A jazztörténet kiemelkedő klarinétosai – 7. rész: Pete Fountain - Az elfeledett szupersztár (Joe Fritz sorozata)
Sorozatunk következő főszereplője nem most következett volna, de személyes okok miatt őt veszem előre. Történt ugyanis, hogy nemrégiben egy fotó kezdett el kell terjedni az interneten, melyen Al Hirt trombitás mellett Pete Fountain áll a kisérőszöveg pedig az, hogy a képen látható klarinétos Acker Bilk. Ez a tévedés sarkalt arra - miután sok embertől megkaptam a képet privátban is, akik szintén nem ismerték fel, hogy ki van a képen, hogy előre vegyem ennek a méltánytalanul alulértékelt és lassacskán feledésbe merült kiválóságnak a bemutatását.
Pete Fountain 1930-ban született New Orleans-ban, ennek köszönhetően - mivel dixieland zenésznek tartjuk - fontos megemlíteni, hogy nem a New Orleans-i és korai dixieland korszak híres zenésze volt, hanem az úgynevezett újra éledő revival korszak sztárja.
Zenész karrierje egy szerencsétlen véletlen miatt kezdődött.
Családja Franciaországból vándorolt Amerikába még az 1800-as évek előtt a New Orleans-i kikötővárosba. Apja teherautó sofőr volt és mellette amatőr zenész is. A kis Pete nagyon gyenge tüdővel kezdte életét és miután sok drága gyógykezelés nem használt neki, a doktor egy teljesen unortodox orvoslási módszert javasolt: próbálkozzanak meg fúvóshangszerrel, mert az talán megerősíti a tüdejét annyira, hogy életképes marad. A kis Pete a klarinétot választotta és pár év múlva zenetanára kérdésére, hogy miért nem tanult többet, annyit mondott, annyira sokat játszik, hogy hetente 125 $-t is keres. Erre azt válaszolta a tanára, hogy ez még számára is egy tisztességes kereset lehetne.
A kis Pete a legkeresettebb dixieland zenekarok (Dukes of Dixieland) klarinétosa a lett, majd találkozott Al Hirt trombitással, aki elhívta zenekarába. Nem sokkal később a híres zenekarvezető Lawrence Welk fedezte fel akkor már működő Hollywood-ban készülő tévéshowjába. Ezekben a tv showkban szerepelve egész Amerika egyik legünnepeltebb sztárja lett és vissza tudott költözni New Orleans-ba.
1959-től hivatalosan a város Pete Fountain napot tart. A sztársága Amerikában teljes mértékben érthető, ha csak annyit írunk le, hogy a szombat esti Johnny Carson Show-ban 56 alkalommal szerepelt élőadásban, és mint instrumentális zene ez mindenképpen óriási megjelenést jelentett a háztartásokban. (Saját tapasztalatom, hogy Amerikában a mai napig Fountain jut az emberek eszébe a hangszerről, és nem Benny Goodman!)
Lemezei az RCA Victor gondozásában indultak el, később a Coral kiadó lett és legalább évente négy lemezzel jelentkezett, melyek egy része nagyzenekari volt hét-nyolc tagú dixieland zenekarral, vagy négy-öt tagú kisegyüttes, melyben Benny Goodman és Artie Shaw hatása alatt szólalt meg a zenekar. Mindemellett megnyitotta saját klubját, ami a New Orleans-i Hilton Hotelban működött egészen a kétezres évek elejéig.
2010-ben nyugdíjba vonult, utolsó fellépését még a Katrina hurrikán által elsodort jazz casino újraépítésére szánta.
Nagyságát és elfogadását az amerikai állam sajátjának tekintette és majdnem három napos igazi tradicionális temetése volt New Orleans-i mardi gras stilusban.
Klarinétjátéka kifinomult és kimunkált, először használt aranyozott billentyűs hangszert üveg fúvókával, melyet nagy példaképe Irving Fazola anyukájától kapott, mondván úgy hallja, hogy úgy játszik, mint a fia.