ablakos Dezső - csak legjelentősebbeket említem.) De dolgozott Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban is.
Kitűnő hangszeres tudása mellett korán kibontakozott igazi tehetsége a hangszerelés igen nagy tudást jelentő irányzata felé.
Ebbéli tudását hamar felfedezték az ország jelentősebb nagyzenekarai, állandó megrendelői közé tartozott a Budapest Big Band, a Dán Rádió Big Band-je, a Dorsten Jazz Orchestra, helyőrségi zenekarok, de magas színvonalon oldotta meg a rock, valamint a dixieland együttesek hangszereléseit is.(A Budapest Ragtime Band tagjaként is jelentős hangszereléseket készített.)
Gazdag pályafutását 2002-ben Debrecenben folytatta a debreceni zenészek nagy örömére. Több zenekart szervezett és nagy erővel kapcsolódott be a Debreceni Jazz Napok rendezvényeibe. Magas hangszerelői képességét a 2005-ös Debreceni Jazz Napokon tudta kibontakozni a „Sziget Meséi” című 8 tételes kompozícióval. Tudását felismerve a mű Debrecen város felkérésére született és Turi Gábor alpolgármester az alábbiakban méltatta. „ A bemutatóra 2005. szeptember 9-én került sor a Nagyerdő Békás tavánál. Bizonyára sokakban megfogalmazódik a kérdés: miért ad egy város megbízást egy nagyzenekari mű megkomponálására? Zakar Zoltán a mű szerzője Hajdú-Bihar szülötte, tanulmányai és hivatásos pályája messzire egészen a jazz szülőhelyéig az Újvilágig repítették. Sok helyet bejárt sok helyet kipróbált, mígnem egy napon úgy döntött, hogy visszatér oda, ahová gyökerei kötik. Debrecen több évtizede működő együttesei és nagy múltú jazzfesztiválja révén a magyar jazz egyik bástyája. Zakar Zoltán személyében avatott zeneszerző és hangszerelő kapcsolódott be a város jazz életébe, megjelenése ösztönzőleg hatott a helyi muzsikusok aktiválására, indokoltnak látszott, hogy képességeit nagyobb lélegzetű mű megkomponálásában is kamatoztassa. A jazz különböző stílusait, idiómáit keresztmetszetszerűen bemutató művet a híres debreceni Nagyerdőben rendezett koncert közönsége nagy tetszéssel fogadta. Örülünk annak, hogy elősegítettük a mű létrejöttét, és bízunk abban, hogy Zakar Zoltán még sok hasonló igényes, izgalmas művel a magyar big band repertoárt a jövőben.” Az előadásban a magyar jazz színe-java működött közre: Szalóky Béla, Makovics Dénes, Szakcsi Lakatos Béla, Sramkó János (dob), Hárs Viktor (bőgő), Zakar Zoltán és a Jazzmelon Big Band zenészei.
Az előadásról CD-lemez is készült, melynek borítóját mellékelem.
A kiemelkedő kompozíciót 2014-ben követte „Az erdő titkai” című hét tételes jazz-szvit. A Debreceni Jazz Napok 2014. július 26-án a Nagyerdei Szabadtéri Színpadon adott lehetőséget a kompozíció bemutatására a világszinten muzsikáló Budapest Jazz Orchestra közreműködésével. A számtalan kitűnő helyi formációk közül ezt a legendás két koncertet szerettem volna kiemelni, mely véleményem szerint a big band hazai történetében jelentős állomás volt.
Kedves Zoli, mély fájdalommal búcsúznak a debreceni zenekarok, a Debreceni Jazz Együttes, a Hernyák Kvartett, a Hangfogó Együttes, a Kalmár Trió, a Step Time Band, és számos Zakar formációjának tagjai.
Emlékedet őrizve, nyugodj békében!
Fazekas Csaba-Hajdúszoboszló